Profesii

Cum au atras angajaţii români retaileri ca H&M şi LIDL: acceptă salarii mai mici cu 30% faţă de 2007, renunţă la comisioanele din vânzări şi la bonurile de masă

Cum au atras angajaţii români retaileri ca H&M şi LIDL: acceptă salarii mai mici cu 30% faţă de 2007, renunţă la comisioanele din vânzări şi la bonurile de masă

Autor: Adelina Mihai

06.02.2011, 23:50 3104

Costurile cu forţa de muncă ale unui investitor din domeniulretailului sunt de aproximativ 8.300 de euro pe an, cu 25% maireduse faţă de 2008 (când erau de 11.305 euro pe an), retailulînregistrând cele mai scăzute valori ale acestui indicator,potrivit celui mai recent studiu al firmei de audit şi consultanţăPricewaterhouseCoopers România (PwC), realizat pe un eşantion de 58de companii din care 76% au capital privat străin.

Anul acesta îşi vor face intrarea pe piaţa locală trei dintrecei mai mari retaileri din Europa- Lidl, H&M şi Leroy Merlin -,nume care aduc schimbări semnificative în comerţul românesc şi carevor angaja fiecare sute de oameni până la sfârşitul anului,oferindu-le salarii aliniate la cele oferite în prezent de ceilalţijucători de pe piaţă.

"Atât salariile, cât şi beneficiile din retail sunt la un nivelmai redus comparativ cu anii 2007- 2008, în special la nivelulcomisionului din vânzări. Mulţi retaileri din domeniul fashion autăiat comisionul de vânzări şi bonurile de masă", a spus ElenaPopa, senior consultant în cadrul firmei de executive searchAntal.

România are în continuare unul dintre cele mai ieftine costuricu forţa de muncă din Europa, chiar dacă adesea investitoriistrăini sunt nemulţumiţi deoarece cheltuielile aferente unuisalariu pot ajunge la circa jumătate din câştigul brut încasat desalariat, dacă se ia în considerare şi impozitul pe venit, pe lângăcontribuţiile sociale suportate de angajator. Totuşi, uniirecruiteri spun că ofertele salariale au scăzut numai în cazulretailerilor mici.

"Retailul este un domeniu aflat de fiecare dată în coadaclasamentului creşterilor salariale în ultimii doi ani derecesiune. În ciuda scăderii afacerilor retailerilor de la momentuldeclanşării crizei, salariile se menţin la aproximativ acelaşinivel, foarte puţine companii operând scăderi salariale. De obiceiaceasta este situaţia retailerilor mai mici care au scăzutsalariile între 10 şi 20%", a spus Monica Dona, Human CapitalConsultant în cadrul firmei de recrutare Lugera & Makler, liderde piaţă în 2009, cu afaceri de peste 21,5 de milioane de euro.

La un euro investit într-un angajat din retail, companiacâştigă 1,2 euro

La fiecare euro investit într-un salariat român (în costurile cusalariile, cu bonusurile, cu programele de training sau princontribuţiile sociale etc.), o multinaţională câştigă, în medie,1,53 euro. Câştigul per angajat al unui investitor străin dinRomânia este mai mare cu 30% faţă de un angajat într-omultinaţională din Europa de Vest, mai arată studiul PwC.

Sectorul retailului, alături de cel al bunurilor de larg consum,a fost printre cele mai afectate sectoare, înregistrând cea maimică rată a veniturilor per angajat, profituri negative şidescreşteri ale bonusurilor de performanţă şi ale comisioanelor devânzări, precum şi cea mai scăzută rentabilitate a forţei de muncă(la un euro investit într-un angajat, un investitor din retailcâştigă numai 1,2 euro). Mai bine de o treime (38%) din companiilede retail participante la studiul PwC au raportat profiturinegative.

Pe de altă parte, salariile variază în funcţie de mărimearetailerului, a experienţei angajatului, de complexitatea postului,dar şi de numărul de angajaţi aflaţi în subordine, iar veniturilefinale ar mai putea fi suplimentate de bonusuri şi comisioane lacâţiva dintre angajaţii din retail, spun recruiterii.

"Petru posturile entry level în retail, angajatorii cerexperienţă în companii din acelaşi sector şi studiile în domeniuleconomic prezintă un avantaj. Se caută candidaţi orientaţi cătreclient, cu bune abilităţi de comunicare, persuasivi şi deschişi", amai spus Dona.

Pentru poziţii de middle management (Store Manager, AssistantManager, Department Manager, Marketing Manager, Accounting Manager,Project Manager, Area Manager), retailerii caută oameni tineri, cuvârsta până în 30 de ani şi cu minimum trei ani de experienţă. "Înprincipiu, preferinţele angajatorilor din retail nu

s-au schimbat foarte mult faţă de 2007- 2008, însă existătendinţa de a angaja oameni cu experienţă şi de a nu mai investiprea mult în formarea lor", a mai spus Elena Popa de la Antal.

Totodată, retailul este şi sectorul cu cea mai mare rată afluctuaţiei de personal - de 24% - la care se adaugă cele mai micicosturi ale recrutării (de mai puţin de 250 de euro/angajat/an),mai arată studiul PwC.

"Începutul de an a fost foarte bun pe partea de recrutare, maiales pentru poziţii de middle management şi specialişti îndomeniile retail şi telecomunicaţii. Dacă în telecom se cere înspecial experienţă profesională şi rezultate deosebite, în retailcerinţa a fost să cunoască o limbă străină", a spus CristianGheorghe, general manager al firmei Business Intelligence Alliance(BIA), care desfăşoară activităţi de recrutare şi payroll.

BIA a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,4 milioanede euro, de peste două ori mai mare decât cea înregistrată în 2009(de 400.000 de euro), pe fondul extinderii activităţii companiei şipe partea de leasing de personal.

Managerii din retail câştigă în continuare câte 6.000 deeuro/lună, plus bonusuri

Salariile executivilor de top nu au avut însă de suferit de peurma situaţiei din ultimii ani, fiind "securizate" de faptul căplaja de talente, de angajaţi performanţi, este în continuarefoarte mică.

"Un director dintr-o firmă de retail are un salariu minim brutde 6.000- 7.000 de euro, iar bonusul poate merge până la un procentde maxim 30%. Nu sunt diferenţe foarte mari la nivel de board, însăpot să difere bonusurile, care nu mai sunt atât de mari faţă deacum doi ani. Oricum, fiind o ţară aflată în dezvoltare, nu avem oclasă de oameni foarte specializaţi pe rolurile pe care trebuie săle îndeplinească. De asemenea, candidaţii au renunţat lapretenţiile de creşteri salariale anuale exagerate întâlnite înurmă cu doi- trei ani", a spus headhunterul Marius Precu, SeniorClient Partner în cadrul firmei de executive search Amrop, aflatăîn top 10 pe plan mondial.

Cinesunt investitorii străini care au pariat pe retailul românesc în2011

Reţeaua germană LIDL, unul dintre cei mai agresivi jucători depe segmentul discounterilor la nivel mondial, şi-a asigurat pentru2011 o poziţie importantă pe piaţă, după ce Consiliul Concurenţei aaprobat preluarea magazinelor Plus la sfârşitul anului trecut.Intrarea LIDL va coincide cu primele investiţii ale unui alt numeaşteptat de mai mulţi ani în comerţul românesc: gigantul suedezH&M (Hennes & Mauritz), care va deschide primele magazineluna viitoare.

Intrarea H&M a fost anunţată şi aşteptată încă din 2005,când pe piaţa locală încă nu îşi făcuseră curaj să intre nici altenume internaţionale precum Zara, principalul competitor alsuedezilor, sau C&A.

H&M a aşteptat însă până anul trecut să facă pasul decisivşi să semneze contracte pentru magazine. Retailerul îşi faceintrarea în forţă, urmând a deschide mai multe magazine într-operioadă scurtă de timp, deoarece are exemplul competitorului săuprincipal, care, în pofida situaţiei economice dificile şi ascăderii consumului, a consemnat afaceri în creştere.

Al treilea jucător care şi-a anunţat intrarea pe piaţa localăeste reţeaua franceză de bricolaj Leroy Merlin.

Retailerul francez, al doilea mare jucător pe piaţa europeană deprofil, după britanicii de la Kingfisher şi înaintea Praktiker, nua explicat strategia de intrare, anunţând că nu este exclusă oachiziţie a unei alte reţele "dacă vor apărea astfel deoportunităţi".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO