Profesii

Cum au reactionat directorii de HR la cele mai grele trei luni din ultimii ani

Cum au reactionat directorii de HR la cele mai grele trei luni din ultimii ani
17.05.2009, 23:05 57

Consultantii de la PricewaterhouseCoopers (PwC) au facut o radiografie a strategiilor din companii in functie de rezultatele financiare in primele trei luni ale anului in functie de trei ipoteze de start: sub buget, aproape de buget sau peste buget.
Aproximativ jumatate din cele 103 companii care au fost luate in considerate de studiul barometrul de resurse umane al PwC au raportat in primele trei luni ale anului rezultate sub bugetul planificat. "Desi o mare parte a participantilor la studiu au declarat pentru trimestrul unu al acestui an rezultate sub cele planificate, deocamdata au fost luate putine masuri drastice de reducere a costurilor in ceea ce priveste capitalul uman", spune Ruxandra Stoian, director servicii de consultanta in resurse umane in cadrul PwC.
O treime din companiile cu rezultate sub bugetul planificat au redus deja numarul de angajati sau intentioneaza sa o faca in viitorul apropiat si nu intentioneaza sa creasca salariile deloc in 2009, in timp ce 23% nu au luat inca o decizie, iar 19% au amanat data programata pentru revizuirile salariale. In mod firesc, companiile aflate sub buget tind sa ia mai mult decat cele peste buget decizii de cost-cutting. Spre comparatie, doar 10% din companiile aflate peste buget au redus numarul de angajati.
Cele mai multe reduceri de personal au fost operate in primul trimestru al anului de companiile din industrie, unde aproape jumatate (47%) au redus numarul de angajati, urmate la egalitate de companiile din servicii financiare si FMCG, unde 21% din respondenti au renuntat la angajati. Cele mai putine concedieri le-a facut domeniul farmaceutic, unde 4% din companii au mai putini angajati.

Incertitudine pe linie

Incertitudinea caracterizeaza si deciziile de business din ultimele luni, planurile de afaceri si prognozele bugetare devenind mai degraba un reper, o mare parte din companii declarand ca nu au luat inca o decizie cu privire la cresterile salariale.
"O prima precizare care trebuie facuta legata de studiul nostru, si aplicabila tuturor studiilor din aceasta perioada, este faptul ca ele trebuie sa surprinda o imagine in miscare. Din momentul in care apasam pe buton pana cand poza este gata, realitatea surprinsa nu mai este aceeasi."
Desi exista o corelatie intre dimensionarea numarului de angajati si rezultatele financiare sau operationale ale companiilor, dificultatea deciziilor de restructurare apare datorita faptului ca nu este neaparat o legatura direct proportionala.
"O regula de trei simpla de genul veniturile au scazut cu 30% trebuie sa reducem numarul personalului operational in aceeasi proportie nu este aplicabila, pentru ca aportul capitalului uman nu este doar numeric, ci si legat de competentele si efortul investit. Ecuatia corecta ia in calcul rezultatele efective, impreuna cu tipul de competente care au potentialul de a genera venituri, ceea ce este dificil de evaluat, cu atat mai mult cu cat, in foarte multe domenii, aceste competente sunt diferite fata de cele necesare pana acum", precizeaza Stoian.
Pe de alta parte, spune ea, in ceea ce priveste numarul de personal, viteza de reactie nu poate tine pasul cu evolutia pietei, nici in situatii de boom economic, nici in situatii de criza, pentru ca orice masuri presupun, pe langa respectarea unor cerinte legale, un proces complex de evaluare si de comunicare.
Si companiile cu rezultate aproape (36%) sau peste buget (8%) au luat masuri de reducere a costurilor cu angajatii, 20% dintre acestea reducand numarul de angajati sau avand planificate reduceri in acest sens in perioada urmatoare. Doar 18% din companiile cu rezultate aproape sau peste buget au crescut salariile in primul trimestru, in medie cu 10%.
Companiile nu iau decat intr-o mica masura in calcul criteriul "ultimul venit, primul plecat" in deciziile de concediere.
"Perioadele de recesiune sunt o oportunitate in general pentru a atrage resurse valoroase cu efort/cost mai mic, iar resursele umane nu fac exceptie. Sunt companii care profita pentru a identifica si recruta talente, iar retentia nu trebuie sa dispara din prioritatile strategiei de resurse umane, chiar daca raportul cerere-oferta de pe piata muncii s-a schimbat. Ce este insa mai important acum este ca acest efort de retentie sa fie directionat foarte clar", precizeaza Stoian.


Au umblat la beneficii

Companiile cu rezultate sub buget tind sa ia in pondere mai ridicata decizii de securizare a cheltuielilor cu forta de munca, jumatate dintre ele modifcand pachetele de beneficii. "Costurile cu resursele umane au o pondere importanta in totalul costurilor oricarui tip de afacere, iar ele au crescut foarte mult in ultimii ani atat prin cresterea numarului de angajati, proportional cu nevoile de extindere, cat si prin cresterile salariale record, generate de deficitul de forta de munca de pe piata", precizeaza directorul PwC.
Desi sub buget la sfarsitul primelor trei luni ale anului, 56% din companii au bugetate cresteri salariale pentru perioada urmatoare, insa apeleaza cu mai mare lejeritate la modificarea structurii de beneficii. 77% din companiile participante la studiul PwC au eliminat evenimentele de companie, iar 15% nu mai ofera angajatilor abonamente la sala de sport.
In acelasi timp, companiile au redus din valoarea unor beneficii acordate: 67% au plafonat abonamentele la telefoane mobile, 50% au limitat folosirea masinii de serviciu. "In materie de beneficii, companiile au fost destul de active, in primul rand pentru ca o reducere de costuri este relativ usor de realizat, iar pe de alta parte impactul asupra oamenilor este mult mai mic decat in cazul salariilor".
Stoian precizeaza ca deciziile salariale sunt o rezultanta a mai multor factori, dintre care unul este invariabil legat de rezultatele financiare ale companiilor. Pe de alta parte, exista niste obligatii pe care angajatorii trebuie sa le respecte prin prisma contractelor colective de munca, ceea ce face ca aceste cresteri sa fie inevitabile in cazul in care nu se ajunge la o intelegere de revizuire a prevederilor contractuale cu reprezentantii angajatilor.
In FMCG, 52% din companii au fost sub buget in primul trimestru al anului, iar 34% spun ca nu fac cresteri salariale. Pe de alta parte, in industrie, unde 63% din companii nu si-au realizat bugetele in primele trei luni, doar 5% spun ca nu fac cresteri salariale. Pe langa situatia financiara, un criteriu important sunt obligatiile contractuale. Majoritatea companiilor din sectorul industrial au contracte colective de munca. Acest sector este si cel care a facut si cele mai multe restructurari de personal, cele doua masuri neexcluzandu-se. "In industrie ponderea costurilor salariale in total costuri este mai mica decat in alte sectoare, iar procentele de crestere au fost de obicei sub nivelul mediu de pe piata".

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO