Profesii

Cum îi dăm noii generaţii încredere şi răbdare?

Cum îi dăm noii generaţii încredere şi răbdare?

Autor: Adrian Vascu, Veridio

30.01.2017, 12:16 661

Poate aţi vazut că, atât pe maşinile poliţiilor locale, cât şi pe cele ale pompierilor, şi nu în ultimul rând pe ale jandarmilor sunt scrise, cu litere mari, perechi de câte două cuvinte, care, am înţeles eu, caracterizează crezul pe care îl au instituţiile respective şi pe care îl transmit cetăţenilor prin ceea ce fac. Exemple de asemenea perechi de cuvinte sunt "Lege şi Ordine", "Siguranţă şi Încredere" etc. 

În acelaşi context, al înţelegerii profunde, cred că doi dintre pilonii indispensabili unei culturi organizaţionale ii reprezinta Încrederea si Răbdarea.

Percepţia mea este ca aceste atribute şi-au pierdut din valoare în ultima vreme. Convingerea mea este că nu şi-au pierdut din importanţă. Să le iau pe rând.

Încrederea este un liant de bază al unei relaţii, de orice fel, pe termen lung. În cadrul organizaţiilor, acest atribut mai puţin material şi cu beneficii evidente, a pierdut teren în faţa dovezilor certe aşteptate din prima zi de angajare. Pachetul primit trebuie să conţină salariu mare, laptop, telefon, maşină de serviciu, asigurări medicale, abonamente de fitness etc. Contractuale, evident, şi, dacă se poate, în avans. Desigur ca este fair ca toate aceste condiţii contractuale sa fie stabilite transparent, înţelese si respectate.

Dar mai este ceva ce nu poate fi stipulat în contract. Este vorba despre potenţialul de creştere. Adică până unde poţi ajunge în acea organizaţie. Cât de mult poţi creşte tu pe toate planurile.

Foarte mulţi angajatori consideră că este o loterie, când angajează oameni cu nădejdea de a-i forma pe termen lung. La fel, este o loterie şi pentru angajaţi în a găsi în corporaţia în care se angajează mediul propice dezvoltării lor, care să le fructifice la maxim potenţialul pe care îl au.

Revenind la potenţialul de creştere, acesta nu poate fi activat şi maximizat dacă nu există încredere. Aceasta reprezinta axa care străbate o sinusoidă ascendentă. Şi nu poate fi garantată.

Sună, din păcate, din ce în ce mai puţin credibil astăzi să ii ceri unui tânăr din generaţia Y sa aibă încredere. Este ceva impalpabil, intangibil, cum am spune noi în meseria noastră, şi necesită timp. Şi nu prea este timp.

Iar vorbind despre timp, am ajuns la al doilea pilon, numit răbdare.

Am sesizat pe masură ce au trecut anii că, paradoxal, în timp ce durata mea de viaţa utilă rămasă (adică perioada în care produci mai mult decat consumi), a început să scadă, mi-a crescut nivelul de răbdare. Credinţa ca ştii ce eşti şi că vei avea ceea ce vrei, ne ajută să căpătam ceea ce ne dorim. Cu o singură condiţie. Să avem răbdare.

Răbdarea nu înseamnă a amâna să beneficiezi de lucruri pe care le-ai putea avea astăzi. Răbdarea înseamnă că orizontul de aşteptare este estimat suficient de larg, astfel încât să nu existe aşteptări neconfirmate, care devin o sursă de frustrare şi, în final, de neîncredere.

De fapt, legătura dintre încredere şi răbdare o reprezintă credinţele fiecăruia dintre noi.

Diferenţa dintre cele două o reprezintă faptul că încrederea presupune existenţa unor terţi, ale căror acţiuni ne vor fi benefice, pe când răbdarea este un atribut strict individual. Putem oare să considerăm că ambele sunt, de fapt, atribute individuale? Eu cred că da. Până la urmă, comportamentul terţilor faţă de noi repezintă consecinţa directă sau mai puţin directă, rapidă sau mai puţin rapidă, a comportamentului nostru în general.

De aceea, consider că Încrederea şi Răbdarea sunt parte din nucleul unei organizaţii de succes moderne. Le recomand tinerilor la început de carieră să aibă în vedere aceşti doi piloni. La fel, le recomand companiilor să aibă în vedere aceşti doi piloni. Ştiu că este greu, dar merită toate eforturile. Rezultatele vor fi fabuloase.

Acest articol este, de fapt, o recomandare de investiţie continuă pentru cei care au încredere şi au răbdare şi o recomandare de achiziţie pentru cei cărora le lipsesc. Această pereche de piloni are sinergia necesară pentru a vă aduce profit pe termen lung.

Adrian Vascu este managing partner al firmei de consultanţă Veridio şi fost preşedinte ANEVAR

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO