Profesii

Cum interacţionează la locul de muncă generaţiile de angajaţi Millennials, Y, X şi Zoomers

Angajaţii din generaţia X (cei care au vârste cuprinse între 35 şi aproape 50 de ani) sunt mai dispuşi decât cei care fac parte din generaţia Zoomers (50-70 de ani) să împartă din cunoştinţele acumulate de-a lungul carierei cu tinerii care abia fac primii paşi în viaţa profesională

Angajaţii din generaţia X (cei care au vârste cuprinse între 35 şi aproape 50 de ani) sunt mai dispuşi decât cei care fac parte din generaţia Zoomers (50-70 de ani) să împartă din cunoştinţele acumulate de-a lungul carierei cu tinerii care abia fac primii paşi în viaţa profesională

Autor: Corina Mirea

29.09.2013, 18:48 5004

„Generaţia Y este creativă, inovatoare, relaxată, mai rapidă decât cei din generaţiile X (cu vârste cuprinse între 35  şi aproape 50 de ani) şi Zoomers (baby boomeri care refuză să îmbătrânească, cu vârste cuprinse între 50 şi 70 de ani – n.red.) şi este loială liderilor din companie, nu brandului angajatorului. Generaţia Y vrea să lucreze diferit, să inoveze şi să facă numai ceea ce îi place. Sunt copiii celor din generaţiile X şi Zoomers şi au fost crescuţi în acest spirit. Li s-a spus întotdeauna că sunt deştepţi şi că au avantajul tehnologic în faţa celor mai în vârstă. Nu poţi ameninţa generaţia Y cu restructurarea pentru că oricum aceşti tineri nu au de gând să stea prea mult într-o companie“, a spus Cheryl Cran, consultant şi autor a patru cărţi, printre care şi „101 Ways to Make Generations X, Y and Zoomers Happy at Work“.

Ea a fost prezentă săptămâna trecută la o conferinţă dedicată managerilor care vor să ştie cum să gestioneze mai bine diferenţele dintre generaţii şi cum să lucreze cu  fiecare în parte, organizată de firma de training şi consultanţă TMI Training& Consulting România (care aduce din această toamnă în România un curs despre diferitele generaţii de angajaţi).

Cheryl Cran spune că cele mai multe conflicte apar între angajaţii din generaţia Y şi cei din generaţia Zoomers, care preferă să lucreze conform unor ierarhii bine puse la punct, pe baza unor reguli impuse în mare parte de ei (majoritatea poziţiilor de con­ducere fiind ocupate de cei care au peste 50 de ani) şi fără a împărtăşi din cunoştinţele pe care le au celor mai tineri.

Pe de altă parte, cei din generaţia Y nu sunt de acord cu ierarhia organizaţională bazată pe senioritate sau pe timpul petrecut la birou, ci pe performanţă şi sunt dispuşi să lucreze în echipă.

„Un bun lider, un bun angajator trebuie să îşi dea seama de faptul că are nevoie să se adreseze fiecărei generaţii în parte. Conflictul are loc pentru că generaţia Y spune că vrea să lucreze diferit, iar cei din generaţia Zoomers spun că nu vor să schimbe nimic la modul în care fac lucrurile. Generaţia Zoomers trebuie să devină mai flexibilă, mai adaptabilă, iar cei din generaţia Y trebuie să accepte că o anumită structură se impune într-o companie“, a explicat Cran.

La mijloc însă rămân cei din generaţia X, angajaţii care au trăit şi au lucrat în me­diul structurat creat de generaţia Zoomers, dar care îşi doresc acelaşi mediu flexibil, mai mult timp pentru familie şi provocări de la locul de muncă, la fel ca generaţia Y. În următorii cinci ani însă, Cheryl Cran este de părere că tocmai generaţia X (cea mai stresată dintre toate, cu rol de mediator între generaţia Zoomers şi generaţia Y) va schimba paradigma locului de muncă.

„În următorii cinci ani vom vedea schimbări majore la locul de muncă, mai ales în ceea ce priveşte modul de lucru. Generaţia X nu va mai vrea să lucreze ca până acum, adică foarte structurat, pe baza unui model individualist. Vom vedea mai mult lucru în echipă, pe proiecte, model pe care generaţia Y îl va îmbrăţişa, dar care va fi greu de acceptat pentru cei din generaţia Zoomers. Însă cei din urmă nu vor avea decât două variante – fie se vor adapta, fie vor deveni frustraţi. Oricum companiile vor vrea să răspundă tot nevoilor celor din generaţia Y, pentru că ROI (return on investment - n. red.) este mai mare acolo“, precizează ea.

Interesant este că nu generaţia Y, cea de care actualii manageri sau antre­prenori se tem, pentru că nu îi consideră loiali sau muncitori, este cel mai dificil de gestionat, ci tinerii care au până în 19 ani, denumiţi Millennials, pentru că vor fi şi mai rapizi, mai curioşi şi mai capabili să negocieze.

„Ei s-au născut cu tehnologia în mână, dacă le dai o informaţie o verifică pe internet şi îţi demonstrează unde şi de ce ai greşit. Şi dacă sunt lăsaţi acum, la vârsta de cinci ani, să negocieze asupra felului de mâncare, când vor avea un loc de muncă îşi vor negocia cu şi mai multă convingere poziţia în companie sau salariul“, a mai adăugat Cheryl Cran.

 

Caracteristicile generaţiilor

Millennials (cu vârste până în 19 ani)

  • Sunt obişnuiţi cu tehnologia încă de la cele mai fragede vârste
  • Cu mai mult simţ civic
  • Învăţaţi să aibă încredere în abilităţile lor
  • Au un dezvoltat simţ al negocierii
  • Nu trebuie să înveţe foarte mult pentru că tehnologia le oferă răspunsuri imediat

Generaţia Y (20 – 35 de ani)

  • În căutarea jobului care le place
  • Vor să înveţe cât mai mult de la fiecare angajator
  • Schimbă cel puţin 12 locuri de muncă în întreaga carieră
  • Viaţa personală este pe primul loc, apoi urmează jobul
  • Se chinuie să se acomodeze cu regulile
  • Nu înţeleg ierarhia bazată pe timpul petrecut la birou
  • Sunt loiali oamenilor, nu companiei
  • Le place munca în echipă
  • Nu concep viaţa personală sau munca fără tehnologie

Generaţia X (35 – spre 50 de ani)

  • Sunt cei mai stresaţi pentru că au rol de mediator între generaţiile tinere şi cele cu experienţă
  • Îşi asumă riscuri şi sunt creativi
  • Familia ocupă un rol important în viaţa lor
  • Aşteaptă ca generaţiile de baby boomeri să iasă la pensie sau să îi promoveze
  • Schimbă 3-5 joburi de-a lungul carierei
  • Vor mai multe provocări şi mai puţine reguli şi procese clar structurate

Zoomers (50 – spre 70 de ani)

  • Orientaţi către munca structurată
  • Convinşi că trebuie să muncească mult
  • Au avut nevoie de mai mult timp pentru a învăţa meserie
  • Muncesc din greu şi sunt stresaţi
  • Nu le place schimbarea
  • Sunt loiali angajatorului

Angajaţii din generaţia X (cei care au vârste cuprinse între 35 şi aproape 50 de ani) sunt mai dispuşi decât cei care fac parte din generaţia Zoomers (50-70 de ani) să împartă din cunoştinţele acumulate de-a lungul carierei cu tinerii care abia fac primii paşi în viaţa profesională  

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO