Profesii

Cum îşi păstrează Microsoft angajaţii: salarii peste media pieţei, maşini premium şi abonamente la masaj

Cum îşi păstrează Microsoft angajaţii: salarii peste media pieţei, maşini premium şi abonamente la masaj

Autor: Adelina Mihai

09.11.2010, 23:57 4579

"Oferim posibilitatea angajaţilor de a alege între mai mulţifurnizori (auto - n. red.). În funcţie de poziţia pe care o ocupăîn companie, angajatul are un anumit buget şi-şi poate alege omaşină preferată marca Mercedes, Audi, BMW sau Volvo", susţineCosmin Bordea, Country HR Lead al Microsoft România. El a precizatcă aproape toţi cei 90 de angajaţi din divizia de vânzări şimarketing a Microsoft beneficiază de un buget pentru achiziţionareaunei maşini de serviciu.

În prezent, în cadrul Microsoft România, există treiorganizaţii, două în Bucureşti (una care se ocupă de partea devânzări şi marketing şi una de suport tehnic GTSC) şi una înTimişoara (care are aproximativ 50 de angajaţi).

Cosmin Bordea a fost numit la finele anului trecut în poziţia deCountry HR Lead al Microsoft România, fiind recrutat printr-o firmăde executive search de la Fresenius NephroCare România, un operatorde pe piaţa serviciilor private de dializă.

Ultima poziţie ocupată în Fresenius a fost aceea de director deoperaţiuni, din care conducea un business unit de 500 de angajaţi.Poziţia sa în Microsoft a fost nou creată, având ca scopuniformizarea politicii de resurse umane din cele trei divizii alecompaniei.

Microsoft are câteva exemple de angajaţi, cel puţin la nivel demanagement, care au stat mai bine de un deceniu în cadrulcompaniei. Silviu Hotăran, primul director general al MicrosoftRomânia, a renunţat la funcţie după 12 ani, intrând într-un businssîn domeniul trainingului.

De asemenea, Dan Bulucea, fostul director de marketing alMicrosoft, care a lucrat tot timp de 12 ani în cadrul companiei, apreluat recent conducerea biroului de la Bucureşti al Google, celmai popular motor de căutare din lume.

"Ne uităm la toate beneficiile date decompetitori"

În acest an, aproape 18% din angajaţii diviziei de vânzări şimarketing a companiei (adică 17 angajaţi) au fost pomovaţi pe opoziţie nouă.

"Salariul mediu net este peste media pieţei IT şi mă refer lacompaniile multinaţionale din acest sector. În plus, ne uităm latoate componentele pachetelor pe care le oferă competitorii noştri:de la tipul de maşini, la tipuri de servicii şi pachete medicale,până la lucurile exotice- masaj - sau tradiţionale - laptopuri şitelefoane", mai spune Bordea, care nu precizează valoareasalariului mediu din Microsoft România.

Salariile din industria IT sunt printre cele mai mari dineconomie, fiind de aproape 2,5 ori mai mari decât valoareasalariului mediu net pe economie.

Astfel, dacă în luna august a acestui an angajaţii din ITcâştigau, în medie, 780 de euro net, restul salariaţilor româniaveau, în medie, un salariu mediu net de 318 euro, potrivit datelorInstitutului Naţional de Statistică.

Anul trecut, Microsoft România a înregistrat o cifră de afaceride aproximativ 30 de milioane de euro şi un profit brut de 5milioane de euro, potrivit datelor publicate pe site-ul RegistruluiComerţului.

Recrutează prin Facebook şi LinkedIn

Cele mai folosite şi cele mai eficiente modalităţi de recrutareîn cadrul Microsoft România sunt reţelele de socializare - Facebooksau LinkedIn- prin care se acoperă un procent de până la 75% dinpoziţiile deschise.

De altfel, media de vârstă a angajaţilor este de 28 de ani.

"Întotdeauna pentru poziţiile de management lucrăm cuhead-hunteri şi nu ne uităm numai la piaţa din Bucureşti sau lapiaţa din România. Prima dată ne uităm intern, iar apoi ne asigurămcă vom găsi un eşantion relevant de executivi din piaţă care săparticipe la proces".

În zona de entry level, compania foloseşte, pe lângă reţelele desocializare, şi metodele clasice de recrutare- site-urile dejoburi, agenţiile de recrutare sau târgurile de joburi.

"Ştiu că există în piaţă o nemulţumire generală faţă de sistemulde învăţământ românesc, însă nu vreau să mă alătur. Recunosc căînvăţământul românesc nu e actualizat, însă în prezent marilecompanii ştiu că fundaţia pe care îşi construiesc competeneţepentru angajaţi există".

Angajaţii Microsoft România nu au un program fix de lucru, eipot lucra şi de acasă, iar la serviciu beneficiază de o serie defacilităţi pentru relaxare, întrucât sunt amenajate mese de pingpong, de biliard sau cafenele.

"Există o prezumţie a seniorităţii în cadrul companiei şi nu seurmăreşte partea de proces, ci rezultatul. Când începi săcontrolezi procesul care generează rezultate, pierzi. Toată obsesiaasta pentru control, la ce oră vine un angajat, ce face acum şi ceface peste un sfert de oră nu se potriveşte cu filosofia companiei.Oamenii sunt măsuraţi după rezultate".

În cadrul Microsoft există peste 800 de tipuri de programe detraining, iar o mare parte se pot desfăşura online. Aproape o lunăpe an angajaţii participă la conferinţe, convenţii sau expoziţii cuultimele tehnologii.

Industria IT are nevoie de expaţi

România este încă o ţară atractivă în ceea ce priveştefacilităţile fiscale, însă industria IT locală are nevoie deexpertiza internaţională.

La finele lunii trecute, Microsoft România l-a adus la conducerepe polonezul Ronald Binkofski, fostul director de marketing,business şi operaţiuni al filialei din Polonia. Binkofski esteprimul expat care va conduce afacerile Microsoft din România, dupăretragerea surpriză din funcţie a lui Călin Tatomir, care preluaseîn urmă cu doi ani funcţia de CEO.

"Cred că în toată industria IT ar fi nevoie de expaţi, mai alespentru diversitate. Microsoft România a exportat începând cu lunanoiembrie patru persoane spre headquarter-ul din Europa Centrală şide Est sau alte ţări mari şi a importat 1 - 2 expaţi. Cert este cănumărul expaţilor poate fi extins, mai ales în zona de suport", aadăugat Bordea, fără a preciza numele executivilor.

La începutul lui septembrie, Microsoft a numit în România un altmanager polonez, pe Michal Golebiewski, care răspunde deoperaţiunile de Business şi Marketing.

În opinia lui Bordea, pe piaţa de IT există un dezechilibrumajor care porneşte din mediul universitar şi se termină în piaţamuncii, mai ales că mediul este format preponderent dinbărbaţi.

"Piramida vârstei şi seniorităţii arată foarte interesant pepiaţa IT: vârful piramidei e în jurul vârstei de 26 de ani, ceea ceeste foarte jos. Senioritatea medie este undeva în jurul a 3 ani înaceastă piaţă, ceea ce nu înseamnă că sunt doar juniori pe aceastăpiaţă, ci că ponderea juniorilor este foarte mare şi a ajuns sătragă media atât de jos".

"Decizia de schimbare de job nu mai e o decizie dealgebră"

Pentru că pe piaţa IT locală a existat întotdeauna undezechilibru dintre cerere şi ofertă, ceea ce a determinat ofluctuaţie foarte mare a personalului, ceea ce a declanşat şioferte salariale mai mari oferite de companiile din piaţă pentru aatrage candidaţii buni.

"Dacă într-o piaţă normală oferta este cu 15- 20% mai mare lanoul job faţă de pachetul actual, în România se ajunsese la oferteaberante, 40- 50 chiar şi 100% poziţie la poziţie. Uneori sefoloseau diverse cosmetizări în titulatura jobului pentru a seacorda un salariu mai mare, deşi conţinutul activităţii jobului nuera diferit faţă de cel anterior".

Country HR Lead al Microsoft România susţine că în prezent,ofertele au scăzut pentru angajaţii care sunt recrutaţi de ocompanie de la un competitor, însă nu suntem încă în zonanormalităţii - de oferire a unui pachet salarial mai mare cu 10 sau15%. Cu toate acestea, criza a determinat o modificare psihologicăce a generat alte interese pentru angajaţii români, cum ar fi acelade a avea un job sigur pe o perioadă mai lungă de timp.

"În prezent, decizia de schimbare de job nu e o decizie dealgebră. Criza a adus o reechilibrare destul de artificială pepiaţa muncii, dată cumva de o modificare în plan psihologic aaşteptărilor şi deciziilor candidaţilor din piaţă. Un segment carenu a fost afectat atât de mult îl reprezintă angajaţii «hightalents», care sunt persoane constante, indiferent de mediu".

Deficitul de specialişti în domeniul IT este de aproximativ20.000 de oameni, în condiţiile în care companiile nu găsesccalificările de care au nevoie. În prezent, în companiile dinindustria IT din România lucrează aproximativ 90.000 deangajaţi.

Cu toate acestea, creşterea constantă a salariilor din IT adeterminat o scădere a atractivităţii României ca zonă deinvestiţie pentru acest sector.

"Toţi marii consultanţi care făceau studii de prefezabilitateîncepeau să fie foarte rezervaţi înainte de criză, în specialpentru Bucureşti şi Timişoara, zone în care cererea e mai maredecât oferta. România nu poate încă să susţină o investiţie foartemare în IT".

Microsoft România

  • Filiala locală a celui mai mare producător de software dinlume
  • Are aproximativ 300 de angajaţi în România
  • Media de vârstă a angajaţilor este de 28 de ani
  • Cifră de afaceri în 2009: aproximativ 30 milioane euro,potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe
  • Principalii competitori ai Microsoft pe segmentul sistemelor deoperare sunt Apple şi Linux

Cosmin Bordea

  • 33 de ani
  • Decembrie 2009 - prezent: Country HR Lead, MicrosoftRomânia
  • Iulie 2007 - decembrie 2009: director de operaţiuni, FreseniusMedical Care România
  • Martie 2005- Martie 2007: HR Manager, Fresenius Medical CareRomânia
  • Iunie 2003 - martie 2005: HR Manager, Fildas Trading
  • Noiembrie 2002- iunie 2003: HR Manager, MYO-O Group
  • 2005- 2007: MBA, Tiffin University
  • 2000- 2004: Facultatea de Psihologie, Universitatea dinBucureşti
  • 2000- 2002: Masterat în psihologie organizaţională,Universitatea din Bucureşti
  • 1996- 2000: Facultatea de Ştiinţe Administrative, UniversitateaBabeş-Bolyai din Cluj

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO