Profesii

Cum rezista companiile de recrutare

Cum rezista companiile de recrutare
21.06.2009, 16:40 1695

Lipsa de proiecte de pe piata de recrutare a dus la o mai mare concurenta intre firme si, implicit, la o scadere a tarifelor. Pe de alta parte, pe masura ce companiile apeleaza din ce in ce mai putin la anunturile in ziare sau la serviciile firmelor de recrutare, piata de recrutare online pare sa fie cel mai putin afectata.

"In momentul de fata sunt foarte putine proiecte pe piata. Daca anul trecut nu mai pridideam recrutand, la inceputul acestui an recrutarile au inghetat total, iar acum s-au mai dezmortit putin. Cu toate acestea, onorariile sunt mult mai mici fata de anul trecut, tocmai pentru ca salariile sunt mult mai mici", spune Madalina Popescu, general manager al companiei de recrutare si consultanta in resurse umane Pluri Consultants.
Anul trecut, plaja de onorarii varia intre 15% si 30% din salariul brut anual al persoanei recrutate, insa in momentul de fata au inceput sa apara situatii in care tariful ajunge si la un singur salariu brut lunar, adica de pana la patru ori mai putin fata de tarifele din 2008. In unele cazuri, spun recruiterii, tarifele coboara si mai jos.
"Spre exemplu, am avut situatii in care ne suna un client si ne cerea sa ii recrutam o persoana pentru un post de vanzari. Noi veneam cu propunerea si ceream un onorariu brut lunar, care, pentru vanzatori, se calculeaza facand media veniturilor acestuia. Astfel, vanzatorul pe care l-am gasit avea un salariu brut de 800 de euro pe luna, si aceasta a fost si oferta noastra. Intre timp insa, clientul a mai primit inca trei oferte, toate sub 500 de euro, cea mai mica fiind de 230 de euro", explica Popescu.
Principalul motiv pentru care s-a ajuns la situatia actuala este faptul ca bugetele de HR ale companiilor au disparut peste noapte, presiunea pe costuri fiind uriasa. Recruiterii atentioneaza angajatorii care vor preturi foarte mici ca trebuie sa isi asume ca vor face "rabat" de la calitate.
"Sunt multe companii de recrutare de apartament care nu au angajati, nu au sediu, nu platesc chirii sau nu au masini, existand o singura persoana, care 'face totul din e-mail' si se intalneste pe ici pe colo cu clientii, insa asemenea 'firme' nu prezinta probitate in fata clientilor", spune Popescu.
 
Scaderi de pana la 20% ale tarifelor
 
In opinia Iulianei Badea, sales manager la compania de recrutare Lugera & Makler, preturile in recrutare au suferit cateva ajustari, insa nu drastice. Este vorba de procente de 10 - 15%.
"Un contabil cu experienta de doi - trei ani se recruta anul trecut cu 3.000 de euro, iar acum tariful a ajuns la 2.500 - 2.600 de euro. Depinde de companie, dar si de profilul candidatului. Insa, in masura in care este nevoie de anumite aptitudini intr-un anumit domeniu, pretul nu poate fi scazut", apreciaza Badea.
Pe de alta parte, volumul de candidati iesiti in piata fiind mai mare, si efortul de recrutare a crescut, datorita faptului ca procesul de analiza si selectie a CV-urilor a devenit mai anevoios si mai lent.
"Este mai greu sa ii convingi. Pana acum oamenii era mai deschisi si faceau alegeri care tineau mai mult de partea materiala, acum insa sunt mult mai reticenti", spune Badea.
In schimb, in cazul pozitiilor de entry-level, recrutarea a devenit mai facila, mai ales in cazul studentilor. "Nu mai este aceeasi situatie ca anul trecut, cand un student avea de ales intre doua - trei variante de job", spune Badea, care adauga ca pentru recrutarea unei pozitii intr-un call center, tariful variaza intre 300 si 500 de euro. In schimb, in situatia in care sunt recrutate 100 de persoane, pretul scade la 250 de euro pe luna, iar atunci cand compania solicita un numar de 10 persoane, tariful ajunge la 500 de euro.
"Tarifele sunt un pic mai mici anul acesta pentru pozitiile de entry level, insa exista si pozitii pe care le recrutam la aceleasi preturi anul acesta, in special pozitiile specializate sau de middle management. Motivul este faptul ca exista un aflux mai mare de candidati pentru entry-level", apreciaza Badea.
In ceea ce priveste leasingul de personal, cererea a inceput sa creasca, iar volumul a revenit la parametri normali.
"La finalul anului trecut a fost o oarecare descrestere, insa acum piata si-a mai revenit. Comisioanele au ramas aceleasi. In plus, la volume mai mari acordam discounturi, nu neaparat din cauza crizei, ci pentru ca asa este corect", spune managerul de vanzari al Lugera.
Tariful de recrutare pentru contractele temporare reprezinta 6-12% din costul total salarial lunar al angajatului, la care se adauga beneficiile, tichetele sau orele suplimentare.
De asemenea, exista si varianta unui comision fix, care poate varia intre 100 si 250 de lei per angajat, plus costul salarial si tichetele.
Pentru serviciile de payroll si administrare de personal a crescut, de asemenea, cererea, pretul variind intre 5 si 7 euro de persoana, pretul scazand cu aproximativ 20% fata de anul trecut.
"Un motiv este faptul ca a crescut cererea pentru astfel de servicii si totodata conteaza si ca exista mai multe companii care ofera astfel de servicii, iar noi trebuie sa venim cu preturi avantajoase", spune Badea.
 
Recrutarea online castiga teren
 
In timp ce din ce in ce tot mai putine companii apeleaza la anunturi in ziare, preturile pentru anunturile online de recrutare au ramas aceleasi in comparatie cu anul trecut.
In cazul site-ului cu anunturi de recrutare BestJobs, companiile beneficiaza lunar de un anunt gratuit pe care il pot publica. Pe langa acest lucru, limitele variaza intre 29 de euro pentru un anunt cu vizibilitate medie si 299 de euro pentru un anunt cu vizibilitate maxima si reactualizare zilnica pe prima pagina. Un anunt are o perioada de valabilitate de 30 de zile pe site.
"Nu avem modificari fata de anul trecut la nivelul preturilor practicate", spune Roxana Timofte, PR representative al companiei Neogen, care detine BestJobs. Pe plan local, mai exista si alte site-uri de recrutare online, precum Ejobs sau MyJob, dar si nou-intratul  Career Builder.
Potrivit BestJobs, piata de recrutare online din regiune, adica din Romania, Bulgaria, Serbia si Republica Moldova, ajunge la aproximativ 8 milioane de euro. Pe de alta parte, in cazul MyJob pretul de pornire pentru un anunt de angajare porneste de la 9 euro, iar unul cu maxim de vizibilitate pe site incepe de la 12 euro si poate urca pana la 27 de euro, incluzand si diverse facilitati, cum ar fi faptul ca angajatorul primeste CV-urile direct in mailul personal, iar anuntul se poate actualiza zilnic.
Mai mult decat atat, companiile au la dispozitie si servicii gratuite, pot beneficia de anunturi standard sau au acces la programul MyJob Curier, in care se pot inscrie pentru a primi CV-uri de la candidati si a-si crea astfel singuri o baza de selectie si recrutare.
"In 2009, este drept, au scazut ofertele de joburi in medie cu 10 - 15%, chiar 20 de procente in anumite domenii de activitate, dar, pe de alta parte, numarul aplicatiilor a crescut semnificativ, cu peste 50%, si implicit si numarul de conturi de candidati deschise pe site", spune Mariana Frincu, project manager MyJob.
Din acest motiv, estimarile MyJob in ceea ce priveste piata de recrutare online sunt optimiste, cu atat mai mult cu cat in aceasta perioada accentul cade pe costurile reduse, iar anunturile de angajare pe site sunt mai ieftine decat cele publicate in mass-media sau pe alte suporturi.
 
Numarul de aplicatii a crescut cu 50%
 
Pe fondul contextului economic actual, numarul de aplicatii a crescut cu aproximativ 50% fata de perioada similara a lui 2008.
"Exista, desigur, diferentieri in functie de domeniu si job, cert este ca pentru pozitii care nu necesita studii sau aptitudini specifice se inregistreaza chiar si 700 de CV-uri primite per job. Recordul este de 1.350 de candidati pentru un job de reprezentant vanzari", explica Frincu.
Din acest motiv, este posibil ca o astfel de pozitie sa se ocupe inca de la primele interviuri, mai ales ca exista si o tendinta clara de scadere a pretentiilor salariale.
Pe de alta parte, companiile care stiu ca vor avea multe aplicatii pot alege sa selecteze viitorul angajat doar din CV-urile din prima saptamana, de exemplu. Totodata, cu cat aplicarea se face mai tarziu, cu atat scad sansele pentru candidati sa le fie vizualizate CV-urile.
In alta ordine de idei, avand in vedere ca in aceasta perioada concurenta pe multe dintre posturi este mare, este posibil ca unii dintre candidati sa se confrunte cu o perioada mai mare de asteptare a unui nou job.
"Pozitiile cu un grad de dificultate mai mare de ocupare sunt cele care vizeaza top managementul si specialistii cu experienta profesionala relevanta de peste 10 ani", spune Timofte.
In opinia Madalinei Popescu, sansa companiilor de recrutare tine in mare de masura in care, pe langa servicii de recrutare, au in oferta si servicii de consultanta si training.
"Daca am fi facut numai recrutare, am fi inchis pana acum, asa cum au patit si alte firme", mentioneaza Popescu.
 
Pana la 8.000 de euro
 
Nu e asa rau. Primii cinci au vazut cresteri intre 10% si 30% in trimestrul I
  • Afacerile companiilor de recrutare au inregistrat o crestere usoara a cifrei de afaceri in primul trimestru al acestui an, in comparatie cu cifrele inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. Din cauza devalorizarii monedei nationale insa, majoritatea cresterilor au fost inregistrate in lei si nu in euro, procentele variind intre 10% si 30%.
  • Compania de recrutare Lugera& Makler, filiala locala a grupului olandez cu acelasi nume, a inregistrat in primul trimestru al acestui an afaceri de 17,2 mil. de lei (4 mil. euro) cu aproape 30% mai mult fata de 13,3 mil. de lei (3,62 mil. euro), cat a inregistrat in primul trimestru al anului trecut.
  • Grupul olandez are in componenta sa, pe piata locala, companiile Lugera & Makler, Lugera & Makler Romania si Lugera & Makler Payroll, unde lucreaza in prezent 150 de angajati proprii si 2.214 angajati temporari, spre deosebire de primul trimestru al anului trecut, cand numarul angajatilor permanenti era de 184, iar al celor temporari ajungea la 2.208 de persoane.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
n De asemenea, grupul de firme Aims a inregistrat o crestere de aproximativ 10% in primul trimestru al acestui an, de la o cifra de afaceri de 5,5 mil. de lei (1,5 mil. euro) in primul trimestru al lui 2008 pana 6 mil. de lei (1,4 mil. euro) la sfarsitul primului trimestru din 2009. Din cauza devalorizarii monedei nationale insa, in moneda euro a fost inregistrata de fapt o scadere a veniturilor. In primul trimestru din acest an compania a avut un profit net de 0,36 mil. de euro, iar anul trecut acesta a fost de 0,42 mil. de lei.
 
n Numarul angajatilor permanenti Aims este in prezent de 379 de persoane, cu 24 mai multi fata de aceeasi perioada a anului trecut.
 
n De asemenea, Apt Group, cu activitati de recrutare, training si comunicare, format din companiile Apt Resources & Services, Apt Human Resources si Apt Evolution, s-a confruntat cu aceeasi situatie a devalorizarii leului. Compania a inregistrat afaceri de 3,4 milioane de euro (14,4 mil. lei) in primul trimestru al anului trecut, fata de 3,32 milioane euro (12,1 mil. lei) in primul trimestru al lui 2009. Desi in euro cresterea nu este semnificativa, in lei compania a inregistrat o crestere de aproximativ 19%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO