Profesii

Cum să-ţi formezi echipe performante în funcţie de „culorile“ angajaţilor

Autor: Adelina Mihai

28.11.2010, 23:58 551

"Dacă ştii motivaţiile angajaţilor, îţi poţi adaptacomportamentul. Ca manager, trebuie să înţelegi ceea ce-i placeechipei, dar şi ceea ce nu-i place. Poţi coopera mai bine atuncicând cunoşti profilurile angajaţilor şi modul în care trebuie săinteracţionezi cu ei", a spus Mona Zondervan, 43 de ani,fondatoarea companiei de coaching, training şi consultanţă îndomeniul coaching Extensa Coaching&Training din Olanda, încadrul clubului de resurse umane organizat de firma de trainingExec-Edu.

Zondervan este partenerul pe piaţa locală al firmei ManagementDrives, care oferă un instrument care stabileşte profilurileangajaţilor pe culori, în funcţie de caracteristicile individuale.Născută în Lugoj, Mona Zondervan a lucrat timp de 11 ani în cadrulbăncii ING din Olanda, unde a avut diferite funcţii de management,iar în ultimii 3 ani a fost coach organizaţional intern în cadrulunui program de teamcoaching la care au participat aproximativ5.000 de angajaţi şi peste 500 de echipe ai ING Olanda. De regulă,companiile care folosesc acest tip de instrumente de HR vor sădezvolte performanţa angajaţilor din domeniul financiar- bancar,asigurări, energie sau retail, dar şi pentru angajatorii dindepartamentele de vânzări, project management sau procurement.

Ce culori au angajaţii din bănci

Fiecare angajat are propriile lui înclinaţii, care îi determinăcomportamentul, sentimentele şi reacţiile şi care pot fi transpuseîntr-un set de şase culori dominante: verde, roşu, albastru,galben, violet şi portocaliu.

Spre exemplu, dacă un angajat are o trăsătură dominantă de"roşu" în profil, atunci el ar trebui să lucreze într-un mediu undeeste necesară o viteză de reacţie foarte mare, hotărâre şi curaj îndecizii. Cum arată profilurile angajaţilor din bănci?

"Din ce am observat în cadrul ING Olanda, echipele de angajaţidin back office au ca trăsături dominante albastru şi verde (suntsociali, comunicativi, riguroşi şi care nu lasă lucrurileneterminate), pe când la nivel de specialişti se observă catrăsătură dominantă galbenul (inovativ, dar care lasă uneorilucrurile nefinalizate. La nivel de management, am constatat căfoarte mulţi aveau ca dominate portocaliu (ambiţios, eficient,orientat spre rezultate), care uneori era dublat de roşu (hotărât,energic, curajos)", mai spune Zondervan.

Tot mai multe companii care oferă servicii în domeniulresurselor umane pe plan local au adus instrumente prin careangajatorii pot afla cu ce tipuri de angajaţi lucrează şi care estecea mai bună formulă pentru formarea echipelor, în funcţie decomportamentul şi modul de gândire ale fiecărui angajat.

Spre exemplu, firma de training Interact a adus pe plan localprogramul Emergenetics, prin care managerii pot determinaprofilurile angajaţilor în aşa fel încât să-i poată organiza sălucreze în echipe, în funcţie de tipologia în care se încadreazădin punct de vedere genetic. Potrivit Emergenetics, există patrutipuri de trăsături dominante ale creierului, care pot săreglementeze relaţiile dintre angajaţii care lucrează în echipă:gândirea analitică, conceptuală, structurală şi socială.

Şi firma de cercetare şi dezvoltare Humantelligence, membră a YSInteractive Media Group, prezentă pe piaţa locală din acest an, aadus instrumentul TalentScan, prin care angajatorii pot creaprofiluri prin care află ce îi motivează pe angajaţi.

Ce le lipseşte managerilor români: feedback-ul
În opinia lui Adrian Stanciu, managing partner în cadrul firmei deconsultanţă organizaţională Human Synergistics, ceea ce-icaracterizează pe managerii români este credinţa exagerată înputerea proceselor, manifestată prin dorinţa de a face ordine."Ceea ce lipseşte în firme în momentul actual este bucla defeedback pusă la nivelurile potrivite. Majoritatea firmelor suntconduse la parametri simplişti şi orientate mai ales pe numere, pevolume, pe cifre. Nu zice nimeni că nu trebuie să ne uităm la ele,dar mai mult contează de unde vine succesul, care sunt factoriicare conduc la succes. Plecăm de la premisa că dacă focalizămmanagerii pe rezultate ei ştiu ce să facă. Nu-i adevărat, ei nuînţeleg legătura dintre ceea ce fac şi ceea ce ar trebui să facă",a spus Stanciu.

În opinia sa, a pune ordine într-o organizaţie înseamnăasigurarea că un sistem funcţionează în parametrii proiectaţi, însănimeni nu îşi pune problema dacă parametrii stabiliţi suntbuni.

"Chiar anul trecut am avut oameni buni care spuneau «Suntem înfebruarie şi suntem deja la al patrulea buget». Automat se ridicăsemne de întrebare şi te gândeşti că poate bugetarea nu e procesulcare îţi trebuie. Dacă asumpţia ta pentru viitor se schimbă de lalună la lună, înseamnă că bugetarea nu e procesul potrivit. Unexerciţiu de buget durează trei luni, în trei luni s-a schimbatrealitatea, îţi trebuie altceva", mai spune Stanciu.

Un alt mit întâlnit în rândul companiilor româneşti este acelacă prestaţia de calitate vine din sisteme bune, adică produsele decalitate vin odată cu standarde înalte, ceea ce nu e întotdeaunaadevărat, pentru că standardele nu sunt motivatoare.

"Spre exemplu, iPhone-ul are 2 ani. Însă foarte puţină lume îşiaminteşte că, în urmă cu doi ani, iPhone-ul avea doar patruaplicaţii şi că nu se puteau pune altele. Managerii trebuie să fieatenţi la ce fel de realitate vor să construiască, dacă aceasta seschimbă radical din 6 în 6 luni", a spus Stanciu.

Ce culori pot avea angajaţii

VERDE

  • Doreşte armonie şi consens
  • Foarte social, vrea conexiune între oameni
  • Comunicativ; consideră că sentimentele/emoţiile suntimportante
  • Nu îi place aroganţa
  • Îi e greu să spună "Nu" şi este idealist

ALBASTRU

  • Doreşte ordine şi certitudine
  • Apreciază regulile şi disciplina
  • Vrea calitate şi acordă atenţie detaliilor
  • Îşi respectă promisiunile şi nu lasă lucrurile neterminate
  • Vrea instrucţiuni clare, eventual scrise
  • Consideră că cei care se comportă necorespunzător trebuiepedepsiţi

PORTOCALIU

  • Doreşte progres
  • Vrea să aibă succes, este ambiţios şi îi plac provocările
  • Are spirit practic şi vrea eficienţă
  • Formulează ţeluri şi vrea să le atingă
  • Pentru el, "rezultatul contează"

GALBEN

  • Doreşte să înţeleagă
  • Analizează şi îi place complexitatea
  • Gândeşte în mod teoretic şi foloseşte modele
  • Judecă foarte critic ideile noi
  • Inovativ

ROŞU

  • Doreşte rapiditate şi curaj
  • Este energic şi hotărât
  • Vrea respect şi îi respectă pe cei puternici
  • Are curaj şi nu-i e teamă de conflict
  • Îşi apără teritoriul

VIOLET

  • Doreşte siguranţă şi atmosferă familială
  • Este modest, apreciază şi respectă tradiţiile
  • Vede meseria ca pe o artă
  • Este dispus să se sacrifice pentru binele grupului
  • Doreşte o legătură puternică în grup

Sursa: Management Drives

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO