Doar 30% din afacerile de familie din România rezistă tranziţiei către a doua generaţie

16 mar 2017 Autor: Simona Tatu

În România sunt foarte puţine afaceri de familiei care rezistă de-a lungul anilor, datele din piaţă arată că doar 30% din companiile de familie rezistă tranziţiei celei de-a doua generaţii, iar 15% dintre ele rezistă celei de-a treia generaţii.

„Se spune că prima generatie construieşte, cea de-a doua creşte ceea ce s-a construit, iar cea de-a treia distruge. Aşadar, antreprenorii trebuie să se implice foarte mult în educarea celei de-a doua generaţie. Mai mult, antreprenorii trebuie să înţelegă şi că generaţia următoare vrea să faca lucrurile in felul lor şi să îţi pună amprenta asupra businessului”, a spus Peter Englisch, Global Leader în cadrul EY Family Business Center of Excellence.

De cele mai multe ori, antreprenorii îşi implică membrii familiei, mai ales copiii, în activităţile companiei pentru a vedea dacă sunt potriviţi şi pentru a putea înţelege afacerea.

„În momentul în care firma Te-Rox a devenit o companie solidă, cu un grup de mai multe firme, am început să o implic pe fiica mea pentru a învăţa despre afacere. De asemenea, am acordat membrilor din familie departamente care să îi caracterizeze şi anume inovatia, iar eu am rămas pe menţinere.”

„În familiile de medici copiii urmează profesia părinţilor, la fel se întâmplă şi în familiile de profesori. Cred că intră în ADN-ul copilului, se naşte în mediul acesta, iar dorinţa de a continua munca părinţilor este normală”, a spus Doina Cepalis, CEO Te-Rox Prod, companie specilizată în producuţia de scaune auto pentru copii. 

Cei mai mulţi antreprenori care se pregătesc sau se gândesc să predea afacerea către generaţia următoare îşi pun problema angajaţilor care lucrează în firmă.

„Succesorii trebuie să înveţe să fie apţi să conducă şi să înţeleagă că vor fi responsabili de oamenii care lucrează în companiei, inclusiv de familiile acestora, mai ales în cazul companiilor care au mii de angajaţi. În cazul nostru, compania numără un total de 700 de angajaţi. De asemenea, cunoasterea companiei este foarte importantă atunci când vorbim despre succesiune”, a spus Cristian Covaciu, Directorul General IPEC, companie care activează în domeniul produselor de menaj şi porţelan superior.

Printre cele mai cunoscute businessuri de familie din România se regăsesc FAN Courier, City Grill, IPEC sau Te-Rox Prod.

 
Cuvinte cheie:
familie
, afaceri
, romania
, tranzitie
, generatie
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide