Profesii

HR Insider: Au devenit evaluările de performanţă un instrument de „triere“ a angajaţilor în caz de concedieri?

Următoarea dezbatere HR Insider, care va avea loc la începutul lunii octombrie, aduce în discuţie modul în care vor fi construite bugetele de HR pentru anul 2014. Foto Andreea Alexandru

Următoarea dezbatere HR Insider, care va avea loc la începutul lunii octombrie, aduce în discuţie modul în care vor fi construite bugetele de HR pentru anul 2014. Foto Andreea Alexandru

Autor: Corina Mirea

15.09.2013, 18:57 1083

Evaluarea performanţei rămâne pentru mulţi dintre angajaţii români cea mai „neagră“ perioadă a anului, un moment care, deşi ar trebui să fie văzut ca o oportunitate de a promova, de a obţine un salariu mai mare sau participări la cursuri de training, stârneşte  de cele mai multe ori panică şi nelinişte în rândul angajaţilor.

Cu toate acestea, unii angajatori sunt de părere că preconcepţia legată de evaluarea performanţei începe să se estompeze, în special în multinaţionale, unde criteriile de evaluare a performanţei au fost impuse pe plan local încă dinainte ca noul Cod al muncii  (adoptat în mai 2011) să legifereze acest concept.

„Există frica de evaluare şi încă trebuie să îi vinzi angajatului beneficiile acestei abordări. Trebuie să îi explici că obiectivele le stabilim împreună, dar problema este că evaluarea performanţei a fost introdusă ca instrument de restructuare, deci nu condamn frica acestora“, a spus Alexandru Lăpuşan, CEO al firmei româneşti de software Zitec, cu afaceri de 1,4 mil. euro anul trecut. El a fost prezent la începutul acestei luni la  a cincea ediţie a dezbaterii lunare HR Insider, organizată de ZF Corporate, serviciul online specializat de ştiri cu plată al ZF.

Andrei Goşu, directorul general al firmei de training Ascendis, susţine că teama de evaluare este prezentă şi în companiile din străinătate, însă faptul că angajaţii din zone precum Asia, America, Germania sau Franţa au crescut cu o cultură a performanţei îi face să se raporteze corect la ea şi să nu o considere un instrument de restructurare a personalului. În plus, el a precizat că angajatorii din România încep deja să redefinească performanţa, astfel că salariaţii sunt evaluaţi în prezent prin prisma diferenţei dintre aştepările pe care clienţii le au de la companii la nivel comportamental (de la angajaţi) şi serviciile de care au nevoie.

Pe de altă parte, Brânduşa Fecioru, directorul de resurse umane al firmei de software TotalSoft, a menţionat că rolul criteriilor de performanţă este cel de a ajuta angajaţii să se perfecţioneze acolo unde nu dau randament, chiar dacă acestea pot fi un element important atunci când se prevede o restructurare.

„Principiul de la baza evaluării este acela de a dezvolta angajaţii, de a-i ajuta. Când apare un program de restructurare trebuie să ai criterii şi poate unul dintre acestea este evaluarea, astfel că poţi să renunţi  la angajaţii cu performanţe scăzute. Dar este important să facem distincţie între evaluare şi restructuare. Evaluarea este legată de creşterea competenţelor şi chiar a numărului de angajaţi“, a explicat Fecioru, care este de părere că performanţa nu se măsoară în ore suplimentare la birou sau în anii petrecuţi în companie, ci în rezultate.

Totuşi, pentru unele companii, fidelizarea este o parte importantă în menţinerea satisfacţiei în rândul angajaţilor, pe lângă evaluările de performanţă care le pot aduce creşteri salariale.

„Fidelizarea nu se face doar prin bani, pentru că nu este suficientă - trebuie să oferi angajaţilor un cadru de lucru plăcut, un management performant, traininguri. Altfel, dacă doar oferi creşteri salariale, pe termen lung, angajatul nu va vedea decât un avantaj bănesc şi atât, iar la prima ofertă salarială puţin mai mare, dar care vine cu un mediu de lucru provocator el la pleca. Primele de fidelitate sunt apreciate, e un bonus simbolic, dar se simte important în companie“, a adăugat Monica Jiman, director executiv adjunct al furnizorului de servicii de consultanţă şi dezvoltare Pentalog High Tech, care are peste 700 de angajaţi în România.

Până în prezent, au avut loc cinci ediţii ale HR Insider, iar concluziile sunt disponibile pe www.zfcorporate.ro/profesii.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.09.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO