Profesii

HR is now online. Post a comment

HR is now online. Post a comment

Discutile despre resurse umane nu se mai poarta doar la birou sau in sedinte. Unele dintre cele mai interesante dezbateri s-au mutat acum pe internet

09.07.2007, 17:36 88

Resursele umane ies din birou si intra pe www. In conditiile in care aproape oricine se respecta are blog, specialistii in resurse umane nu pot ramane mai prejos. Nu mai putin de sase bloguri specializate in HR au aparut in ultimul an.
"Cautam adesea solutii prin blog. Uneori le gasim, alteori nu. Si da, ne spunem supararile in modul cel mai direct cu putinta, in speranta ca vom schimba ceva", explica Valentina Neacsu, senior consultant la Itex, companie care se ocupa de recrutare IT&C si consultanta in HR si care si-a lansat un blog in luna noiembrie a anului trecut.
Desi majoritatea celor care posteaza pe bloguri sunt intr-un fel sau altul atasati domeniului respectiv, in majoritatea cazurilor, cel ce deschide o pagina de blog la cafeaua de dimineata sau in pauza de pranz o face pentru a se relaxa si pentru a se detasa de problemele cotidiene.
"Din acest motiv, temele cele mai atragatoare sunt cele 'light', picanteriile si posturile incarcate de umor sau ironie. Chiar daca nu se poate generaliza, in domeniul HR, cititorii asimileaza mult mai usor subiectele legate de 'soft skills', psihologie, studii de caz, tips&tricks si cariere de succes, mai degraba decat teme legate de salarizare, comisioane si dialog social", spune Alina Radu, manager la HR Market. A inceput in octombrie anul trecut un blog care se vrea, spune ea, un loc de intalnire a candidatilor, angajatilor si angajatorilor care pot avea acces la o baza de date cu firmele de recrutare, training, consultanta in HR si site-uri cu locuri de munca, precum si articole si cele mai noi stiri din domeniu.
"Ideea a venit de la sine odata cu lansarea catalogului online de resurse umane. Comunicarea de acest gen nu face decat sa 'umanizeze' compania, permitandu-i cititorului sa patrunda in mintea si inima persoanei din spatele brandului", explica Alina Radu.
Asadar, fie ca sunt targetate pe executive search, recrutare clasica sau informatii despre resurse umane, blogurile de HR de la noi reusesc sa se constituie treptat in adevarate locuri de intalnire si de dezbatere pentru specialistii din resurse umane si nu numai.
Un alt blogger din domeniul resurselor umane, Razvan Ilie, consultant HR la Aims Human Capital Romania, si-a lansat blogul in februarie anul acesta descriindu-l, chiar din primul post, ca pe "o punte de legatura pentru specialistii din bransa de executive search locala", precizand, totodata, intentia sa de a comunica deschis despre munca specialistilor in resurse umane si dorinta de a vedea cum este perceputa aceasta industrie din interior.
Ilie a mai cochetat in trecut cu ideea de blog personal, insa acest blog l-a targetat pe industria locala de executive search in intentia de a crea un loc de comunicare deschis intre profesionisti, unde acestia sa ajunga sa se cunoasca.
El a mai precizat ca acesta este mai degraba un blog profesional cu toate ca nu reprezinta compania de consultanta unde lucreaza (Aims - n.r.), fiind lansat totusi cu acceptul acesteia.
Dar un blog se poate dovedi si o buna metoda de promovare a companiei si chiar un instrument de recrutare. Valentina Neacsu, senior consultant ITex, spune ca numarul aplicarilor spontane a crescut cu cel putin 50% de cand ITex Blog a fost integrat in site-ul corporativ al companiei si la fel
s-a intamplat cu numarul abonatilor la ITex Inbox, newsletter-ul acesteia.
"Ne-am hotarat sa incepem acest blog pentru a construi o cale de comu-nicare directa si informala atat cu candidatii nostri, cat si cu clientii si partenerii nostri. Intrucat functia de resurse umane sub toate aspectele ei, este considerata in Romania ca fiind inflexibila si oarecum encriptica la nivel de limbaj, blogul nostru incearca sa explice in termeni simpli si accesibili concepte, fenomene, elemente ale acesteia", spune Neacsu.
Pe de alta parte, Razvan Ilie de la Aims spune ca, tinand cont ca piata de executive search locala nu este foarte mare, aproximativ 50-60% dintre colegii sai au raspuns pozitiv la initiativa sa, o parte dintre acestia chiar postand comentarii la diversele subiecte de discutie lansate pe blog. "In majoritatea cazurilor, cei care scriu pe blog doresc sa discute despre aspecte mai putin cunoscute si mai specializate, acesta fiind pana la urma si obiectivul blogului, de a aduce in discutie aspecte ale industriei ce altfel nu ar fi facute publice", explica Ilie.
Dar cu toate ca exista nenumarate companii care apeleaza la acest "artificiu" - blogul corporatist - pentru
a-si atrage trafic, clienti si brand-awareness, Alina Radu spune ca in cazul HR Market scopul a fost de a stabili o punte de legatura intre companie si vizitatorii fideli, de a-i atrage ca prieteni, ca participanti activi la dezvoltarea catalogului.
Iar feedback-ul se primeste prin mail sau prin comment-urile de la finalul fiecarui post, numarul vizitatorilor pe blog ajungand la 12.000 pe luna (400 pe zi). "Comentariile nu sunt nicidecum incarcate de duritate sau exigenta, ci de dorinta fiecaruia de a-si exprima fie un punct de vedere diferit, fie aprobarea in fata celor citite", explica Alina Radu.
De ce blog? Reprezentata HR Market este de parere ca atunci cand scrii pe blogul tau te simti ca acasa, relaxat si imbracat lejer, altfel decat atunci cand ti se lanseaza invitatia de a raspunde unui interviu in presa, moment in care tinuta devine oficiala si comunicarea capata formalitate.
"Cititorul de blog renunta la armura incarcata cu critica pura pe care o afiseaza in fata unui articol din ziar sau in fata unei stiri gresit redactate si devine mai tolerant, ca un bun prieten caruia ii este permis sa devina partas la gandurile si constatarile personale ale bloggerului", mai adauga Radu.
In ceea ce priveste posibilele asemanari intre jurnalism si blogging, Neacsu cred ca acestea sunt doua lucruri complet diferite.
"Pe site-ul nostru exista si articole clasice, care in mod evident au o autoritate mai mare decat postarile de pe blog atunci cand vorbim de cititori cu grad mare de specializare. Este evident ca atunci cand redactam un articol pentru colaboratorii nostri din presa, acesta este mult mai obiectiv si mai elaborat. In articolele clasice ne expunem parerea ca specialisti HR, pe blog suntem specialistii ITex", precizeaza Valentina Neacsu.
Ea este de parere ca bloggingul este plin de "stare" si contine doza aferenta de subiectivism.
"Ca blogger nu poti doar informa: trebuie sa analizezi informatia, sa-ti expui propria parere, sa indemni la interactivitate. Asadar, in cazul nostru nu este vorba de o libertate mai mare de exprimare, ci de un alt tip de comunicare, mult mai personal, filtrat de catre propriile noastre experiente profesionale si umane", spune Neacsu.
Dar deocamdata, comunitatea HR din Romania este destul de restransa si pana acum cativa ani, ideea unei astfel de colectivitati parea utopica, este de parere Alina Radu.
Ea spune ca din momentul in care s-a constien-tizat importanta HR-ului in societate, acesta s-a dez-voltat pe trei mari segmente: revistele de specialitate, clubul HR, cu accent pe organizarea de evenimente, conferinte si intruniri ale membrilor si site-urile de nisa care la randul lor se pot imparti in mai multe categorii, de la Ejobs, la Business Edu sau HRMarket.
Astfel, Neacsu, senior consultant ITex, crede ca in mod cert piata de resurse umane autohtona abia acum incepe sa creasca semnificativ.
"Nu sunt foarte multe bloguri de HR in Romania si nuconcuramincadin acest punct de vedere, intrucat fiecare dintre noi are un alt target. Dimpotriva, ne sprijinim foarte tare, iar acest lucru este vizibil atat la nivelul Blogroll-urilor (colectie de link-uri catre alte bloguri din domeniu - n.r.), cat si la cel al comentariilor facute", spune Neacsu.
Intrucat comunitatea dedicata resurselor umane este in continua expansiune, orice jucator nou aparut pe piata este bine-venit.
"Cel putin la nivelul blogurilor pe HR, concurenta este in afara discutiei, pasionatii de resurse umane vor naviga de la un blog la celalalt, animati de dorinta de a afla cat mai multe informatii din cat mai multe surse", explica ea.
Dar, cu toate ca blogurile au reusit sa castige rapid teren in ultima perioada, specialistii in HR sunt de parere ca rolul revistelor de specialitate ramane acelasi, competitorul real al acestora tinzand sa devina doar site-urile de nisa ce contin articole, stiri si alte informatii de interes general. "Blogul corporatist este inca in proces de maturizare si consider ca mai este drum lung pana la atingerea unui stadiu serios de emulatie cu revistele de gen", spune Alina Radu.
Radu recunoaste ca este o reala placere sa incepi "plimbarea de dimineata" prin blogurile
HR-iste: te amuzi copios in fata autoironiei Valentinei Neacsu, de la ITex, sorbi un pic de aer de exigenta si cinism de la Liviu Hahaianu (Job Avantaj) si ajungi la Daniel Alexandrescu (HR Experts) care cauta intotdeauna "dincolo de aparente".


Cancan, chiar si pe blogurile de HR
Cu toate ca blogurile de HR nu se vor a fi comerciale, accentele de cancan apar si in cadrul comunitatii specialistilor in resurse umane, iar vizitatorii le "gusta" din plin. "In general, temele privitoare la mediul organizational si relatiile de munca sunt cele mai citite si mai dezbatute", spune Valentina Neacsu, de la ITex. Ea mentioneaza ca postul cu cel mai mare succes a fost "Amorul si serviciul", post care facea referire la relatiile amoroase de la locul de munca.
Cu toate ca bloggeri din HR "ating" si subiecte picante, care cresc semnificativ numarul vizitatorilor, Neacsu considera ca acest gen de trafic este inutil pentru ca este doar cantitativ, si nu calitativ. "Carcotim, criticam des, dar nu tabloidizam", explica aceasta, motivand ca nimeni nu si-ar "da" cariera sau organizatia pe mana unor persoane care gandesc in termeni superficiali si pur comerciali. "Nu acesta este targetul blogului", spune Neacsu.


Blogul, metoda alternativa de recrutare?
De fiecare data cand unul dintre vizitatori vrea sa posteze un comentariu pe blogul ITex, el va vedea si o fereastra cu cele mai noi joburi disponibile pe site. Iar aceasta s-a dovedit o metoda foarte eficienta de a gasi candidati.
Desi reprezentanta ITex, Valentina Neacsu, nu crede ca aceasta este o metoda alternativa de recrutare in adevaratul sens al cuvantului, ea recunoaste ca numarul aplicarilor spontane a ajuns si pana la 20 CV-uri primite intr-o zi dupa lansarea blogului, in conditiile in care posturile cautate sunt mai ales cele de middle si top management si specialisti de nisa din IT.


Corporatiile vazute cu ochi de blogger
Un blog poate fi si o metoda de defulare pentru angajatii companiilor. Spre exemplu, cel care se autointituleaza "Corporatistu" spune ca a vrut initial sa-si faca un blog despre problemele personale, insa a ajuns sa construiasca treptat o noua viziune despre compania in care lucreaza.
Ulterior, a alternat articolele despre viata personala cu cele din viata profesionala. A definit mediul corporatist in care lucra, creand o serie de personaje ca "scorpia", "seniorul", "increzutul", "contabila contopista", "dashteptul de la IT".


Unde sunt resursele umane pe blog

Bloguri HR: teme de discutie
www.itex.ro/blog - recrutare in IT si consultanta HR
www.blog.hrmarket.ro - informatii piata resurselor umane
www.executive-search-romania.blogspot.com - informatii despre piata de executive search
www.hrexperts.wordpress.com - analize si informatii despre piata de resurse umane
www.cariera.weblog.ro - sfaturi pentru cariera
www.slujba.blogspot.com - informatii despre joburi

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO