Profesii

Joburile viitorului

09.02.2004, 00:00 44



Ganditi-va pentru un moment la cariera dumneavoastra in 2005. Veti lucra in cadrul unui birou sau de acasa? Pe ce tip de tehnologie va veti baza in cea mai mare masura pentru a comunica cu colegii dumneavoastra? Ce se va schimba din punct de vedere al asteptarilor angajatorului dumneavoastra? Ce fel de calificari vor fi de o importanta majora pentru cariera dumneavoastra? In ce fel se vor schimba responsabilitatile dumneavoastra zilnice?



Un studiu realizat recent de OfficeTeam, divizie a companiei Robert Half International, una dintre cele mai importante firme de recrutare si consultanta din lume, a incercat sa raspunda la toate aceste intrebari. Ce a iesit?



Pana in anul 2005, companiile se vor baza pe angajati motivati ce dispun de solide cunostinte de ordin tehnic si de capacitati de comunicare interpersonala, fiind in acelasi timp capabili sa utilizeze noi instrumente tehnologice pentru a lucra practic din orice locatie.



In 2005, tehnologia avansata va fi utilizata in cel mai inalt grad inregistrat vreodata. Totusi, cunostintele avansate de IT nu vor garanta succesul in cariera. Locul de munca de maine va solicita si alte abilitati legate de urmatoarele aspecte:



- capacitatea de gasi solutii unor probleme (organizare, evaluare, logica, creativitate, solutionarea conflictelor);



- etica (diplomatie, politete, onestitate, profesionalism);



- adoptarea unei atitudini deschise (flexibilitate, deschidere fata de noi idei de afaceri, perspective pozitive);



- putere de convingere (abilitati excelente de comunicare si inregistrare);



- leadership (responsabilitate, abilitati legate de management si motivare;



- interese de ordin educational (sete continua de cunoastere si dezvoltare a abilitatilor personale);



Urmatoarele titluri de joburi infatiseaza functii a caror importanta ar putea creste in urmatorii ani. Acestea se bazeaza pe activitatile de cercetare primara si secundara derulate de catre OfficeTeam, ce au inclus interviuri cu angajati din birourile interne ale unor companii din intreaga lume, cat si cu specialisti din domeniul tehnologiei si locului de munca.





Staffing Strategist



Pe fondul cererii mari de forta de munca calificata ce va fi inregistrata in anul 2005, companiile vor fi nevoite sa-si intensifice eforturile de atragere si mentinere a unor oameni talentati. Angajatul din aceasta pozitie, la curent cu tendintele din domeniul de employment, al aparitiei de noi tipuri de locuri de munca si schimbari de ordin demografic, ofera companiilor recomandari cu privire la modul in care acestea pot realiza o alocare eficienta a resurselor umane de care dispun. Multi angajati ce detin o astfel de pozitie vor functiona full-time ca o legatura intre departamentul de resurse umane si cel al directorilor executivi din cadrul unei firme.





Mentoring Director



In contextul in care se va pune un accent din ce in ce mai mare pe recrutare si mentinere a angajatilor in cadrul unei companii, un numar din ce in ce mai mare de companii vor fi nevoite sa creeze pozitia de mentoring director. Acest angajat va avea o colaborare stransa cu directorii departamentelor de resurse umane si ai altor departamente pentru a stabili o legatura intre veteranii companiilor respective si angajatii nou-sositi. In acest fel, companiile respective isi vor putea face mult mai usor cunoscute strategiile si cultura, punand mai usor bazele sentimentului de loialitate a angajatilor fata de companie si imbunatatind in acelasi timp considerabil performantele angajatilor.





Fitness manager



Printre responsabilitatile pe care le va avea angajatul ce va detine aceasta pozitie se vor numara dezvoltarea unor programe specializate de exercitii destinate angajatilor, stabilirea unor puncte de reper legate de conditiile ce ar trebui sa caracterizeze un loc de munca, cat si oferirea de informatii cu privire la cluburile de sanatate si programele destinate controlului greutatii si combaterii fumatului.





Information coordinator



Multi dintre actualii asistenti administrativi vor fi denumiti probabil coordonatori de informatii. Acestia vor constitui elementul uman necesar facilitarii comunicatiei electronice dintre angajati si dintre companie si clientii acesteia. Pe masura ce ritmul dezvoltarii sectorului de comunicatii se va accelera, acesti coordonatori vor deveni "centrele nervoase" ale grupurilor de angajati aflati la distante mari unul de altul, administrand in acelasi timp un volum din ce in ce mai mare de informatii. Acestia vor pregati alti angajati, invatandu-i cum sa localizeze si sa analizeze cercetari legate de Internet si de noi aplicatii software.





Communications Facilitator



In secolul 21, vitala va fi comunicarea rapida, eficienta. Angajatul ce va detine aceasta pozitie se va asigura ca liniile de comunicatie sunt intotdeauna deschise pentru angajatii companiei si managerii acesteia, dar si pentru cei care lucreaza acasa, clientii externi ai companiei si liber-profesionisti. Acest angajat va trebui sa cunoasca tehnologia wireless, voice si video, fiind capabil sa organizeze intruniri virtuale si on-site intre mai multe departamente ale unei companii. Acesta va trebui in acelasi timp sa fie capabil sa gaseasca solutii in cazul blocarii canalelor de comunicare electronica. Aceasta pozitie era initial ocupata de asistentii administrativi. In cadrul companiilor mai mari, aceasta pozitie va fi asociata cu cea de Information Coordinator.





Telecommuting Coordinator



Pe fondul numarului in crestere de angajati off-site ce va caracteriza anul 2005, firmele vor fi nevoit sa puna bazele unor resurse centrale care sa ofere asistenta regulata acestui tip de angajati. Reprezetand legatura cu birourile centrale ale unei companii, angajatul ce va indeplini acest rol va oferi angajatilor off-site suport tehnic, cat si informatii de ultima ora legate de activitatile companiei. Acest angajat full-time va lucra on-site si va raporta angajatului ce detine pozitia de communications facilitator. Acesta ii va ajuta pe manageri sa determine strategiile ce ar trebui adoptate cu privire la angajatii off-site. In cazul companiilor mici, angajatul din pozitia de Information Coordinator va indeplini si acest rol.





Manager of strategic innovation



Pe masura ce companiile incearca sa tina pasul cu progresul tehnologic, acestea vor avea nevoie de indrumarea angajatului ce va detine aceasta pozitie. Acesta va monitoriza tendintele tehnologice ce afecteaza firma, facand recomandari cu privire la ce tip de tehnologii ar trebui adaptate si la momentul in care acestea ar trebui implementate in asa fel incat firma sa ramana competitiva pe piata. Aceasta va fi probabil o slujba full-time, insa unele companii vor putea obtine acest gen de indrumare din partea unui consultant.





Internet strategist



Pe masura ce companiile vor cauta noi moduri de a utiliza Internetul pentru a ramane competitive, acestea se vor baza din ce in ce mai mult pe serviciile unui Internet Strategist. Acesta, ce va raporta angajatului ce detine pozitia de manager of strategic innovation, va colabora indeaproape cu diverse departamente pentru a asigura o corecta si usoara utilizare a web-site-ului firmei de catre clienti, investitori si altii. Acesta va monitoriza in acelasi timp web-site-urile firmelor rivale si ale industriei din care face parte compania.





Director of wellness



O data cu cresterea mediei de varsta a angajatilor in 2005, multe firme vor avea nevoie de un director of wellness care sa-i ajute pe angajatii companiei sa adopte stiluri de viata sanatoase. Acesta se va ocupa de programele de informatii legate de sanatate, va administra salile de gimnastica, asigurandu-se de existenta unor conditii normale de munca. Angajatul din aceasta pozitie va avea o experienta anterioara ca asistent medical, dietetician sau terapeut, colaborand indeaproape cu departamentul de resurse umane, cu directorii mai in varsta si ceilalti angajati in sensul dezvoltarii unor programe care sa vina in intampinarea nevoilor acestora. In functie de marimea firmei, un manager de fitness si/sau un catering manager ar putea raporta angajatului din pozitia de director of wellness.





Catering manager



In viitor, multi angajati vor avea din ce in ce mai putin timp pentru a face cumparaturi, sau pentru a gati pentru ei sau familiile lor. Managerul de catering va dezvolta programe nutritionale specializate pentru angajati la cererea acestora. Acestia pot de asemenea face comenzi pe Internet pntru angajati, deducand costurile din conturile bancare ale acestora.





Career coach



Din moment ce clasificarile de joburi si necesitatile companiilor se schimba foarte rapid, un angajat individual nu va mai urma in anul 2005 drumul traditional catre o cariera. Angajatul din aceasta pozitie ii va ajuta pe angajati sa identifice si sa se pregateasca pentru anumite oportunitati legate de cariera si sa ia decizii legate de propria cariera in noul mediu de lucru. Multi dintre angajatii din aceasta pozitie vor fi consultanti independenti, insa altii vor lucra in cadrul firmei.





Business Etiquette Advisor/Consultant



Pe fondul dezvoltarii tehnologice, angajatii anului 2005 vor intampina probleme fara precedent. Poti vorbi la telefonul mobil sau iti poti verifica e-mail-ul in timpul unei conferinte video? Poate un angajator trimite un e-mail unui angajat la ora 8.00 am intr-o zi de sambata asteptandu-se la un raspuns imediat? Angajatul din aceasta pozitie stabileste strategiile legate de comunicare, fiind un mediator al posibilelor conflicte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO