Profesii

Magda Dragne, manager de resurse umane al Libra Bank: Suntem considerati o rampa de lansare in piata

Magda Dragne, manager de resurse umane al Libra Bank: Suntem considerati o rampa de lansare in piata

Magda Dragne, manager de resurse umane al Libra Bank: Recrutam oameni tineri, fara experienta. Dupa 2-3 ani de experienta in banca, acestia pot ajunge manageri de department sau sefi de divizie. Ceea ce le lipseste tinerilor este implicarea.

02.06.2008, 18:36 2544

Libra Bank care, potrivit unor surse din piata, a fost recent achizitionata de grupul spaniol la Caixa, nu recruteaza oameni de la competitie decat punctual si pentru anumite pozitii cum sunt cele de vanzari. De ce nu? "Pentru ca majoritatea celor astfel recrutati isi schimba jobul doar pentru un salariu mai mare sau pentru a arde etapele de crestere profesionala", explica Magda Dragne, managerul de HR al Libra Bank, care nu a dorit sa comenteze preluarea de catre grupul spaniol.
Recrutarea in banking, care a devenit tot mai dificila in ultimii ani pe fondul expansiunii agresive a marilor jucatori care au "inghitit" practic mii de oameni, face dificila identificarea angajatilor care sa aiba experienta de cativa ani in cadrul aceleiasi structuri bancare. "Cu greu mai gasesti in CV-ul unui om sa fi lucrat mai mult de un si jumatate intr-o banca", spune Dragne.
Managerul de resurse umane al Libra Bank este de parere ca stimularea competetiei interne este un factor extreme de important cand vine vorba de fidelizarea si retentia angajatilor in companie. In prezent, in cadrul bancii au loc patru tipuri de concursuri pentru angajati. Primul dintre acestea este trimestrial si premiaza cea mai buna idee a angajatilor, care este implementata apoi in organizatie. Al doilea concurs, tot trimestrial, premiaza cu un team-building cea mai buna echipa din banca. In cadrul celui de-al treilea, care se desfasoara anual, sunt premiati cei mai buni oameni de vanzari, care merg intr-un team-building, unde fac si traininguri.
Pe langa acestea, in fiecare saptamana presedintele bancii lanseaza tematici de logica si cel mai bun relationship manager care raspunde primeste un premiu in bani.
Fluctuatia de personal in cadrul Libra Bank este mai mare decat media din piata. "Spiritul fiind concurential, unii angajati cedeaza dupa o luna sau doua."
Sunt doua motive pentru care angajatii aleg sa plece din banca. "Salariile sunt sub media pietei, iar brandul nu este la fel de puternic ca al altor banci. Angajatii care se compara cu bancile mari din piata vor avea frustrari. Mai ales cei care vin sa se angajeze la noi pentru a intra in sistemul bancar si care vor mai apoi sa plece. Suntem considerati o rampa de lansare in piata", spune Dragne.
Desi salariul mediu net in cadrul Libra este sub media pietei, daca sunt luate in considerare bonusurile, venitul total al angajatilor ajunge la media din banking. "Bonusurile variaza in functie de pozitie, media fiind de 30-40% din salariul net lunar, insa in anumite situatii pot ajunge si pana la 50 - 100% din net".
Angajatii din sistemul bancar s-au numarat printre cei mai bine platiti din economie in ultimii ani, cu salarii medii de aproape 1.000 de euro in unele luni.
Salariile in Libra au crescut anul trecut cu 17%, iar in luna martie a acestui an a avut loc o noua majorare. O a doua crestere anuala este programata pentru mijlocul acestui an, insa de aceasta data vor fi operate doar cresteri bazate pe performanta. Mai exact, nu toti angajatii vor beneficia de mariri, ci doar "top performerii".
Printre cei mai mobili angajati din banca sunt cei care activeaza in zona de vanzari, unde punctul critic este atins la aproximativ 8 luni dupa angajare. "Acesti angajati pleaca pentru ca este mai greu sa faci fata intr-un mediu concurential cum este cel din banking, avand in spate un brand mai mic. Exista aceasta idee ca este mai usor sa vinzi daca ai in spate un nume mare", explica Magda Dragne. Cu toate acestea, spune ea, in sistemul bancar este greu sa vinzi oriunde ai lucra. Cu atat mai mult cu cat, in cadrul unui jucator important, si targetul de vanzari este mai mare.
Cu toate acestea, cata vreme exista o relatie de tip "win-win" intre angajator si angajat, chiar daca acesta ramane doar putin in companie, lucrurile nu sunt atat de dramatice, spune directorul de HR.
Media de varsta in cadrul bancii este de 28 de ani. La recrutare, Libra Bank se orienteaza in primul rand spre absolventii de ASE, dar si spre cei care vin pe alta filiera, cu sunt facultatile de limbi straine, chimie, fizica, biologie sau drept.
Dupa intrarea in sistemul bancar, devine foarte important pentru cei proaspat angajati cat de repede se distanteaza comparativ cu alti angajati.
Cu toate acestea, imediat dupa promovare, fiecare angajat trebuie integrat intr-un program de training, pentru ca "atunci cand devii manager sau coordonezi un proiect nu mai esti responsabil doar de munca ta, ci si de a altora".
Bugetul de training pentru 2008 al Libra este de 160.000 de euro, dublu comparativ cu anul trecut. Mai mult decat atat, banca a demarat impreuna cu compania de training Human Invest un program de training dedicat managerilor bancii, cu o puternica componenta de soft-skills, pentru a umple golurile lasate de cresterea rapida a bancii si de deficitul de oameni de pe piata.
"Recrutam oameni tineri, fara experienta. Dupa 2-3 ani de experienta in banca, acestia pot ajunge manageri de department sau sefi de divizie. Un astfel de manager este un foarte bun tehnician, insa nu este neaparat si un bun lider. Vrem sa le dam acestor angajati abilitati de co-municare si leadership care sa se supra-puna pe cele tehnice", spune Dragne.
Programul de training demarat de banca se desfasoara pe durata a doi ani de zile si cuprinde patru niveluri ierarhice: directorii de divizie, directorii de sucursala, sefii de departamente si angajatii identificati ca fiind "high potentials". In total, 80 de angajati din cei peste 440 cati are banca vor participa la acest program de formare. Presedintele bancii, Emil Bituleanu, si cei doi vicepresedinti vor participa si ei la programul de training.
In Libra Bank sunt derulate trei tipuri de training: de soft-skills, tehnice si de
e-learning, acestea din urma avand o frecventa bilunara si desfasurandu-se cu anumite categorii de angajati. "In banca, nu exista niciun angajat care sa nu participe la vreo forma de training", spune Dragne.
In centrala bancii lucreaza 210 angajati, restul de 240 fiind incadrati in sucursale. Anul trecut au fost recrutate aproximativ 230 de persoane, in special pentru dezvoltarea centralei, in timp ce in acest an vor fi facute in jur de 120 de recrutari necesare deschiderii a inca 10 sucursale. "Deja au fost facute recrutarile pentru doua-trei sucursale. Ceilalti angajati vor fi recrutati cu o luna inainte de deschiderea fiecarei sucursale."
Cat priveste curentul de opinie potrivit caruia piata locala se confrunta cu o criza de personal calificat, Dragne spune ca gaseste forta de munca de buna calitate. "Ceea ce le lipseste tinerilor este implicarea. Nu avem probleme in a gasi oameni, in schimb este dificil sa gasim specialisti."


Cariera
33 de ani
Martie 2007 - prezent: manager resurse umane Libra Bank
Septembrie 2005 - februarie 2007: recruitment & staff relations manager, Libra Bank
Februarie 2004 - septembrie 2005: recruitment consultant, Libra Bank
Februarie 2000 - ianuarie 2004: HR officer assistant managing director, Inform Lykos
A absolvit Facultatea de Stiinte Politice si Administrative, Universitatea Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO