Profesii

Managerii fara educatie de business vor avea succes cat le va permite piata

Managerii fara educatie de business vor avea succes cat le va permite piata

Petre Nicolae, general manager al firmei de training si consultanta CBC Romania

07.12.2008, 16:57 620

"Abilitatile native ale celor care si-au condus businessurile locale vor deveni insuficiente atunci cand nivelul concurentei de piata va deveni foarte ridicat. Astfel spus, managerii care nu au primit o educatie de business vor aveas succes doar atat timp cat piata va permite acest lucru", apreciaza Petre Nicolae, general manager al firmei de training si consultanta CBC Romania.

Iar realitatea de pe piata educatiei de management pare sa confirme spusele sale. Potrivit catalogului "WHO'S WHO IN BUSINESS ROMANIA 2008 - cei mai importanti 1.000 de oameni din business", lansat in aceasta toamna de Ziarul Financiar, doar 10% din cei mai importanti 1.000 de manageri care conduc afacerile de pe piata locala au absolvit un program de MBA sau Executive MBA.
"Ca manager este posibil sa te ajute piata, inteligenta si capacitatea de a te adapta. De la un anumit punct insa, lucrurile incep sa se desfasoare din inertie in cazul in care nu exista suficienta pregatire de business. Cred ca in circa 4-5 ani managerii care au ajuns la niste cifre de afaceri monstruoase si care nu-si consolideaza compania si modul de organizare managerial strategic vor inregistra pierderi importante sau vor fi nevoiti sa vanda", spune Nicolae.
O parte din managerii de pe piata locala au inceput sa se pregateasca din timp pentru momentul in care piata va deveni foarte competitiva, dar si pentru efectele pe care le-ar putea provoca tensiunile financiare globale care au inceput sa-si faca simtita prezenta si in Romania.
"Oamenii stiu exact ceea ce isi doresc. In momentul in care te duci la ei, ca trainer, nu mai faci eforturile pe care le faceai anul trecut sau in urma cu doi ani, cant trebuia sa identifici acele nevoi mai putin constiente ale oamenilor, pentru ca multi dintre ei nu pricepeau exact de ce anume au nevoie de training", afirma Nicolae, care, inainte de a fonda CBC Romania, a fost timp de aproape patru ani director general al European Drinks, business detinut de fratii Ioan si Viorel Micula.
Reprezentantul firmei de training si consultanta mentioneaza ca managerii au devenit mai deschisi in momentul in care apeleaza la serviciile unui trainer, mai ales daca au in minte un program specific pe care-l considera benefic pentru evolutia lor. Mai mult, spre deosebire de anii trecuti, managerii care asista la programele de formare profesionala au invatat sa tina cont si de parerea celorlalti.
"De asemenea, participantii la programe de formare profesionala au devenit mai educati, in vreme ce trainerii sunt mai asertivi. A trecut vremea in care un trainer spunea cuiva sa faca un anumit lucru, pentru ca ulterior sa actioneze intr-o alta directie, derutand oamenii cu atitudini contradictorii", spune Nicolae, care conduce o firma cu o cifra de afaceri de 800.000 de euro in 2007.
Pentru 2008 compania si-a bugetat o cifra de afaceri de un milion de euro si un profit net de 600.000 de euro. CBC Romania are 12 consultanti full-time si 18 in regim part-time.
Nicolae precizeaza ca un manager care conduce o companie care a ajuns la un nivel de dezvoltare foarte ridicat trebuie abordat, din perspectiva trainingului, din trei directii: testarea cunostintelor, a abilitatilor, a comportamentelor si a atitudinilor, oferirea de consultanta si, in final, furnizarea unor servicii de mentoring.
"Prin intermediul acestei operatiuni, se identifica eventualele constrangeri interne si externe ale managerilor, dupa ce in prealabil s-au stabilit obiectivele operationale", afirma Petre Nicolae.
Pe langa training, managerii autohtoni au inceput sa acorde o atentie sporita si sedintelor de coaching, in incercarea de ga asi o rezolvare cat mai eficienta pentru problemele din business.
"Coachingul reprezinta o metoda prin care poti sa il determini pe cel din fata ta sa identifice si sa rezolve singur problemele pe care le are. In coaching nu ai voie sa influentezi deciziile clientului, in vreme ce in training trebuie sa poti influenta anumite decizii", spune general managerul firmei care ofera si servicii de coaching, pe langa training si consultanta.
Nicolae vorbeste despre coacghing din doua perspective: life coaching si business coaching. Prima categorie se ocupa de tot ceea ce inseamna probleme familiale si de comunicare in vreme ce business coachingul trateaza toate acele probleme ce tin de lumea afacerilor. In acest an, 60% din cifra de afaceri a companiei vor fi reprezentate din cursurile de training, 20% vor veni din assessment centere, iar restul din team building, coaching si consultanta.
Cele mai cerute traininguri in cazul CBC Romania au fost in acest an programele de leadership si cele care au vizat programarea comportamentala.
Nicolae considera ca tarifele pe care le practica trainerii romani, care pot ajunge si la 3.000 - 4.000 de euro, sunt justificate in contextul in care piata programelor de formare profesionala a evoluat semnificativ in ultimul an. "Este normal ca tarifele practicate de traineri romani sa fie comparabile cu cele practicate de straini, in masura in care trainerii locali sunt mult mai buni decat cei straini. De obicei, strainii care vin in Romania nu cunosc specificul pietei si spun lucruri generale", mentioneaza Nicolae.
Incepand cu anul acesta, piata de training a devenit mai segmentata, iar lucrurile au inceput sa se aseze. "Cred ca primii cinci jucatori de training vor ajunge sa detina circa 80% din piata pentru ca oamenii prefera sa mearga sa lucreze cu cei care au livrat rezultate", spune general managerul CBC Romania.
In ceea ce priveste tarifele practicate de CBC Romania, pretul unui training/zi pentru o grupa de maximum 20 de persoane ajunge la 1.500 de euro, in vreme ce tariful pentru o sedinta de coaching, care dureaza doua ore este de 400 de euro.
Piata locala de training este evaluata la 40-50 de milioane de euro, printre cei mai mari jucatori numarandu-se Ascendis, TMI, Human Invest, Codecs sau Interact.
 
 
 
Cariera
  • Februarie 2005 - prezent: director general, CBC Romania
  • 2001- 2005: director general, 9 European Drinks, Oradea
  • 1999 - 2005: regional sales manager, European Drinks, regiunea sud-est
  • 1994 - 1999: area sales manager, Coca-Cola Bottling Galati
  • 1993 - 1994: sales reprezentative, Interbrands Marketing & Distribution
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO