Noile autobuze din Bucureşti vor avea culoarea turcoaz. În cele de acum plouă, aerul condiţionat lipseşte, iar călătorii le aşteaptă printre maşinile parcate pe trotuar

11 iul 2018 Autor: Roxana Petrescu

În vara anului trecut, Gabriela Firea, primarul general al capitalei, le transmitea părerile ei de rău bucureştenilor pentru că erau obligaţi să circule în tramvaie şi autobuze fără aer condiţionat, spunând, pe baza unor argumente solide, că în 2018 se va circula civilizat. Cum părerile de rău nu ţin de aer condiţionat, bucureştenii vor mai avea de aşteptat până la toamnă condiţiile civilizate, dar de data aceasta primăria promite 100 de autobuze noi, în culoarea optimistă turcoaz. 

Între timp, în troleibuzele din Bucureşti plouă, în tramvaie şi autobuze nu există aparate de aer condiţionat, iar călătorii le aşteaptă şi câte 20 de minute în staţii improvizate, pe trotuar, printre maşini şi coşuri de gunoi.

“Înţeleg aşteptările din ce în ce mai mari legate de calitatea vieţii. În ultimii doi ani, atât eu cât şi echipa mea am fost sub lupa opiniei publice şi sub tirul concentrat din partea opoziţiei. Mi se cere socoteală ca şi cum aş fi primar de două mandate, nu de doi ani”, a spus Gabriela Firea în cadrul unui film de peste 10 minute, postat pe pagina oficială de Facebook, în care apare îmbrăcată într-un tricou turcoaz pe care scrie “Primar general de doar 2 ani.”

Filmul este un bilanţ al celor doi ani de mandat, perioadă insuficientă pentru toate promisiunile făcute în campanie, episodul postat fiind doar primul dintr-o serie mai amplă, pe domenii de maxim interes, după cum anunţă Gabriela Firea.

Vina celorlalţi

“Să începem cu cea mai mare provocare a Bucureştiului, traficul sufocant. Timp de 25 de ani nu s-a făcut nimic. De aceea în primii doi ani de mandat ne-am concentrat eforturile pe această direcţie, prioritară pentru primăria capitalei, alături de sănătate. În iunie am semnat cel mai important contract pentru reînnoirea RATB (Regia Autonomă de Transport Bucureşti – n.red.) prin care achiziţionăm 400 de autobuze. Începând cu luna octombrie vor fi livrate primele 100 de autobuze, restul la anul. Noile autobuze vort avea culoarea turcoaz”, mai spune Gabriela Firea, care ţine să precizeze că această culoare este asociată optimismului.

Bucureştenii au însă foarte puţine motive de optimism în ceea ce priveşte transportul public.

Anul trecut, în pragul verii, dintre cele 257 de tramvaie care circulau în total pe liniile din Bucureşti, doar două erau dotate cu aer condiţionat, în timp ce jumătate din cele o mie de autobuze ale Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) beneficiau de astfel de instalaţii. Dintre troleibuze, niciunul dintre cele 165 existente anul trecut nu avea avea aer condiţionat.

Absenţa transportului public coerent este unul dintre factorii care au transformat Bucureştiul într-unul dintre cele mai aglomerate oraşe din lume, condiţiile de trafic de aici fiind similare cu cele din Istanbul.

Potrivit datelor TomTom Traffic Index, instrument prin care este analizat traficul din 390 de oraşe, timpul pierdut în trafic de bucureşteni ajunge la 218 ore, echivalentul a 27 de zile de muncă.

Prea ocupaţi pentru a răspunde

Ce s-a schimbat însă între timp, mai ales în contextul în care tot Gabriela Firea spunea în vara anului trecut că aceea avea să fie ultima vară în care bucureştenii urmau să circulă în astfel de condiţii.

„Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată la RATB cu nr. 65562/18.06.2018, prin care cereţi mai multe informaţii referitoare la timpul de aşteptare în staţii, parcul de vehicule, dotarea acestora cu instalaţii de climatizare, vă comunicăm următoarele. Din cauza complexităţii şi a volumului foarte mare al lucrărilor, Biroul Relaţii Publice, Compartiment Secretariat Management Superior vă va comunica răspunsul în termenul legal de 30 de zile, conform art. 7 alin (1) din Legea nr.544/2001”, a fost răspunsul RATB. Până la închiderea ediţiei, Regia nu a înaintata vreun răspuns la solicitarea ZF făcută în urmă cu aproape o lună.

Tot ca planuri de viitor însă, Gabriela Firea promite 100 de tramvaie noi, 100 de autobuze electrice, fiind deja demarate discuţiile pentru achiziţia a 100 de autobuze şi 100 de troleibuze cu gaz natural comprimat.

“Modernizarea căilor de rulare pentru tramvaie e o prioritate”, a mai spus Gabriela Firea.

Printre măsurile implementate de  primăria Bucureştiului pentru fluidizarea traficului se află montarea de garduri la tramvaie, de exemplu, şi finalizarea lucrărilor din vara anului trecut la Pasajul Sudului. Ceea ce nu a menţionat Gabriela Firea este că lucrările la acest pasaj au început în primvărara lui 2014 şi trebuia terminate în 2015.

Între timp în Cluj

Un film similar a făcut şi Emil Boc, primarul Clujului, la jumătatea celui de-al treilea mandat obţinut. Spre comparatţie, Emil Boc nici nu apare în filmul de aproape 8 minute, ci sunt enumerate doar realizările celor doi ani ai noului mandat.

Printre acestea se numără extinderea sălii polivalente cu 9.600 de locuri, finalizarea bazei sportive Gheorgheni, instalarea a 52 de platforme subterane pentru colectarea deşeurilor, creşe noi, dar şi aplicaţii prin care se pot urmări online lucrările publice din oraş. Mai mult, Clujul are o platformă de bugetare participativă online, 15 proiecte votate de comunitate fiind deja implementate în 2018.

În timp ce Bucureştiul va primi în toamnă 100 de autobuze noi, clujenii au deja 11 autobuze electrice în circulaţie şi aproape 1.800 de noi locuri de parcare. Tot în Cluj, au fost deschise benzile dedicate exclusiv transportului public în comun, au fost montate 50 de panouri în staţiile de autobuze pentru afişarea orarelor, a fost lansată o aplicaţie mobilă dedicată transportului în comun şi au fost instalate 61 de automate de bilete. Diferenţa faţă de Bucureşti este însă că niciunul dintre autobuzele noi care circulă pe străzile Clujului nu re culoarea optimistă turcoaz.

 

 

 
Cuvinte cheie:
bucuresti
, autobuze
, aer conditionat
, asteptare
, calatori
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide