Profesii

Combustibil pentru automotive

08.05.2006, 00:00 44

Productia de componente auto va continua sa fie domeniul "vedeta" al investitiilor straine si in acest an, motiv pentru care piata muncii pe acest sector este in fierbere. Companiile deja prezente pe piata anunta o majorare cu cel putin 10 procente a numarului de angajati, lucru care incepe sa creeze probleme in gasirea personalului.

Industria producatoare de componente auto a fost in ultimii doi ani in topul investitiilor straine si unul dintre cei mai mari angajatori din Romania. Tara noastra este extrem de atragatoare mai ales in privinta fortei de munca, in conditiile in care salariul unui muncitor calificat in Romania este de peste opt ori mai mic, decat al unuia din Italia. Proportiile se pastreaza aproape la fel si in cazul unui manager cu functii executive medii.

Si pentru acest an se anunta investitii in domeniu, atat din partea unor companii care vor sa-si faca intrarea pe piata romaneasca, cat si din partea celor care sunt deja prezente si care intentioneaza sa isi dezvolte capacitatile de productie.

Toate aceste miscari genereaza noi locuri de munca, principalii actori prezenti deja in Romania anuntand pentru anul in curs cresteri de cel putin 10% ale fortei de munca.

Grupul spaniol ACE, producator de componente electrice pentru automobile, intentioneaza ca pana in 2007 sa ajunga la un numar de 1.800 de angajati pentru fabrica din Cluj, in crestere cu 50% fata de anul trecut. De asemenea, deschiderea celei de-a doua fabrici de la Dej va genera pentru inceput aproximativ 400 de locuri de munca. "Am adoptat o politica de dezvoltare dinamica atat in ceea ce priveste cresterea numarului de clienti cat si in ceea ce priveste diversificarea produselor. Urmand aceasta strategie estimam ca pana in 2007 ACE Romania va avea aproximativ 2.300 de angajati", a declarat Mihaela Toma, responsabil PR in cadrul companiei.

Numarul angajatilor in cadrul companiilor de automotive creste in functie de extinderea capacitatilor de productie. Reprezentantii companiei SEWS (Sumi-tomo Electric Wiring System) estimeaza pentru acest an o crestere de cel putin 10% a numarului de angajati, iar Continental Automotive Products intentioneaza sa ajunga la un numar de 1.150 de angajati, in crestere tot cu 10% fata de anul trecut. Potrivit conducerii acestor companii, exista probleme legate de gasirea unor angajati suficient de bine calificati.

"Intampinam in ultima perioada difi-cultati crescande in recrutarea personalului de specialitate si a personalului de con-ducere. Apreciem ca oferta generoasa de locuri de munca atractive atrage dupa sine o anumita penurie de forta de munca calificata, care sa corespunda asteptarilor unei companii multinationale. Paradoxal, institutiile de invatamant superior ÇproducÈ anual mii de absolventi, care reusesc cu greu sa-si gaseasca un loc de munca pe masura asteptarilor", declara Octavian Barnutiu, director general al EKR Elektrokontakt Romania, subsidiara a concernului german Nexans Autoelectric GmbH, pro-ducator de cablaje pentru industria auto.

Pe langa dificultatile legate de gasirea celor mai buni specialisti, in special in-gineri, o alta problema cu care se confrunta companiile de automotive vine din faptul ca pe acest domeniu exista cel mai mare grad de migratie de personal.

"Exista un procent destul de ridicat al celor care pleaca. Majoritatea sunt operatori - muncitori directi care prefera sa lucreze in Spania, Italia sau alte tari din Europa", precizeaza Florin Ionut, director administrativ si financiar, SEWS Romania.

Potrivit specialistilor in selectie si recrutare in industria de automotive, exista situatii in care fluctuatia atinge cote de 10-15% pe luna, ceea ce inseamna ca la 1.000 de muncitori, lunar, pleaca si trebuie inlocuiti aproximativ 100 de oameni. Exista zone ale tarii, cum ar fi Banatul, unde, datorita investitiilor masive in aceasta industrie, se poate vorbi de un fenomen de migratie dus la extrem. In opinia specia-listilor in resurse umane, exista in aceasta zona asa-numitii mercenari de pe piata muncii, care isi schimba locul de munca imediat ce apare o noua companie si fac acest lucru pentru o diferenta salariala nesemnificativa.

Cu toate ca majoritatea managerilor din industria de automotive vad in migratia de personal o problema pentru compania pe care o conduc, exista si cazuri in care fluctuatia este folosita in mod pozitiv.

"Sunt cazuri in care suntem nevoiti sa reducem productia si in mod firesc si numarul de angajati. Confruntandu-ne insa cu acest fenomen de fluctuatie, nu mai suntem pusi in situatia de a concedia oameni, lucru care ne-ar afecta imaginea", declara Dan Popovici, director general al Draexlmaier Group Timisoara.

Pentru companiile care se confrunta cu o mobilitate prea mare a angajatilor, dezavantajele vin mai ales din faptul ca apar cheltuieli suplimentare pentru recrutare si instruire a unor noi angajati. Pentru a diminua pe cat posibil aceste costuri, firmele de automotive au optat fie pentru dezvoltarea in interiorul companiei a unui departament de resurse umane, fie au pus accent pe componenta de promovare, care permite in anumite cazuri ocuparea unor pozitii vacante in interiorul companiei.

Reprezentantii ACE Romania cred insa ca fenomenul migratiei de personal este un lucru firesc in conditiile in care media de varsta a angajatilor din industria de automotive este de 30 de ani sau chiar mai putin. "Desi ne straduim sa oferim diferite facilitati angajatilor nostri, exista si oameni care vor provocari in plus si care se plic-tisesc de munca in acelasi loc. Important este sa stii cum sa profiti de pe urma acestui fenomen si cum sa iesi cat mai putin afectat", mai spune Mihaela Toma, responsabil PR in cadrul ACE Romania.

Pentru a-si motiva angajatii sa ramana cat mai mult timp in companie, managerii din industria de automotive recurg atat la masuri de ordin financiar (prime pentru indeplinirea telurilor cantitative si calitative, stimulente pentru acoperirea unei parti din cheltuielile de concediu, prime cu ocazia unor evenimente speciale, tichete de ma-sa), cat si masuri de ordin non financiar (gradinita, cabinet medical, cabinet stoma-tologic propriu, baza sportiva proprie, deplasari la fabricile din strainatate, dar si medalii acordate pentru vechimea in firma). Cu toate ca investesc in fidelizarea angajatilor, reprezentantii companiilor de automotive sunt de parere ca problematica migratiei fortei de munca va ramane la fel de actuala si in urmatorii ani, pe de o parte datorita aparitiei unor noi oportunitati pe piata locala a fortei de munca si pe de alta parte datorita cresterii mobilitatii fortei de munca generate de aderarea Romaniei la UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO