Profesii

Patru antreprenori români vorbesc despre lecţiile din primii cinci ani de business: cum să treci peste cei mai dificili ani din viaţa unei companii

Patru antreprenori români vorbesc despre lecţiile din...
20.09.2017, 13:02 5318

Primii cinci ani din viaţa unui business stabilesc premisele reuşitei sau ale insuccesului acestuia. Indiferent de domeniul de activitate, evoluţia se traduce, de cele mai multe ori, în modul în sunt gestionate şi transformate în lecţii greşelile inerente oricărui început de drum. Ce au învăţat în primii cinci ai de activitate antreprenorială câţiva dintre oamenii de afaceri de pe piaţa locală?

Bibiana Stanciulov, antreprenoarea care a pus bazele brandului Magiun de Prune de Topoloveni (operat de compania Sonimpex Topoloveni) spune că în primii cinci ani de activitate ai firmei, respectiv între 1993 şi 1998, a avut parte de câteva lecţii despre care spune că „acum mi se par glume”:

1. Partenerii de afaceri trebuie bine verificaţi deoarece există riscul unor mari înşelăciuni. Antreprenoarea povesteşte cum în 1996 a fost înşelată de o societate din judeţul Argeş, din cauza căreia a pierdut o sumă importantă de bani.

2. Comerţul este o activitate dificil de gestionat; este de preferat să ai o activitate pe care să o poţi coordona fără factori din exterior, respectiv producţia;

3. Băncile sunt partenere de afaceri;

4. Există o piaţă foarte bună de desfacere în zona instituţiilor statului unde plata este garantată, respectiv licitaţiile;

5. Dacă eşti foarte corect, eşti eliminat prin diverse metode din zona în care vrei să activezi.

În prezent, Sonimpex Topoloveni deţine o fabrică de prelucrare şi conservare a fructelor şi legumelor în Topoloveni, judeţul Argeş, cu o capacitate de producţie de 1.000 de tone de produse conservate. Compania îşi vine produsele către majoritatea retailerilor din România, dar şi în două magazine proprii . „În niciuna din aceste lecţii nu am învăţat că poţi fi furat chiar dacă ai toate înregistrăile de brand/marcă, aşa cum ni s-a întâmplat cu toponimul Topoloveni, toponim protejat prin Indicaţie Geografică Protejată – proces început în anul 2014 şi care acum este pe rol”, punctează antreprenoarea.

Valentina Secară a deschis în 2004 grădiniţa cu profil britanic Acorns Nursery, iar aceasta a evoluat de la doi copii, la 120 de copii în prezent, în două locaţii. Cele mai importante lecţii trase de ea în primii ani de activitate ai firmei sunt:

1. Să ai răbdare;

2. Să nu renunţi;

3. Nu există nu se poate, întotdeauna trebuie să găseşti o soluţie;

4. Contează ce oameni îţi iei alături, ce echipă ai şi cum ştii să o păstrezi;

5. Investeşte în promvarea valorilor companiei tale.

Nici pentru Cristian Chitu, antreprenorul care a înfiinţat în 2012 Patiseria Tineretului şi care a ajuns acum la patru puncte de lucru proprii în Bucureşti, cu venituri de 700.000 de euro anul trecut şi planul de extindere în sistem de franciză în ţară, lecţiile nu au lipsit în primii ani de business:

1. Contractul de închiriere semnat la începutul afacerii este deosebit de important, deoarece te poate ajuta să-ţi consolidezi afacerea sau te poate conduce spre faliment. Aici mă refer la detalii precum: perioada de închiriere, clauze de încetare a contractului, despăgubiri pentru ambele părţi în caz de nevoie şi altele. Acestea sunt lecţii pe care atunci când eşti la început de drum nu ai de unde să le ştii. Tocmai de aceea spun că este important să le scoatem la lumină, astfel încât orice antreprenor să ţină cont de ele. 

2. Fiecare eşec poate fi o oportunitate de a schimba viziunea asupra afacerii tale. Eşecurile apar doar pentru că ceva nu am ştiu sau nu am făcut într-un mod solid şi asumat. Avem de învăţat din fiecare greşeală. Ele ne arată care sunt punctele pe care le avem de îmbunătăţit. 

3. Echipa care lucrează la atingerea obiectivelor este cea mai importantă resursă din companie

4. În prezent, după cinci ani de business, investesc semnificativ în trei direcţii: achiziţionarea de echipamente de producţie noi, imaginea patiseriilor (arhitectura şi materialele folosite în toate locaţiile sunt de cea mai bună calitate) şi nu în ultimul rând, investesc în instruirea şi calificarea angajaţilor, oferind atât cursuri interne, cât şi externe. Mă refer la cursuri de lucrător comercial, brutar, patiser, managementul timpului, dezvoltare personală. Fac aceste lucruri pentru că sunt de părere că echipa este unul dintre cele mai importante resurse din companie.” 

Ancu Radu, cofondator al companiei dezvoltatoare de aplicaţii pentru iOS şi Android Adonis Software, cu clienţi în toată lumea, spune că lecţiile din primii cinci ani de business au fost numeroase; se limitează însă la a numi câteva dintre acestea:

1. Am realizat că de multe ori piedica în a evolua, a excela, nu este o stare de criză, o neputinţă sau o lipsă de soluţii, ci mai degrabă este starea de bine în care ai tendinţa să te complaci. Am învăţat că mai ales atunci trebuie să te dezvolţi pentru a ieşi din zona de confort.

2. Am învăţat să punem echipa, şi nu clienţii, pe primul loc. Acest lucru a fost contraintuitiv o perioadă mare de timp, însă odată implementată, a avut sens imediat. Dacă echipa este fericită, mediul este bun, lumea evoluează, iar clienţii vor avea cu siguranţă de câştigat. Aşadar este extrem de important pentru noi să menţinem o cultură bună, în care colegii să aibă foame de a evolua, de a creşte, dar în acelaşi timp să se şi distreze şi să vină cu plăcere la birou. Obiectivul nostru este să evităm cu orice preţ acel moment în care te trezeşti dimineaa şi te gâneşti cu groază „O nu, încă o zi de muncă!";

3. Leadership înseamnă să ajuţi toţi membrii echipei să evolueze şi nu doar să gestionezi afacerea;

4. Networking-ul este extrem de important, iar ceea ce am învăţat este că prima întrebare pe care trebuie să ne-o punem atunci când ne facem o nouă relaţie este „În ce mod aş putea să îl/o ajut?”. Nu doar că ajuţi pe cineva, dar pe termen lung, toate aceste relaţii vor deveni un sprijin important în creşterea businessului şi nu de puţine ori ne-a fost confirmat acest lucru.

5. Orice relaţie de business (cu clienţi, angajaţi, parteneri, colaboratori) trebuie să fie win-win şi acest lucru trebuie să fie evident de la negocieri. Părţile trebuie să lucreze împreună ca o echipă pentru a găsi soluţiile bune pentru ambele. Este un concept descris foarte bine şi de Dale Carnegie în cartea sa „How to win friends and influence people”. Dacă nu se întâmplă astfel, vor apărea resentimente şi şansa de a face business cu persoana respectivă în viitor se diminează considerabil.

Acest articol face parte dintr-o campanie editorială de încurajare a antreprenoriatului, susţinută de BCR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO