Recrutare

Piata softurilor pentru recrutare se indreapta spre 1,3 mil. euro

12 mai 2008 Autor: Liviu Florea

Aproximativ sapte aplicatii software de recrutare exista in prezent pe o piata care nu a ajuns inca la un milion de euro si unde romanii fac regulile. In acelasi timp, zece jucatori, in cea mai mare parte straini, sunt asteptati sa-si faca debutul incepan

Piata autohtona a aplicatiilor dedicate recrutarii va creste anul viitor cu un nivel similar celui din 2008, pana la 1,3 milioane de euro, potrivit estimarilor principalilor jucatori.
Pentru 2008, se preconizeaza ca piata va atinge 800.000 de euro, comparativ cu pragul de 300.000 de euro inregistrat anul precedent. "Fara indoiala ca, anul viitor, piata solutiilor informatice dedicate managementului proceselor de recrutare va creste la fel de mult ca in 2008", considera Valentina Neacsu, senior consultant la compania de recrutare si consultanta HR in IT&C Itex, care a lansat de curand softul de recrutare Myrecruiter.
Evaluarea pietei aplicatiilor software pentru recrutare cuprinde, pe langa solutiile software destinate exclusiv recrutarii, si module de recrutare, care sunt o componenta a solutiilor ERP (Enterprise Resource Planning - sisteme de gestiune a resurselor intreprinderii). In Romania, principalii jucatori pe piata de soft si servicii informatice ERP sunt Oracle, Siveco, SAP si Epicor.
"Despre piata aplicarilor software dedicate recrutarii se poate spune ca este un teren virgin, pentru ca numarul firmelor de profil este foarte mic", spune Neacsu. Reprezentantul Itex apreciaza ca piata aplicatiilor software pentru recrutare va creste cu cel putin 30-40% dupa anul 2009, pe fondul schimbarilor care au loc pe piata fortei de munca.
"In prezent, sunt foarte multe oferte de munca disponibile si personal insuficient, iar lupta care se da pentru oameni este acerba. De aceea, companiile va trebui sa gaseasca noi metode de recrutare si inevitabil vor incepe sa foloseasca un soft profesionist in recrutare. Acest lucru va contribui la cresterea importanta a acestei piete. Companiile trebuie sa realizeze ca nu vor mai putea sa recruteze oamenii doar folosindu-se de brand si ca este nevoie de altceva", afirma Neacsu.
Multe dintre companiile din Romania nu folosesc inca un soft de recrutarea pentru ca nu exista o cultura in acest sens. Mai mult, este foarte raspandita perceptia ca lucrurile se pot face mai simplu si mai bine folosind metodele clasice de recrutare.
In consecinta, in prezent, firmele care produc astfel de programe nu fac altceva decat sa incerce sa convinga oamenii din departamentele de resurse umane in legatura cu avantajele pe care le aduce folosirea unui software de recrutare.
"Chiar daca este greu sa ii determini pe oamenii din HR sa constientizeze beneficiile pe care le pot avea daca folosesc un software de recrutare, anumiti specialisti in resurse umane au incercat sa vada partile pozitive. Problema apare atunci cand oamenii de HR cer bani pentru implementarea unei astfel de solutii, pentru ca superiorii lor nu inteleg necesitatea investitiei. Trebuie sa facem tot posibilul sa schimbam mentalitatea", afirma Silvia Iordache, marketing manager al SincronHR, companie care dezvolta solutii software pentru recrutare.


Un soft de recrutare scade cheltuielile cu 30-40%
Chiar daca pe termen scurt, respectiv unu-doi ani, departamentele de resurse umane sau firmele de HR nu vor simti o scadere a costurilor de recrutare, acest lucru va deveni evident dupa aceasta perioada, cand companiile se vor familiariza pe deplin cu aceste produse. "Practic, un soft de recrutare reduce foarte mult timpul alocat recrutarii de persoane si eficientizeaza lucrul cu bazele de date", spune Neacsu de la Itex, care precizeaza ca scaderea cheltuielilor legate de recrutare poate fi mai mult decat semnificativa: minus 30-40%.
Compania SincronHR a investit 150.000 - 200.000 de euro in dezvoltarea unui produs de recrutare dedicat activitatii companiilor de plasare a fortei de munca sau a departamentelor de HR ale companiilor. Softul, intitulat Sincron, este disponibil atat sub forma de licenta, cat si ca abonament lunar. Pretul unei licente este de 5.000 de euro, in vreme ce costurile unui abonament se ridica la 60 de euro/luna/utilizator.
Solutia creata de Itex se numeste Myrecruiter si a fost lansata in luna martie a anului 2008.
Pentru dezvoltarea aplicatiei, in care s-au investit in jur de 50.000 de euro, au fost mobilizate sasepersoane, pe o durata de 12 luni.


Inca 10-15 jucatori vor intra pe piata
Pe piata autohtona a aplicatiilor software pentru recrutare pe care activeaza circa sapte jucatori, SincronHR tinteste o cifra de afaceri de 400.000 de euro in 2008. In urmatoarea perioada insa, competitia se va accentua, fiind asteptat sa-si faca aparitia inca 10-15 jucatori, dintre care multi vor fi straini.
"In Marea Britanie, de exemplu, sunt aproximativ 40 de solutii software pentru recrutare, iar pretul unei singure licente este de 50.000 - 60.000 de euro. Avem foarte mult de recuperat fata de pietele mature", subliniaza Iordache, de la SincronHR.
Pana una-alta, romanii domina piata. Atat Itex, cat si SincronHR sunt companii detinute de persoane fizice romane.
Un alt jucator este George Butunoiu, proprietarul firmei de consultanta in resurse umane cu acelasi nume, care a intrat recent pe piata aplicatiilor de recrutare, dezvoltand un sistem de management destinat organizarii si eficientizarii activitatii companiilor din zona de servicii, care contine module de business process management, vanzari si recrutare. Implementarea sistemului in cadrul unei firme de 50 de angajati dureaza intre 4 si 6 luni si costa intre 15.000 si 20.000 de euro, iar in cazul unei companii cu 100 de angajati costurile cu implementarea pot ajunge pana la peste 30.000 de euro.
Si Lugera & Makler, jucatorul numarul doi de pe piata de profil dupa Adecco, a dezvoltat o aplicatie destinata recrutarii de personal.


Sapte jucatori tn piata
Piata va atinge 0,8 mil. euro in acest an, comparativ cu pragul de 0,3 mil. euro inregistrat anul precedent
Anul viitor, piata aplicatiilor dedicate recrutarii va ajunge la 1,3 mil. euro, potrivit estimarilor principalilor jucatori
Aproximativ 7 jucatori activeaza pe piata softurilor de recrutare
Pretul unei licente variaza intre 5.000 si 10.000 de euro.
Utilizarea unui soft de recrutare poate scadea cheltuielile cu 30-40%

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.05.2008

 
Cuvinte cheie:
Piata
, softurilor
, pentru
, recrutare
, se
, indreapta
, spre
, 1
, 3
, mil.
, euro
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide