Profesii

PROIECTUL INTEGRAL. Legea salarizării bugetarilor, varianta Cioloş: Guvernul vrea să majoreze salariile pentru 365.000 de bugetari. Costul suplimentar: 2,3 mld. de lei în 2017

Autor: Adelina Mihai

18.05.2016, 15:07 26403

Un număr de 365.622 de angajaţi din sistemul public, adică 30% din total, vor avea parte de creşteri salariale începând cu anul viitor, potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă privind salarizarea în sectorul bugetar realizat de guvernul Cioloş.

 Aceste majorări „vor avea efecte pozitive imediate prin creşterea consumului individual şi a volumului contribuţiilor la bugetul de stat şi al asigurărilor sociale”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

„Elementele de risc ce ar putea rezulta prin efectul de transmisie din consum spre importuri, cu posibila afectare a balanţei comerciale, sunt limitate prin încadrarea în plafonul prognozat de creştere salarială în sectorul public de 2,3 mld lei pentru anul 2017.  În acelaşi timp, adoptarea modificărilor diminuează impactul financiar potenţial asupra bugetului general consolidat ca urmare a executării de sentinţe judecătoreşti ce se pot pronunţa în favoarea salariaţilor care ar intenta procese individuale sau colective pe tema discriminării salariale la locul de muncă. Acest impact negativ potenţial este estimat la 3,5 miliarde lei compensări şi plăţi retroactive pentru trei ani, calculate conform legii”, se mai arată în document.

Alinierea salariilor pentru angajaţii care ocupă aceleaşi funcţii în instituţii diferite, creşterea salariilor din sănătate şi acordarea de bonusuri în funcţie de performanţă în sănătate şi în educaţie sunt câteva dintre modificările propuse de Guvern.

 Care sunt principalele modificări aduse prin ordonanţa care creşte salariile bugetarilor:

   I. Reducerea disfuncţionalităţilor de încadrare în sistemul public, prin: 

a) Eliminarea diferenţelor de salarizare pentru funcţii egale şi muncă egală în cadrul aceleiaşi unităţi, prin aducerea salariilor la nivelul maxim aflat în plată la nivelul unităţii / instituţiei, pentru toate familiile ocupaţionale, în limita alocărilor bugetare; 

b) Eliminarea  diferenţelor de salarizare pentru muncă egală în unităţi similare, din cadrul familiei ocupaţionale Administraţie publică centrală – aparatul central, prin stabilirea salariilor la 70% din nivelul salariilor aflat în plată la 1 august 2016 la Secretariatul General Guvernului. Măsura nu se aplică structurilor teritoriale şi are în vedere: 

- stabilirea salariilor de bază pentru personalul din aparatul propriu al ministerelor şi din instituţiile subordonate sau aflate în coordonarea acestora, salarizat la acelaşi nivel ca ministerele, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Consiliul Concurenţei, Curtea de Conturi, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, Consiliul Naţional al Audiovizualului, Consiliul Legislativ, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici din cadrul instituţiei prefectului;

- asimilarea funcţiilor şi salariilor personalului de mai sus, cu funcţiile şi nivelul de salarizare din cadrul Secretariatului General al Guvernului, precum şi stabilirea nivelului concret al drepturilor salariale prin ordin comun al Secretariatului General al Guvernului şi al ordonatorilor principali de credite;

- păstrarea nivelului salariilor aferente lunii iulie 2016 în situaţia în care salariile de bază calculate la nivelul a 70% din nivelul de salarizare de la Secretariatul General al Guvernului sunt mai mici; 

c) Eliminarea diferenţelor de salarizare provenite din neacordarea soldei de merit, ca urmare a aplicării Legii-cadru nr. 330/2009 şi a O.U.G. nr. 1/2010, pentru familia ocupaţională Apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Pentru această familie ocupaţională, corecţiile aduse soldelor de funcţie/salariilor de funcţie prin aplicarea prevederilor ordonanţei de urgenţă nu constituie majorări ale soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, în sensul prevederilor art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada aplicării prevederilor ordonanţei de urgenţă.

 

II. Restructurarea completă a sistemului de salarizare în cadrul familiei ocupaţionale Sănătate, prin:

a) stabilirea unei grile de salarizare cu valori nominale ale salariilor, în vederea eliminării inechităţilor existente;

b) stabilirea unei creşteri suplimentare de aproximativ 10% faţă de restul funcţiilor a salariilor debutanţilor, în vederea creşterii atractivităţii carierei în sistemul public de sănătate;

c) Punerea în concordanţă a creşterilor salariale la avansarea în gradaţie cu procentele aferente tranşelor de vechime în muncă prevăzute de Legea-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice;

III. Introducerea unui sistem de premiere bazat pe condiţii de reformă şi criterii de performanţă pentru personalul din sistemul de sănătate şi pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, începând cu luna ianuarie 2017.

Astfel:

- ordonatorii de credite pot acorda premii anuale, semestriale şi trimestriale, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului prevăzut în statul de funcţii, cu încadrare în fondurile aprobate prin buget, în condiţiile îndeplinirii condiţiilor de reformă  şi a criteriilor de performanţă;

- condiţiile de reformă şi criteriile de performanţă se vor elabora de către Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului; 

- premiile anuale, semestriale şi trimestriale, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile vor putea fi acordate numai după aprobarea condiţiilor de reformă şi a criteriilor de performanţă prin hotărâre a Guvernului;

 - premiile individuale se stabilesc de către ordonatorii de credite în limita sumelor alocate cu această destinaţie de către ordonatorul de credite, pe baza îndeplinirii condiţiilor de reformă şi a criteriilor de preformanţă; - sumele neutilizate în cursul unui trimestru pot fi acordate în perioadele următoare, în cadrul aceluiaşi an bugetar.  

Citiţi mai multe despre proiectul de ordonanţă de urgenţă privind salarizarea bugetarilor în documentele în format PDF: Nota de fundamentare, Proiectul ordonanţei, Anexa 1 şi Anexa 2.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO