Profesii

Putere sau vulnerabilitate? Din top 100 angajatori din economie, 36 sunt din industria auto: Firmele din auto au nevoie de sute de oameni, pe care îi aduc din alte zone. „A început declinul, cu astfel de costuri firmele nu mai fac bani“

Putere sau vulnerabilitate? Din top 100 angajatori din...

Autor: Adelina Mihai

15.06.2016, 00:08 3800

Unu din trei angajaţi din topul celor mai mari 100 de angajatori din economie lucrează pentru o companie din industria auto, arată o analiză ZF pe baza informaţiilor din Revisal, softul Inspecţiei Muncii care numără  salariaţii din economie. Astfel, circa 144.000 de angajaţi din 36 de companii aflate în top 100 angajatori din economie reprezintă 35% din efectivul total de angajaţi din totalul celor 100 de companii, iar efectivele de personal din această industrie vor creşte.

„Majoritatea companiilor auto din vestul ţării au nevoie acută de oameni, la nivel de sute de noi angajaţi, dar nu îi găsesc, cel puţin în zona noastră. Cred că numărul de angajaţi din această industrie va continua să crească până la un anumit punct, după care se va opri, nu din cauză că nu mai avem nevoie, ci pentru că nu mai avem resurse. Emigrarea masivă a oame­­nilor se simte”, a spus directorul de re­surse umane al unei companii de componente auto din vestul ţării cu câteva mii de angajaţi care a dorit să-şi păstreze anonimatul.

De altfel, majoritatea celor 36 de angajatori din industria auto din top provin din vestul (9 companii din Timiş, 5 din Arad, 3 din Caraş-Severin) sau din centrul ţării (6 companii din Sibiu, 2 din Braşov, 1 din Hunedoara şi 1 din Cluj), arată datele centra­lizate de ZF.

Automobile Dacia, Autoliv, Leoni Wiring Systems Ro, Yazaki, Lear Corporation Ro­mâ­nia, Fujikura Auto­­motive, Kromberg and Schu­bert, DRM Dräxl­maier România Siste­me Electrice, Takata România, Leoni Wiring Sys­tems Arad  şi Conti­nental Auto­motive sunt cei mai mari an­ga­jatori din indus­tria auto, potrivit datelor rapor­tate pe câte o sin­gură entitate juridică de companii. 

Vestul ţării este cel mai afectat de lipsa de muncitori care să lucreze în fabrici, având în vedere că rata şomajului este foarte mică în acea zonă, iar deficitul de personal a condus şi la o competiţie mai mare pe oamenii existenţi, ceea ce a generat şi o creştere a pachetelor salariale.

„Cu siguranţă că ar creşte numărul de angajaţi din industria auto în vest, dacă am avea şi ce să angajăm. Cererea este foarte mare, dar nu prea avem oameni, am ajuns să facem pro­iecte şi pe partea de relocare. Sunt ce­reri de câteva sute de oameni pe care îi relocăm de peste tot în vestul ţării”, a spus Horia Bugarin, direc­torul general al firmei de recrutare şi închi­riere de forţă de mun­că temporară IHM Total Consult, companie care are circa 2.700- 2.800 de angajaţi în regim temporar.

El spune că toate salariile oferite în acest moment sunt peste nivelul salariului minim pe economie, de 1.250 de lei brut pe lună (adică 925 de lei net pe lună).

„Pe lângă salariul de încadrare, care este mai mare decât nivelul minim, com­pa­niile mai oferă şi alte beneficii anga­jaţilor din indus­tria auto. Există sisteme de bonusare, se oferă tiche­te de masă, sporuri pentru ore supli­men­tare sau ore de noapte plătite conform legii”, a mai spus Horia Bugarin.

Pe de altă parte, unii directori de resurse umane din industria automotive avertizează asupra faptului că lipsa de candidaţi a schimbat planurilor unor investitori, care se orientează noile investiţii în fabrici în zone cu costuri mult mai reduse cu forţa de muncă, cum sunt Ucraina, Macedonia sau Serbia.

„În această industrie, anul trecut se plăteau salarii de 1.100 de lei. Acum s-a ajuns să  se plătească salarii pentru entry-level cu 1.850 de lei în zona de cablaje, iar la astfel de costuri firmele nu mai fac bani. Angajatorii sunt în situaţia de a aduce personal din alte zone şi îşi cresc costurile pentru că au contracte de comenzi în curs pe care trebuie să le livreze, însă se uită spre alte ţări. Companiile sunt în fierbere, într-un efort accelerat de reducere a activi­tăţii. A început deja declinul acestei industrii. Întrebarea este dacă ne vom opri la un moment dat sau dacă vom avea aceeaşi soartă ca industria textilă”, spune directorul de resurse umane al unui producător de com­po­nente auto din centrul ţării, care admite că în cadrul companiei sale s-a redus deja numărul de salariaţi cu câteva sute de la finalul anului trecut până în prezent, ca urmare a relocării unei fabrici într-o ţară din regiune. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO