Cover story

Recrutarea s-a mutat pe internet

4 feb 2008 Autor: Ioana Badiu

Cresterea pietei de recrutare online dubleaza cifra de afaceri a jucatorilor locali.

Piata de recrutare online a inregistrat una dintre cele mai spectaculoase cresteri in ultimii trei ani, ajungand sa detina cea mai mare acoperire, din punctul de vedere al numarului de joburi, de pe piata locala de profil, surclasand recrutarea prin agentii specializate, marea publicitate in publicatii de specialitate sau targurile de joburi. Site-urile de recrutare au generat o piata care depaseste, dupa unele estimari, 5 milioane de euro si care va inregistra cresteri semnificative in urmatorii ani.

Pe ce se bazeaza aceasta crestere?
"Ritmul de crestere al pietei de recrutare online a fost de aproximativ 200% in ultimii trei ani. In prezent, ca numar de joburi acoperite, mediul online este mai mare decat suma firmelor de recrutare. Un motiv poate fi si faptul ca acestea (firmele de recrutare - n.r.) se concentreaza pe posturi mai bine platite, din care pot obtine un fee mai mare", afirma Alexandra Dinca, reprezentant Neogen, compania care gestioneaza site-ul de recrutare online BestJobs.
Cresterea numarului de joburi postate si a numarului de companii care au ales
sa-si caute personalul lipsa pe internet se poate observa si in evolutia indicatorilor financiari ai site-urilor de recrutare, acestia dublandu-se in perioada 2005-2007. In acest sens, Dinca precizeaza ca "cifra de afaceri inregistrata de BestJobs in 2007 a fost cu 100% mai mare decat cea obtinuta in 2005". In
aceeasi perioada, numarul de companii care au apelat la recrutarea online a crescut in medie cu peste 140% pe an, potrivit Alexandrei Dinca.
Piata in sine, potrivit reprezentantilor site-urilor de recrutare a crescut in medie cu peste 50% anul trecut, in contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si al intrarii pe piata a unui numar mare de noi jucatori. "Anul 2007 a fost un an de referinta pentru recrutarea online. Intrarea in UE si oferta de locuri de munca in strainatate au dus si la cresterea firmelor de plasare de forta de munca in tarile europene. Astfel, in 2007 cresterea pietei de recrutare online a fost de peste 50%, la nivel national", explica Mariana Frincu, project ma-nager al site-ului de recrutare MyJob. De asemenea, exista companii care prefera metoda de recrutare online datorita zonei in care este localizat punctul de lucru - greu accesibil - sau a profilului posturilor cautate - foarte diversificat.
Tot mai multi angajatori prefera astfel sa posteze anunturi de recrutare pe site-urile de joburi, pentru economie de timp, pentru largirea bazei de cautare si pentru atingerea unui public-tinta de candidati care utilizeaza in mod frecvent internetul.
Elena Nastasa, HR generalist la compania furnizoare de servicii IT Avira, spune ca recrutarea online este metoda principala de recrutare pe care o utilizeaza. "Nu apelam la agentii specializate deoarece pozitiile pe care le cautam sunt in mare parte pozitii tehnice, iar candidatii sunt supusi la probe specifice postului. Ar fi inutil sa apelam la agentii de recrutare deoarece, pana la urma, candidatii tot la noi ajung, iar recrutarea online ne da mai multa libertate de a alege exact oamenii de care avem nevoie". Mai mult decat atat, Nastasa subliniaza faptul ca "recrutarea prin agentii specializate ar fi in mo-mentul de fata o etapa care ar ingreuna si ar prelungi procesul de recrutare. In plus, ne punem in locul IT-istului care-si cauta un job si ajungem la concluzia ca acesta nu ar apela el insusi la o firma de recrutare, ci ar aplica pe internet".
Arctic este un alt angajator care isi cauta oameni in principal prin intermediul internetului. Potrivit directorului de resurse umane, Mihai Dragoi, Arctic nu a apelat pana acum la firme specializate de recrutare datorita zonei in care se afla fabrica (Gaesti, judetul Dambovita), in care nu exista activitate de recrutare si selectie a unor agentii specializate si deoarece pana in prezent rezultatele in procesul de angajare au fost pozitive chiar daca recrutarea s-a desfasurat pe cont propriu sau prin intermediul site-urilor de recrutare.
Pe de alta parte, recrutarea online este o metoda de recrutare eficienta si din punctul de vedere al costurilor pe care le presupune, mai mici decat in cazul recrutarii prin firme de specialiate. Metoda cel mai putin costisitoare in acest context ramane insa recrutarea interna, potrivit reprezentantilor site-urilor de recrutare din Romania. "Din punctul de vedere al costurilor financiare in topul surselor de recrutare se afla: recrutarea prin agentii specializate drept cea mai scumpa metoda, marea publicitate, recrutarea online, targurile de joburi. Cea mai ieftina metoda de recrutare ramane recrutarea interna", mentioneaza Frincu, de la MyJob.
Mai mult decat atat, site-urile de recrutare online au contribuit la cresterea pietei de profil din ultimii ani diversificandu-si oferta catre clienti, in contextul in care site-urile de recrutare sunt si o metoda de promovare reala a brandului de angajator pentru multe companii. Categoriile, "Best companies" al site-ului BestJobs, "Top employers" de pe eJobs si "Top companii" al MyJob reprezinta una dintre oportunitatile de promovare a companiilor pe site-urile de recrutare.
"Pe langa facilitatea de adaugare a unui anunt de angajare si posibilitatea de cautare in baza de date de CV-uri, oferim posibilitatea de promovare suplimentara in categoriile 'best in domain', 'best employer', 'angajeaza acum', 'intreaba un ex-pert'. Oferim servicii de publicitate in plus pentru ca exista cerere din partea angajatorilor, care vor sa se promoveze ca best employer", subli-niaza Alexandra Dinca. In cazul eJobs.ro, acesta este cel mai scump serviciu oferit de compania care gestioneaza site-ul, angajatorii platind, pentru aparitia timp de un an pe pagina "top employers", aproximativ 10.000 de euro.
In perioada urmatoare site-urile de recrutare au in plan noi facilitati pentru angajatori si candidati, si o crestere a numarului de clienti cu cel putin 10% pe an, in conditiile in care, potrivit reprezentantilor site-urilor, majoritatea companiilor de pe piata locala au apelat deja la serviciile de recrutare online disponibile in Romania. "Estimam o crestere a numarului de clienti de aproximativ 10% pe an, in urmatorii trei ani. In ceea ce priveste ofertele noi in 2008, am adaugat un serviciu de promovare suplimentara prin afisarea siglelor companiilor angajatoare pe prima pagina a site-ului, pentru o vizibilitate suplimentara", spune Dinca. Project managerul MyJob adauga ca "pe viitor avem in vedere noi facilitati pentru candidati cu privire la modul de informare despre aparitia de joburi noi si potrivite profilului candidatului, pentru imbunatatirea modului in care isi pot crea un brand personal".
La cresterea pietei de recrutare online au contribuit si vor continua sa contribuie, chiar companiile de recrutare, site-urile online fiind resursa principala de candidati chiar si pentru cei care opteaza pentru procesul clasic de recrutare prin agentii specializate. Mariana Frincu, project manager MyJob subliniaza ca "agentiile de recrutare au un rol important in recrutarea de personal. Din ce in ce mai multe companii mari vor apela la firme de recrutare, externalizand aceasta activitate. In schimb, agentiile de recrutare vor apela din ce in ce mai mult la recrutarea online ca sursa primara de candidati pentru filtrarea specifica cerintelor clientilor lor. Acest lucru nu va avea un impact major asupra serviciilor de recrutare online, acestea ramanand in continuare punctul principal de legatura intre candidati si angajatori." Frincu adauga "ca si volum al schimbului de informatii intre candidati si angajatori, recrutarea online a depasit deja recrutarea offline, dar este important de mentionat faptul ca procesul de recrutare in faza sa finala, interviul, ramane in continuare offline".
Candidatii vizati de toate aceste metode de recrutare prefera insa sa-si caute un job pe site-urile de specialitate, datorita ofertei variate si economiei de timp. "Dat fiind faptul ca tot procesul de aplicare se desfasoara pe internet este mult mai simplu si nu ia atat de mult timp sa aplici pentru un job. In plus, de cele mai multe ori, site-urile de recrutare ofera mai multe detalii despre joburi decat ai primi utilizand alte metode de cautare", spune Laura Blaj, dispecer customer operation in cadrul UPC. Pe de alta parte internetul este o metoda facila de aplicare pentru un job, chiar si daca se trece peste etapa site-urilor de recrutare, CV-ul fiind trimis direct la angajator. "Pana in prezent mi-am inregistrat CV-ul pe doua site-uri de recrutare, dar si pe zece site-uri apartinand companiilor pentru care as fi vrut sa lucrez", subliniaza Blaj, de la UPC. In acest context majoritatea companiilor de pe piata si-au creat, in ultimul an, sectiuni speciale denumite Careers sau Jobs pe paginile proprii de web. Candidatii au astfel posibilitatea de a vedea care sunt posturile deschise in companie si pot trimite un CV direct la departamentul de resurse umane. In acest fel companiile pot primi intre 200 si 300 de CV-uri pentru un singur post, din care pot sa aleaga candidatii care sunt compatibili cu pozitiile libere, dar si sa-si creeze o baza de date personala care va fi utilizata in procesele de recrutare viitoare.
Recrutarea online este deja cea mai utilizata metoda de recrutare pe piata locala, de catre angajati si de catre angajatori. Lucrurile se schimba doar in contextul recrutarii pentru pozitii de management. Nastasa explica: "Chiar daca exista companii care apeleaza la serviciile firmelor de recrutare, ele utilizeaza intotdeauna si serviciile online, in paralel. Nu este cazul insa al ocuparii pozitiilor de top management, situatie in care si compania noastra isi cauta oameni prin agentii de pe piata de profil".
In acest context, angajatorilor li se ofera totusi solutii chiar si pe internet, prin prezenta pe piata a unor site-uri de recrutare online de nisa, precum ProfesiiOnline, care a resimtit la fel ca ceilalti jucatori din recrutarea online cresterea rapida a pietei locale. "Profesiionline.ro este o platforma online ce se adreseaza candidatilor de top si middle management si specialistilor. Pentru noi trendul actual al pietei de recrutare este foarte favorabil, fiind in mod special incurajata cresterea recrutarii online. Astfel, recrutarea online este o afacere foarte profitabila in acest moment.
Profesiionline.ro a inregistrat o crestere semnificativa a indicatorilor financiari in ultimele doua tri-mestre din 2007", spune Cristina Cons-tantinescu, director proiect pentru ProfesiiOnline.
Primele trei site-uri de recrutare online din Romania, dupa cota de piata, sunt eJobs, BestJobs si MyJob, potrivit statisticilor realizate de MyJob. EJobs detine in prezent 46% din piata de recrutare online, in timp ce cota BestJobs este de 25% si cea a MyJob de 10%.

Top 3 jucatori de pe piata online de recrutare

EJobs.ro este prezent pe piata de recrutare online din 1999. In prezent, eJobs are o baza de date de peste un milion de CV-uri actualizate in ultimul an. Afacerea eJobs.ro este detinuta de Liviu Dumitrascu si Daniel Tatar. Reprezentantii eJobs.ro estimeaza ca 2008 ar putea aduce dublarea cifrei de afaceri din 2007, cand afacerile companiei au fost estimate la aproximativ 3 mil. $ (2,4 mil. euro), de trei ori mai mare decat in 2006.
BestJobs.ro este detinut in prezent de Neogen. Reprezentantii Neogen estimeaza pentru anul viitor afaceri de 5 milioane de euro. Neogen este prezent si in Bulgaria (neogen.bg), Serbia si fosta Iugoslavie (urbae.com) si Moldova (faces.md).
MyJob.ro este un serviciu de recrutare online lansat in 2001. In 2004 el a fost preluat de catre compania Netbridge Development.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.02.2008

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
Cuvinte cheie:
Recrutarea
, s-a
, mutat
, pe
, internet
Vizualizari:
Printeaza
Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
vreaupresedinte.ro
Inchide