Profesii

Şapte reguli de aur pentru femeile care vor să ajungă în top management: “Nu vă speriaţi dacă jobul pare greu. Nici bărbaţii nu au toate competenţele necesare atunci când sunt promovaţi”

Şapte reguli de aur pentru femeile care vor să ajungă...

Autor: Adelina Mihai

22.09.2015, 15:16 1832

Ţintiţi mereu cât mai sus, construiţi-vă echipe puternice, nu refuzaţi niciodată o oportunitate de avansare deoarece consideraţi că nu veţi avea suficient timp pentru viaţa de familie, adoptaţi atitudinea ”yes we can” şi acceptaţi roluri mai importante chiar dacă nu sunteţi 100% convinse că aveţi toate competenţele necesare  pentru ele – acestea sunt doar o parte din sfaturile unor femei din top managementul unor mari companii din toată lumea pentru cele care vor să ajungă în funcţii de top management.

Ce reguli trebuie să urmeze femeile care vor să fie promovate în funcţii de management:

1.   Adoptaţi atitudinea “Yes, I can!”

”Am întâlnit multe femei care aleg cariere uşoare pentru a putea avea grijă de copii, ceea ce înseamnă că îşi stabilesc din start limitări în viaţa profesională. Comportamentul caracterizat de aspiraţii înalte şi de atitudinea <Da, pot să fac asta!>  a fost esenţial pentru succesul meu profesional. Nici nu vă imaginaţi câte femei mi-au spus că nu pot accepta un anumit rol pentru că nu vor să îşi crească copiii având o responsabilitate atât de mare la serviciu, femei care nici măcar nu aveau încă copii. Câţi bărbaţi aţi întâlnit care să refuze astfel de oportunităţi la 26 de ani, justificând că vor întâi să îşi găsească direcţia în viaţa de familie?”, a spus Fuencisla Clemares, Sales Director & Mobile Lead în cadrul Google, companie care operează cel mai mare motor de căutare din lume. Ea a fost unul dintre speakerii unui eveniment organizat săptămâna trecută la Madrid de către PWN Global (Professional Women's Newtork), o organizaţie cu peste 3.500 de membre din mediul de business din peste 24 de oraşe din lume.

2.   Formaţi-vă echipe puternice

Femeile care vor să acceadă mai uşor la poziţii de top management trebuie să încerce să îşi contruiască echipe foarte puternice – pe care să le poată coordona, dacă e cazul, de la distanţă – şi să înveţe să delege activităţi şi acasă.

3.   Împărţiti responsabilităţile de acasă cu soţul

“Eu am aplicat cu succes un sistem de împărţire a sarcinilor legate de copii cu soţul”, a mai spus Fuencisla Clemares de la Google. Serbările şcolare, şedinţele cu părinţii sau dusul şi adusul copiilor de la şcoală sunt activităţi care pot fi “externalizate” cu succes către soţ.

4.   Căutaţi un angajator care promovează diversitatea

O companie care are în cultură şi un pilon de promovare a diversităţii este un mediu foarte bun pentru dezvoltarea profesională a femeilor, chiar şi în ţările din Orientul Mijlociu, unde reprezentativitatea femeilor la nivel de top este foarte scăzută.

”Doar 4% din organizaţiile din Orientul Mijlociu au femei în senior management. (…) Există mai mulţi factori care m-au ajutat să ajung în poziţia pe care o deţin astăzi: soţul m-a sprijnit constant în dezvoltarea carierei, chiar şi-a sacrificat el ascensiunea pentru a mă lăsa să îi ating scopul, tatăl meu nu a făcut nicio diferenţă între mine şi fraţii mei, iar mama a avut un loc de muncă. La 40 de zile după ce am născut gemeni, m-am întors la serviciu, lucru care nu ar fi fost posibil fără sprijinul familiei”, a povestit Hala Sleiman, General Manager Near East în cadrul companiei farma Merck Group, manager de origine libaneză care trăieşte de 12 ani  în Dubai.

5.   Acceptaţi toate oportunităţile de promovare, chiar dacă nu aveţi competenţele necesare. Nici bărbaţii nu le au întotdeauna

Curajul de a accepta roluri importante atunci când li se oferă o şansă de promovare este un alt atribut al femeilor care au succes în ascensiunea profesională.

”De regulă, femeile nu fac un anumit lucru decât dacă sunt convinse că pot să îl facă până la capăt aşa cum trebuie. În schimb, bărbaţii acceptă roluri importante chiar dacă nu au competenţele necesare, iar acelaşi lucru ar trebui să îl facă şi femeile”, a spus şi Valerie Dias, Chief Risk Officer în cadrul Visa Europe.

”Când un bărbat are o femeie în departament, nu o promovează, pentru că astfel îşi pierde <diversitatea>”, a glumit Paloma Beamonte, directorul general al companiei Xerox Spania, care lucrează în acceaşi organizaţie de 25 de ani. Sfatul ei pentru femeile care vor să avanseze în carieră este acela de a accepta toate oportunităţile şi să spună mereu ”Da”.

6.   Nu pierdeţi vremea cu Power Point-uri frumos redactate pentru comunicări interne

”Compania nu îţi va da însă echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, fiecare este responsabil de modul în care îşi găseşte acest echilibru. Mi-ar fi plăcut ca acum 15 ani să fi ştiut că a fi perfecţionist poate deveni o problemă. Sfatul meu este să nu pierdeţi timpul facând prezentări frumoase în Power Point pentru informări interne, când puteţi comunica simplu, într-un e-mail”, a mai spus Paloma Beamonte de la Xerox.

7.   Aveţi răbdare şi învăţaţi să conduceţi echipe

Într-o poziţie de top management s-a trezit, brusc, la 26 de ani, María Cordón, actualmente CEO al grupului medical Quirón, după ce cei doi bărbaţi ai familiei din care făcea parte au încetat din viaţă (fratele i-a murit într-un accident de avion, iar tatăl a fost răpit şi ucis de terorişti).

”Femeile se confruntă cu începuturi mai dificile decât bărbaţii atunci când preiau o poziţie de management. Mie mi-a fost greu să dobândesc credibilitate în faţa oamenilor, mai ales că nu aveam experienţă, dar am răbdat şi am câştigat respectul treptat. Să fii pregătit nu e o chestiune de noroc, leadershipul poate fi învăţat”, a spus María Cordón.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO