expert

Sfatul specialistului: Nicoleta Udrea, director de consultanta al companiei specializate in servicii de resurse umane Skill Team: Cat de mult conteaza brandul de angajat in contextul actual

30 nov 2008 Ziarul Financiar

 

Specialistii de resurse umane nu sunt preocupati doar de beneficiile angajatorului. In conditiile crizei economice se manifesta un real interes pentru angajat si statutul acestuia.
Ne vom confrunta cu situatii neobisnuite pentru care nu ne-am pregatit. Nici macar specialistii de resurse umane nu au luat in calcul aceasta varianta. Pentru ca nu a fost prevazuta pana acum pozitia de "profesionist in conditii de instabilitate economica" nu s-a definit o competenta-cheie ce poate genera confort in actuala situatie. Criza economica a schimbat radical obiectivele fundamentale ale statutului de angajat. Pana in prezent, preocuparea generala se canaliza pe obtinerea unui profit maxim din responsabilitatile exercitate. Astazi, o mare parte a celor ce detin o pozitie in companii se gandesc ce se va intampla cu jobul pe care il ocupa. Cum incertitudinea continua sa se manifeste, presiunea exercitata de nesiguranta devine din ce in ce mai puternica.
In acest context putem asista la efecte neobisnuite - reactii necontrolate, lipsa de interes determinata de confuzii, sarcini contradictorii, mesaje ce se schimba de la o zi la alta sau obiective abandonate. Angajatul ar trebui sa cunoasca cateva reguli ce il pot ajuta sa-si evalueze sansele profesionale. Mai mult, o analiza si o previzionare corecta a statutului pe care il are in companie ii pot securiza viitorul.
  • Regula de baza a succesului unui job este foarte simpla - DOVEDESTE CA ITI PASA! In perioade de criza economica, chiar ar trebui sa ne intereseze cum putem ajuta compania. Este foarte important ca angajatii sa inteleaga ca locul de munca reprezinta suportul existentei lor sociale. Cu cat vor intelege mai bine, cu atat vor realiza mai usor ca dezinteresul nu face decat sa le submineze pozitia. Nu este cazul, nici momentul sa pierdem timpul analizand, temandu-ne de ce s-ar putea intampla. Dimpotriva, angajatii care muncesc dedicat vor ajuta compania sa faca fata, de ce nu, cu succes acestei situatii.
  • Un alt aspect esential este cel al ratiunii pentru care statutul de angajat exista - OFERA SOLUTII SI NU ARATA CAUZELE ESECULUI. Acesta este fundamentul relatiei profesionale. Nimeni nu angajeaza pentru a arata care este problema, ci pentru a descoperi solutiile acesteia. Este momentul sa cautam solutii daca dorim sa ne asiguram un job.
  • Lucrati productiv, eliminand actiuni fara rezultate concrete si necesare. Evaluati incarcatura responsabilitatilor si dedicati-va sarcinilor fundamentale. Aceasta tehnica poate oferi si confort psihologic. Evaluand corect, pot fi descoperite "punctele forte" din sistemul de competenta. Nimeni nu poate inlocui un angajat care are capacitatea sa indeplineasca atributii la un nivel ridicat de profesionalism.
  • Este un moment prielnic pentru o analiza realista privind atributiile indeplinite in companie. In cazul in care rezultatul nu este pozitiv, ganditi-va unde puteti ajuta, in ce echipa, in ce departament si incercati sa obtineti o reorientare profesionala interna.
  • Faptul ca sunteti deja angajat va creeaza un mare avantaj. Va aflati in interiorul companiei pentru ca este nevoie de profesionalism in aceasta directie. Oricat de negativa ar iesi evaluarea, sunteti pregatit sa argumentati in favoarea jobului detinut. Luati in calcul valoarea adaugata la rezultatele muncii (orice parametru de performanta).
  • Definiti ce inseamna sa fii competent in situatie de criza. De exemplu, un om de vanzari va trebui sa mareasca calitatea serviciilor livrate catre client, sa isi dubleze capacitatea de negociere pentru a obtine beneficii companiei. Un specialist IT ar trebui sa controleze sistemul informational de doua ori mai bine, oferind acces rapid si eficient la informatii.
  • Incercati sa tineti sub control influentele si focusati-va pe obiective. Oricum informatiile vin catre dumneavoastra si nu intotdeauna le puteti controla. Folositi informatia pentru a va construi avantaje. Este mult mai usor sa actionezi avand o orientare pozitiva si realista, decat una negativa si problematica.
  • Sprijiniti-va compania si colegii! Este o alta regula de succes! Ceilalti pot contribui si ei la performanta si stabilitatea organizatiei. Daca putem sa ii ajutam este momentul sa o facem. Nepasarea nu este o solutie. Efectele ei se vor resimti mai devreme sau mai tarziu, chiar daca acum nu suntem expusi unui risc major.
  • Analizati-va reteaua de relatii. Este bine sa stiti pe cine va puteti sprijini si de ce. De asemenea, unii oameni va pot invata sa depasiti momente dificile, sau pur si simplu pot fi alaturi de voi atunci cand aveti nevoie. Altfel spus, aliatii pot fi un suport bun in situatii dificile.
  • Analizati-va brandul de angajat. Cum v-ar eticheta echipa din care faceti parte, compania, clientii interni, externi? Descoperiti calitatile pe care le asociaza personalitatii. Bun coleg, performant, specialist, dedicat sunt atribute care va pot consolida pozitia.
  • Bineinteles, contextul economic de criza va atrage dupa sine si conjuncturi extrem de neplacute, ce se pot finaliza cu pierderea locului de munca. Efectele pot fi mult mai dramatice. Totusi, si in acest caz, o atitudine echilibrata poate da rezultate pozitive. Pana la urma ne referim la un rol social pe care il detinem - suntem directori, sefi de departamente sau project manageri. Acest rol a determinat un fel de a fi. In cadrul lui sau in afara acestuia trebuie sa ne mentinem identitatea. 
  • In aceste conditii este bine sa fiti meticulosi. Cautati jobul care vi se potriveste. Nu faceti compromisuri doar din cauza contextului economic sau sub presiunea obligatiilor existentiale. Este important sa vizati un parteneriat profesional pe termen lung si nu unul de conjunctura.
  • Principiul conform caruia o problema iti ofera nenumarate oportunitati de autodescoperire este acum unul ce poate fi valorificat.
In concluzie, folositi realitatea externa ca pe un aliat si nu mutati intregul efort pe "umerii" dumneavoastra. Este o cale ce va ofera mult mai multe posibilitati de a ramane un angajat de succes chiar si in conditiile crizei economice.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 01.12.2008

 
Cuvinte cheie:
Nicoleta Udrea
, servicii de resurse umane
, Skill Team
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide