Studiu EY: Şapte din zece businessuri de familie din România se află încă la prima generaţie de antreprenori

16 mar 2017 Autor: Simona Tatu

Şapte din zece businessuri de familie din România se află la prima generaţie şi numai două din zece la a doua generaţie de antreprenori, arată cel mai recent studiul realizat de EY „Barometrul afacerilor de familie din România”. Studiul a vizat măsurarea percepţiilor antreprenorilor români în ceea ce priveşte afacerile de familie şi analizarea aspectelor specifice acestor tipuri de afaceri.

„În România, cele mai multe afaceri de familie se află la prima generaţie (74%), urmate apoi de cele la a doua generaţie (21%), iar cu o pondere mult mai redusă a celor care se află la a treia generaţie (3%)”, a spus Adrian Lupea, Strategic Growth Markets Leader şi Partner, EY România.

Antreprenorii au punctat faptul că experienţa membrilor familiei este un aspect important înainte de a se angaja în companie. Un sfert dintre respondenţi cred că membrii familiei au nevoie de trei-cinci ani de experienţă înainte de a face parte din afacerea familiei. 

Businessurile de familie se confruntă adesea cu neînţelegeri între membrii familiei, care este principalul motiv pentru care afacerea nu evoluează.

„Dacă vorbim de eşecul afacerilor de familie, acestea apar pe fondul conflictelor sau neînţelegerilor dintre membrii familiei. Acesta este principalul motiv pentru care afacerile de familie eşuează”, a spus Peter Englisch, Global Leader în cadrul EY Family Business Center of Excellence.

Acţiunile prin care antreprenorii pot evita situaţiile conflictuale sunt întâlnirile şi discuţiile regulate în cadrul companiei.

Aproape 90% dintre persoanele care deţin afaceri de familie cu peste 1 milion de euro cifră de afaceri organizează întâlniri regulate pentru a discuta probleme de business, iar cele mai multe (80%) se întâlnesc mai des de trei ori pe an în acest scop, arată studiul EY.

În ceea ce priveşte componenţa echipei de top management a acestor companii, aproape jumătate dintre afacerile de familiei din România au cel putin o persoană din familie implicată în activităţile de top management.

Studiul a acumulat răspunsurile a 247 de oameni de afaceri, dintre care 52% au afaceri sub 1 mil. de euro, urmat de 34% de persoane cu afaceri cuprinse între 1-10 mil. euro.

Jumătate din persoanele respondente şi-au înfiinţat afacerile între anii 1990-2000 şi majoritatea au circa 50 de angajaţi.

La nivelul UE, mai mult de 60% dintre companii sunt afaceri de familie, conform datelor Eurostat.

Unele din cele mai mari companii din lume sunt afaceri de familie. Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oréal, Samsung Electronics, Auchan sunt doar câteva dintre cele mai cunoscute companii din lume care se înscriu în categoria afacerilor de familie.

 
Cuvinte cheie:
familie
, generatie
, romania
, antreprenori
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide