ZF IMM ’17 – Antreprenorii de azi, motorul economiei de mâine. Antreprenori, dacă vreţi să rezistaţi în business, nu săriţi etapele, construiţi brandul şi strategia

26 mai 2017 Autori: Cristina Bellu , Simona Tatu

ZF IMM ’17 – Antreprenorii de azi, motorul economiei de mâine. Antreprenori, dacă vreţi să rezistaţi în business, nu săriţi etapele, construiţi brandul şi strategia

Peste 100 de antreprenori, consultanţi, bancheri şi manageri au participat ieri la evenimentul care a adus în discuţie problemele cu care se confruntă IMM-urile şi antreprenorii români.

Antreprenorul român este entu ziast, creativ, are pasiune, este specialist din punct de vedere tehnic pe domeniul lui, însă punctul vulnerabil îl reprezintă zona de management strategic. De aceea, pentru a avea succes trebuie să nu sară etapele din dezvoltarea afacerii, să-şi construiască un brand şi o strategie de business, au fost concluziile evenimentului ZF IMM ’17 – Antre prenorii de azi, motorul economiei de mâine, realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Bancpost şi Deloitte.

„Pieţei de antreprenoriat din România îi lipseşte tradiţia. Noi facem business de doar 20 de ani. Cred că ar trebui să ne uităm la unele modele din afară pe care să le aplicăm conform specificului şi particularităţilor noastre, nu să încercăm să inventăm apa caldă“, a spus Adrian Mihai, fondator al companiei de curierat FAN Courier.

Pe de altă parte, antreprenorului român îi lip seşte o viziune integrată în business. El identifică problemele, dar nu are capacitatea să înţeleagă integrat ce se întâmplă cu businessul şi, de aceea, foarte puţine companii reuşesc să crescă de la nivel mic la mediu şi de la nivel mediu la mare. „Antreprenorii ar trebui să înţeleagă faptul că este esenţial pentru afacere să aducă oameni cu competenţe şi să înceapă să delege sarcinile din cadrul businessului. În cazul com paniilor mai mari, anumite servicii pot fi exter nalizate, totul este înţeleagă că se poate“, a explicat Aliz Kosza, business mentor & bu siness strategist la Business Mentoring House.

Din perspectiva antreprenorilor, mediul de afaceri ar trebui simplificat prin legi care să le sprijine iniţiativele.
„Sunt multe lucruri care trebuie îmbu nă tăţite. Mă refer aici la legislaţie. Pot să spun că una dintre problemele majore cu care mă con frunt este faptul că unele lucruri se schimbă peste noapte, câteodată nici organele de control nu sunt puse în temă, nici ele nu ştiu ce con trolează“, a punctat Paul Fulea, proprietar al Cramei Histria.

O parte dintre antreprenori au început să fie preocupaţi de consolidarea brandului, un lucru esenţial pentru a se diferenţia în piaţă.
„Am început să investim în branding în urmă cu doi ani, la 20 de ani de la înfiinţare. Piaţa de cafea a fost una diferită şi este în con ti nuare. În anii 1990-2000 exista doar consumul de cafea vrac, mult mai târziu s-a trecut la ca feaua ambalată şi am început să avem nevoie de branding pentru a fi recunoscuţi în piaţă“, a spus Marius Babătă, director al Cafe Fortuna, cel mai mare producător de cafea cu acţionariat românesc.

La rândul său, Alina Donici, coproprietar al producătorului de lactate Artesana, a spe cificat că o consolidare a brandului reprezintă singura modalitate de a rămâne în piaţă.

„Ne aflăm în momentul în care ne dorim să creştem brandul, să-l consolidăm. Investim în partea de marketing. Trebuie consolidat brandul pentru că acesta reprezintă singura şansă de a putea rămâne în piaţă.“


Aliz Kosza,
business mentor & business strategist, Business Mentoring House
Antreprenorul român este entuziat, creativ, are pasiune, este specialist din punct de vedere tehnic pe domeniul lui, însă punctul vulnerabil îl reprezintă zona de management strategic. Antreprenorului român îi lipseşte o viziune integrată în business. El identifică problemele, dar nu are capacitatea să înţeleagă integrat ce se întâmplă cu businessul. Antreprenorii ar trebui să înţeleagă faptul că este esenţial pentru afacere să aducă oameni cu competenţe şi să înceapă să delege sarcinile din cadrul businessului.

Paul Fulea,
proprietar, Crama Histria
Trebuie să mergem spre simplificare, nouă ne place să complicăm lucrurile cât mai mult posibil. Sunt multe lucruri care trebuie îmbunătăţite şi mă refer aici la legislaţie. Toţi cei care ajung la putere se plâng că, până acum, cei care au fost înaintea lor au făcut totul prost, iar ei trebuie să îndrepte lucrurile.
Pot să spun că una dintre problemele majore cu care mă confrunt este faptul că unele lucruri se schimbă peste noapte, câteodată nici organele de control nu sunt puse în temă, nici ele nu ştiu ce controlează. Lumea businessului se mişcă, dar schimbările legislative sunt tot către aceleaşi probleme.

Feliciu Paraschiv,
proprietar, Paco Supermarket
Pentru o mai bună funcţionare a antreprenoriatului, statul ar trebui să dea o lege prin care toate lucrurile să fie plătite pe loc. În acelaşi timp, accesarea fondurilor UE este foarte dificilă, documentaţia este foarte laborioasă.
Vorbind despre deficitul de personal, ar trebui să deschidem graniţa cu Moldova pentru forţă de muncă proaspătă.
Avem nevoia de intervenţia statului pentru protecţia pieţei şi trebuie să începem să producem alimente. Statul ar trebui să suprataxeze intrarea produselor străine în România.

Sorana Baciu,
managing partner, ACGENIO
Marea problemă a IMM-urilor este că acestea nu au competenţele pe care le au multinaţionalele, care le-ar putea asigura transformarea unei idei într-un proiect finanţabil.
În ceea ce priveşte finanţarea, am remarcat o creştere importantă a creditelor acordate persoanelor fizice, dar acest lucru nu se îndreaptă şi spre mediul antreprenorial. În loc să încurajăm creşterea acestui tip de finanţare, ar trebui să încurajăm finanţarea IMM-urilor.


Manuela Maftei,
CFO, Business Lease
Compania Business Lease România realizează operaţiuni de leasing operaţional. Acesta nu înseamnă doar achiziţia de maşini personale sau utilitare, ci întreaga flotă, ceea ce duce la eliberarea de cash pentru IMM-uri. Este nevoie de educaţie în mediul de afaceri, atât în ceea ce priveşte antreprenorii, cât şi în domeniul bancar, pentru că de cele mai multe ori bancherii nu înţeleg ce potenţial poate avea un anumit business.

Alina Popa,
commercial director, Coface România
Creanţele reprezintă peste 40% din totalul activelor companiilor. Practic, creanţele reprezintă cea mai importantă parte a bilanţului unei companii şi aduc cu sine un risc ridicat în condiţiile în care se întâmplă ceva cu încasarea acestora.
În 2007, la fiecare leu dat de bancă, furnizorii dădeau doi. În 2015, raportul este cu totul schimbat, dacă băncile dau un leu, furnizorii dau trei. Ca o companie să funcţioneze, trebuie să utilizeze această creditare comercială. Vedem că băncile şi-au crescut expunerea pe companiile din România, dar furnizorii au crescut mult mai mult. Acest lucru a fost necesar ca economia să funcţioneze.

Dumitru Becşenescu,
preşedinte, Antares Group
Sunt două probleme majore nerezolvate în România. Prima este polarizarea excesivă a protecţiei sociale, care asigură confortul individual al celor care nu vor să muncească. Cea de-a doua este faptul că nu avem şcoli de meserii, pentru că tatăl vrea să-şi vadă copilul stundent, iar când vine timpul să se angajeze, copilul nu este pregătit. Nu mai avem meseriaşi.
A face afaceri este un fel de a merge pe sârmă, trebuie să ai grijă pe unde calci. Resursa umană, din păcate, începe să fie o foarte mare problemă.

Alexandru Petrescu,
ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat
În această perioadă la Ministerul de Afaceri se concretizează o serie de acţiuni şi de angajamente, mă refer aici la proiectul de lege a prevenţiei. Legea prevenţiei era un deziderat şi un scop în sine în programul de guvernare.
Start-up Nation este un program foarte mult aşteptat de către cei care vor să devină antreprenori, joia trecută legea a fost promulgată de către preşedintele României, iar astăzi (joi nr.) Ministerul de Finanţe şi Ministerul de Afaceri vor adopta memorandumul schemei de minimis.
Toată lumea este interesată de investiţiile străine în România şi aproape deloc nu se pune problema care este cuantumul investiţiilor româneşti în străinătate. În contextual regional, trebui să marcăm şi prin investiţii.

Raluca Amurăriţei,
director executiv, Divizia Întreprinderi Mijlocii, Bancpost
În prezent, există un context favorabil pentru creditarea IMM-urilor. Există o lichiditate bună a sistemului bancar şi un nivel scăzut al ratei dobânzilor.
Gradul de îndatorare relativ scăzut al sectorului privat şi flexibilitatea monedei naţionale creează posibilităţi pentru stimularea creşterii economice pe termen lung.
Finanţarea afacerilor se face în funcţie de istoricul businessului şi pe ce stă în spatele acestuia. Trebuie să existe o transparenţă în furnizarea informaţiilor detaliate de business pentru identificarea nevoilor şi a soluţiilor potrivite.
Creşterea unei afaceri se poate face într-un mod sustenabil printr-un grad de îndatorare acceptabil, prin reinvestirea profiturilor şi prin eficientizarea activităţii.

Alina Mirea,
partener, Deloitte
Sunt cazuri în care companiile din România împrumută idei de afară, dar nu le aprofundează şi aici intervine rolul unui consultant care poate ajuta ca acel business să devină viabil.
În urma unui studiu realizat de Deloitte s-a constatat că principalele teme critice atunci când vorbim despre IMM-uri se referă la succesiune, inovaţie, creştere şi strategie.
În România nu am ajuns încă la a doua generaţie de antreprenori. Pentru a limita vânzarea businessului după prima generaţie este important ca afacerea, dacă îşi doreşte să crească, să înţeleagă că de la un moment dat nu se mai poate finanţa doar prin resurse proprii. Apoi, este foarte important ca generaţia următoarea să îşi dorească să continue businessul.
 
 
 
Aliz Kosza,
business mentor & business strategist, Business Mentoring House
Antreprenorul român este entuziat, creativ, are pasiune, este specialist din punct de vedere tehnic pe domeniul lui, însă punctul vulnerabil îl reprezintă zona de management strategic. Antreprenorului român îi lipseşte o viziune integrată în business. El identifică problemele, dar nu are capacitatea să înţeleagă integrat ce se întâmplă cu businessul. Antreprenorii ar trebui să înţeleagă faptul că este esenţial pentru afacere să aducă oameni cu competenţe şi să înceapă să delege sarcinile din cadrul businessului.

Adina Sima,
partener, Dulce Bun
Ca să reuşeşti într-un business trebuie să ai încredere în tine, în ceea ce simţi, în ceea ce vrei să construieşti. Încrederea în idee este cea care face diferenţa între tine şi afacerile care se pierd. Apoi este important să existe întotdeauna o privire corectă asupra balanţei venituri-cheltuieli. Luaţi-vă timp pentru voi, dacă nu aveti grijă de limitele voastre, entuziasmul nu o să vă ţină mult.

Alina Donici,
coproprietar Artesana
Am crezut cu tărie în ceea ce facem şi am reuşit să strângem în jurul nostru oameni de calitate care au reprezentat un suport motivaţional.
Acest lucru ne-a ajutat să coexistăm cu multinaţionalele într-o piaţă aflată tot timpul în mişcare, unde trebuie să fii mereu inovativ. Tot timpul trebuie să aduci ceva, să fii aproape de client. Respectul faţă de client, principiile solide în firma pe care trebuie să le transmiţi de la cel mai mic la cel mai mare şi strategia de business care trebuie împărtăşită foarte clar tuturor angajaţilor reprezintă cele trei reguli de bază în antreprenoriat.

Adrian Mihai,
fondator, FAN Courier
Pieţei de antreprenoriat în România îi lipseşte tradiţia, noi facem business de doar 20 de ani. Cred că ar trebui să ne uităm la unele modele din afară pe care să le aplicăm conform specificului şi particularităţilor noastre, nu să încercăm să reinventăm apa caldă.
Un antreprenor, indiferent de specialitatea lui, trebuie să ştie câte puţin din toate, altfel nu va reuşi să ducă businessul acolo unde îşi doreşte.

Marius Babătă,
director general, Cafea Fortuna
Anual investim cel puţin 25% din profitul companiei. Am derulat şi derulăm investiţii mari în tehnologie, în know-how şi în oameni. Ne-am dezvoltat şi datorită faptului ca gradul de îndatorare a fost redus, iar investiţiile mici au fost realizate cu fonduri proprii fără a ne îndatora.
Principalul atu în lupta cu multinaţionalele au fost produsele noastre. Ne diferenţiem de competitori prin calitatea produselor, când a venit criza şi preţurile au crescut, noi am investit în calitate, în timp ce competitorii au redus calitatea produselor.

Aurelia Bran,
coproprietar, Art Broderie
Ideea mea de business a venit în urma unui curs de antreprenoriat, apoi am luat un fonduri printr-un program de finanţare şi am deschis afacerea. Eu sunt de meserie economist şi am lucrat mai mult timp într-o multinaţională.
Am investit 33.000 de euro în utilaje.
Un antreprenor trebuie să fie bine informat despre domeniul în care activează şi să facă ceea ce îi place.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.05.2017

 
Cuvinte cheie:
antreprenori
, imm
, business
, economie
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide