Ziarul Financiar a lansat astăzi pe piaţă a noua ediţie a anuarului „Who’s Who in business România. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business“, catalogul de referinţă al top managementului din România.
Anuarul conţine profilurile celor mai importanţi 1.000 de oameni de afaceri, manageri de top sau antreprenori din companiile aflate în topul celor mai importanţi jucători din economia românească, care activează în peste 20 de sectoare de activitate. Cine sunt, ce vârste şi ce studii au, dar şi ce experienţă profesională anterioară au sunt doar câteva dintre informaţiile prezentate în acest anuar.
Vedeţi AICI E-Paper: Who's Who in Business: Cei mai importanţi 1.000 oameni din business
Media de vârstă a celor mai importanţi 1.000 de manageri prezenţi anul acesta în anuar este de 47,3 ani (peste vârsta medie a populaţiei din România, de 41 de ani), iar 86% dintre aceştia sunt bărbaţi, arată datele centralizate de ZF pe baza anuarului. În plus, un sfert dintre managerii prezenţi în anuar sunt străini, nivel similar cu situaţiile din anii anteriori.
„Un CEO bun dintr-o companie de top câştigă astăzi în România peste 10.000 de euro net pe lună, însă veniturile executivilor care ocupă aceste funcţii pot varia între 8.000 şi 17.000 de euro net pe lună. Am remarcat în ultima perioadă o tendinţă mai accentuată de venire a managerilor expaţi în România, pentru că piaţa locală este văzută ca o rampă de lansare pentru ei, întrucât exemplele din trecut au arătat că managerii care au reuşit să facă performanţă pe o piaţă atât de volatilă precum România au preluat ulterior roluri mai importante în străinătate“, a explicat Oana Ciornei, managing partner al firmei de executive search Amrop România.
Ea a mai precizat că sunt şi mulţi manageri români promovaţi pe funcţii importante în străinătate, însă majoritatea sunt pe poziţii de middle management şi mai puţini pe zona de top management.
Cei mai tineri executivi de top activează în sectorul IT&C, unde vârsta medie este de 43,6 ani, iar cei mai în vârstă sunt cei din industrie, care au, în medie, 51 de ani. Datele din anuarul ZF „Who’s Who in business România. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business“ arată că peste 150 de manageri români şi străini au primit anul acesta roluri de CEO sau de directori generali în companiile aflate în topul celor mai mari jucători din sectoarele importante ale economiei. Spre exemplu, Automobile Dacia, cea mai mare companie din România după cifra de afaceri, operatorii telecom Orange şi Telekom, reţeaua de magazine Metro Cash & Carry, grupul petrolier ungar MOL, toate cu afaceri de peste un miliard de euro sunt printre cele mai mari companii care şi-au schimbat CEO-ul în ultimul an.
În ceea ce priveşte educaţia managerilor şi antreprenorilor aflaţi în acest anuar, statisticile arată că majoritatea au diplome de ingineri sau de economişti, însă mulţi dintre ei au terminat Matematica sau Dreptul, în timp ce într-un număr semnificativ sunt dublu licenţiaţi. Mai mult, aproape unu din zece executivi de top din România a absolvit un program de MBA sau Executive MBA oferit pe plan local sau în străinătate, în timp ce un număr din ce în ce mai mare finalizează programe de educaţie managerială la universităţi de prestigiu europene sau americane.
În materie de stil de viaţă, rezultatele centralizării chestionarelor aplicate managerilor prezenţi în anuar arată că aceştia preferă maşinile produse de BMW (maşină condusă de 18% dintre managerii respondenţi), Audi (15%), Volkswagen (15%) sau Mercedes – Benz (11%).
„Cel mai bun brand de maşini dorite de managerii români sunt maşinile de companie. Acesta a rămas un beneficiu oferit top managerilor din România mai mult decât în alte părţi“, a mai adăugat Oana Ciornei. Unii dintre executivii de top au modele de maşini mai „exotice“, printre acestea aflându-se mărci precum Rolls-Royce, Bentley, Porsche sau chiar Lamborghini. Unul dintre managerii din anuar care a răspuns la chestionarul ZF are un Porsche Macan S, un autovehicul în valoare de 65.000 de euro, iar unul are un Bentley, a cărui valoare poate ajunge la 220.000 de euro.
În materie de ceasuri, cei mai importanţi 1.000 de oameni din business care poartă un astfel de accesoriu au schimbat modelele clasice în favoarea ceasurilor inteligente, cei mai mulţi dintre respondenţi (14%) având la mână un Apple Watch, în timp ce 5% poartă smartwatch-ul inteligent românesc Vector Watch. Pentru cei care poartă modele clasice de ceasuri, printre mărcile preferate sunt Tissot, Longines sau Tag Heuer.
“Mulţi dintre manageri se orientează tot mai mult către tehnologie, inclusiv în ceea ce priveşte modul în care sunt amenajate birourile şi încearcă să aducă <oaze> de relaxare şi wellbeing în birourile de tip open space”, a mai spus Oana Ciornei.
PROFILUL MANAGERULUI DE TOP DIN ROMÂNIA ÎN 2016*
♦ Vârsta: 47 de ani
♦ Profesia: inginer sau economist
♦ Salariul mediu: 10.000 de euro net/lună
♦ Conduce o maşină marca BMW, Audi, Volkswagen sau Mercedes – Benz
♦ Poartă ceasuri inteligente (Apple Watch sau Vector Watch) sau clasice (Tissot, Longines sau Tag Heuer)
♦ Unu din zece a absolvit un program de MBA sau Executive MBA
♦ 85% sunt bărbaţi, 15% sunt femei
♦ 25% sunt manageri străini
♦ 15% au preluat roluri de CEO în 2016