Proprietăţi

Cu ce arme se vor lupta pentru vizitatori cele cinci malluri din Constanţa, oraşul cu cei mai mulţi turişti

Cu ce arme se vor lupta pentru vizitatori cele cinci malluri din Constanţa, oraşul cu cei mai mulţi turişti

City Park Constanţa este considerat de consultanţii imobiliari unul dintre mallurile cu cele mai bune vânzări din ţară

Autor: Cristi Moga

16.12.2010, 23:57 219

Constanţa ar putea deveni în următoarele 18 luni al doilea celmai aglomerat oraş din ţară pe segmentul comercial, după Suceava,în condiţiile în care două malluri noi sunt în prezent înconstrucţie - Maritimo şi Cora -, care vor duce investiţiile încentre comerciale şi hipermarketuri din oraş la aproape 500 demilioane de euro.

Constanţa este unul dintre cele mai mari oraşe din România, cu opopulaţie de 305.000 de locuitori, salarii peste media naţională(1.304 lei lunar net la nivel de judeţ în luna septembrie) şi unşomaj de doar 5,22%.

Cu toate acestea, unul dintre avantajele strategice încompetiţia cu alte oraşe pentru atragerea de investiţii este legatde cei aproximativ 500.000 de turişti care îl vizitează anual şicare petrec în medie 4 nopţi în oraş, timp în care pot face şicumpărături.

În prezent în Constanţa sunt operaţionale proiectul Tomis Mall,care beneficiază de cea mai bună poziţie, în centrul oraşului,mallul City Park, de lângă parcul Tăbăcăriei şi galeria comercialăTOM, situată pe bulevardul Tomis. Pe lângă aceste proiecte, în oraşmai sunt funcţionale două hipermarketuri Real, un Kaufland şiunităţi cash & carry ale operatorilor Metro şi Selgros.

Auchan va deveni un nou jucător important pe această piaţă întoamna anului viitor, când va fi inaugurat proiectul Maritimo, întimp ce Cora a anunţat că va finaliza în prima jumătate a anului2012 un centru comercial propriu, în care va deschide şi unhipermarket propriu.

Pentru a face faţă competiţiei în creştere din următoareaperioadă, proprietarii proiectelor existente au început să "iamăsuri", astfel că francezii de la Catinvest, proprietarulcentrului TOM, intenţionează să dezvolte un parc de retail până în2012.

Cea mai importantă mişcare va fi atragerea retailerului demobilier Kika în cadrul proiectului, care ar urma să deschidă îndecurs de un an un magazin de 10.000 de metri pătraţi pentru care afost deja obţinută autorizaţia de construire, potrivit uneiprezentări a companiei Catinvest.

Firma este controlată de omul de afaceri Bertrand Catteau, carea mai realizat şi proiectele Carrefour Orhideea şi Cora Pantelimondin Bucureşti.

Kika ar urma să deschidă astfel un magazin în proiectul care mainumără printre chiriaşi Carrefour, Intersport, Media Galaxy sauKiabi.

Pe de altă parte, în prezentare este sugerată şi posibiladezvoltare a unui magazin de articole sportive Decathlon, dar pânăîn prezent nu a fost semnat un contract în acest sens.

"Lucrăm la deschiderea unui magazin în Constanţa, dar în prezentnegociem pentru trei terenuri şi nu am semnat încă nimic", adeclarat Fabrice Beschu, country manager al Decathlon. De altfel,şi Immofinanz, dezvoltatorul proiectului Maritimo din Constanţa,menţiona într-o prezentare din luna octombrie că mallul va aveaprintre ancore Decathlon, dar şi H&M şi C&A. Ulterior,reprezentanţii companiei au revenit asupra informaţiei şi auprecizat că sunt purtate doar negocieri cu aceste companii.

În condiţiile în care toate proiectele existente sau anunţate auasigurată prezenţa unui hipermarket, atragerea celor mai mariretaileri de îmbrăcăminte va avea o importanţă semnificativă înreuşita sau eşecul proiectelor.

La acest capitol, deocamdată cel mai bine stă proiectul CityPark deţinut de israelienii de la Neocity, care numără printrechiriaşi Inditex (Bershka, Zara, Stradivarius, Pull and Bear),Debenhams, Mango sau Orsay, în timp ce la TOM principalii chiriaşipe acest segment sunt Marks & Spencer şi Intersport.

O serie de chiriaşi internaţionali, precum New Yorker, nu auajuns încă în Constanţa deşi, potrivit consultanţilor de pe piaţă,cel mai mare port românesc la Marea Neagră face parte alături deCluj, Iaşi şi Timişoara din lista oraşelor cu cele mai bune vânzăripentru retaileri, în afara Capitalei.

"Lupta va fi pentru cele mai bune ancore de fashion, care vordecide care malluri vor fi făcute. Toţi vor încerca să îşi asigurecel mai bun mix de chiriaşi", comenta la începutul săptămâniisituaţia mallurilor din afara Bucureştiului Ali Ergun Ergen, şefulBăneasa Developments şi preşedintele Comitetului Naţional Român alICSC (International Council of Shopping Centers).

O altă miză semnificativă pentru atragerea vizitatorilor va fidezvoltarea unei zone de distracţii, cu cinematograf multiplex şialte facilităţi de petrecere a timpului liber, în condiţiile încare proiectele existente au o acoperire slabă pe acestsegment.

Cele mai mari centre comerciale dinConstanţa

City Park
Proprietar: Neocity
Inaugurare: 2008
Suprafaţă închiriabilă: 23.000 mp
Ancore: Inditex, Debenhams, Mango, Orsay, Domo, Cora*

TOM Constanţa
Proprietar: Catinvest
Inaugurare: 2006
Suprafaţă închiriabilă: 32.000 mp
Ancore: Carrefour, Intersport, Media Galaxy, Intersport

Maritimo Constanţa
Proprietar: Immofinanz
Inaugurare: 2011
Suprafaţă închiriabilă: 50.000 mp
Ancore: Auchan

Cora Constanţa
Proprietar: România Hipermarchée
Inaugurare: 2012
Suprafaţă închiriabilă: 40.000 mp
Ancore: Cora

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO