Proprietăţi

Cum îi faci pe oameni să cheltuie 30 de euro la mall: grupuri sanitare cu modele sexi şi avioane suspendate în tavan - GALERIE FOTO

Cum îi faci pe oameni să cheltuie 30 de euro la mall: grupuri sanitare cu modele sexi şi avioane suspendate în tavan

Cum îi faci pe oameni să cheltuie 30 de euro la mall: grupuri sanitare cu modele sexi şi avioane suspendate în tavan

30.06.2010, 00:00 306

Mallul Loop 5, finalizat în 2009 (an de criză) de cătreportughezii de la Sonae Sierra la circa 30 de kilometri deFrankfurt are rezultate financiare pe care orice proprietar de malldin România le-ar invidia: fiecare din cei 180.000 de vizitatoricare îi trec pragul în fiecare săptămână lasă în medie 29,7 euro înmagazinele şi restaurantele din mall. Spre comparaţie, în mallulCotroceni Park din Bucureşti, în luna decembrie, de regulă cea maibună din an, vânzările medii per vizitator au fost de circa 10euro, în condiţiile în care proprietarii au anunţat vânzări de 19mil. euro şi circa 60.000 de vizitatori zilnic.

Dar la fel ca majoritatea mallurilor dezvoltate de Sonae Sierra,nu vorbim despre un mall obişnuit: portughezii nu dezvoltă niciunproiect "la întâmplare", alegând o temă care este vizibilă de laintrarea în mall, până la detaliile de la grupurile sanitare.

Iar cum Frankfurt are cel mai important aeroport din Germania,mallul construit pe autostradă încearcă să îşi introducăvizitatorii în atmosfera călătoriilor cu avionul.

Încă de la intrare din tavan încep să atârne elici decorative,care îţi atrag atenţia asupra MIG-ului suspendat în tavan,transportat tocmai din Polonia, cu numeroase peripeţii cauzate debirocraţia germană.

Pe holurile mallului, băncuţele obişnuite de odihnă între"partidele de cumpărături" sunt înlocuite cu scaune de avion,îmbrăcate în piele gri, precum cele ale Lufthansa. La capătul unuiculoar, în loc de magazine stă ascuns un alt avion, replică a unuimodel vechi de peste 100 de ani, construit în regiuneaFrankfurt-ului. O altă atracţie a mallului o reprezintă însă chiargrupurile sanitare, la "bărbaţi", în spatele unui perete de sticlămai multe modele în mărime naturală fiind îmbrăcate în ţinute sexi,de stewardese şi nu numai. "A fost ideea mea", îşi aminteştezâmbind Ingo Nissen, germanul care conduce operaţiunile din Româniaale grupului portughez şi care a fost implicat şi în dezvoltareamallului din apropierea Frankfurt-ului.

Mallul se află într-o localitate cu aproximativ 5.000 delocuitori, denumită Weiterstadt. Decizia de a construi un mall cu175 de magazine întinse pe 57.500 de metri pătraţi într-olocalitate atât de mică ar putea părea o nebunie în România, dar peautostrada din faţa mallului trec zilnic între 100.000 şi 120.000de maşini, iar în aria de cuprindere a proiectului (circa o oră demers cu maşina) locuiesc în jur de două milioane de locuitori.

"Oamenii din zonă au un bun indice al puterii de consum, decirca 120 (100 este media naţională - n.red.), iar cei care trecpragul mallului vin să cumpere, nu cum se întâmplă în mallurile dincentrul oraşelor. În plus, piaţa germană de retail nu a fost la felde afectată de criză ca alte ţări", spune Heiner Hutmacher, CentreManager Loop 5.

Zona în care a fost construit mallul era deja văzută ca odestinaţie comercială. În imediata apropiere se află unul dintrecele mai mari magazine de electrocasnice Media Markt din Germaniaşi un magazin cu mobilier la preţ redus, iar peste drum se află unmagazin Metro şi un magazin de mobilă Segmueller, cu vânzări anualede circa 300 mil. euro (de trei ori mai mult decât magazinul IKEAdin Băneasa).

În mall, o mare parte din brandurile existente sunt sau vorintra curând şi pe piaţa locală - C&A, Peek & Cloppenburg,Esprit, New Yorker sau mult-trâmbiţatul H&M, care deţine unuldintre cele mai mari spaţii ale mallului.

Salariile medii din zonă sunt de circa 2.500 de euro lunar, darpreţurile în magazine sunt comparabile sau chiar mai mici decât înBucureşti, excepţie făcând o parte dintre restaurante.

Banii locuitorilor din zonă vin din servicii - centrul financiaral Frankfurt-ului fiind unul dintre cele mai importante din Europa- dar şi din producţie, gigantul farma Merck având capacităţi deproducţie în zonă, în timp ce Opel are la Ruesselsheim (22 dekilometri distanţă de Weiterstadt) prima şi cea mai mare fabricădin Europa, cu circa 15.000 de angajaţi.

Având laolaltă atât industrie, cât şi servicii, mallurile cuavioane suspendate nu reprezintă un lux prea costisitor, ci unstandard pe care germanii şi-l pot permite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO