Dascălu, regele mallurilor, a ajuns la încasări cumulate de peste 200 mil. euro din chirii

13 ian 2012 Autor: Cristi Moga

Cel mai mare proprietar român de centre comerciale a investit 270 mil. euro în patru proiecte situate în Iaşi, Timişoara, Cluj şi Suceava, care i-au adus până în prezent venituri de peste 200 mil. euro.

Omul de afaceri ieşean Iulian Dascălu, proprietarul reţelei Iulius Mall, a realizat anul trecut venituri de 41,4 milioane de euro cu cele patru proiecte din portofoliu, în creştere cu 1% faţă de anul precedent, potrivit datelor transmise de companie către Ziarul Financiar.

Afacerile companiei au crescut deşi ultima inaugurare din cadrul grupului a avut loc la sfârşitul anului 2009, când a fost extins proiectul din Timişoara, astfel că se poate considera că evoluţia cifrei de afaceri a fost "like for like", adică la aceeaşi suprafaţă comercială.

Cumulat, de la deschiderea primului proiect în Iaşi, în 2001, Dascălu a ajuns să încaseze din reţeaua sa de centre comerciale peste 200 de milioane de euro, în condiţiile în care investiţiile cumulate s-au ridicat la 270 de milioane de euro.

În perioada 2008-2009 veniturile au crescut cu valori mai mari, ca urmare a inaugurării proiectelor din Cluj (2007) şi Suceava (2008), care au ajuns să aducă aproximativ jumătate din încasări.

"Faţă de anul anterior, în 2011 compania a înregistrat o creştere, această evoluţie ascendentă datorându-se, în principal, încasărilor din chiriile procentuale şi completării portofoliului de chiriaşi cu branduri internaţionale foarte aşteptate de clienţii mallurilor Iulius, precum H&M, Massimo Dutti, C&A, Douglas, Tommy Hilfiger, Sephora şi alţii", au declarat reprezentanţii Iulius Group.

Pentru acest an compania se aşteaptă la o nouă creştere semnificativă a afacerilor, atât pentru proiectele existente, cât şi ca urmare a deschiderii în luna aprilie a centrului comercial din proiectul mixt Palas Iaşi, cea mai mare investiţie realizată de Dascălu până în prezent.

"În 2012 estimăm o creştere până la valoarea de 44,2 milioane de euro, la care se va adăuga şi cifra de afaceri obţinută din funcţionarea ansamblului Palas Iaşi", spun reprezentanţii Iulius Group.

În luna noiembrie a anului trecut Iulian Dascălu spunea că estimează obţinerea unor venituri anuale de circa 10 milioane de euro din închirierea proiectului Palas Iaşi, astfel că 2012 ar putea fi un an cu venituri de aproximativ 50 de milioane de euro pentru omul de afaceri.

Randament anual de 15%

Raportat la sumele investite în primele patru centre comerciale, Dascălu obţine în prezent un randament anual de aproximativ 15%, în euro, într-o afacere în care proprietăţile bune se vindeau în urmă cu patru-cinci ani pentru randamente de 6-7% la achiziţie.

Randamente ridicate din centre comerciale pe parcursul anului 2010 au mai obţinut şi proprietarii unor centre comerciale precum Bucureşti Mall, Plaza România sau TOM din Constanţa, proiecte mai vechi din piaţă, dar şi Băneasa Shopping City, Arena Bacău sau City Park Constanţa, care au fost construite mai recent.

Cea mai mare parte din sumele încasate din exploatarea mallurilor este folosită însă pentru rambursarea creditelor cu ajutorul cărora au fost construite aceste proiecte, în timp ce Dascălu spunea că restul banilor pe care i-a obţinut din această afacere i-a investit în proiectul Palas, care va deveni un punct de referinţă în centrul Iaşiului.

Cine sunt partenerii lui Dascălu

De-a lungul anilor, pentru finanţarea mallurilor din portofoliu Dascălu a colaborat în special cu bănci elene (precum Marfin şi Alpha) şi austriece (UniCredit şi Eurohypo), în timp ce în materie de chiriaşi grupurile Auchan, Inditex, Altex şi Cinema City, iar mai recent H&M şi C&A au închiriat mii de metri pătraţi în proiectele Iulius Mall.

În rest, Dascălu a preferat să internalizeze cea mai mare parte a serviciilor de administrare, închiriere şi marketing a proiectelor pe care le deţine, după ce el a "învăţat" cum se administrează o afacere cu malluri în Statele Unite.

Principalii competitori ai lui Iulian Dascălu sunt austriecii de la Immofinanz pe piaţa din Cluj, unde aceştia deţin proiectul Polus Center, şi Eondul de investiţii Argo Real Estate, care deţine proiectele Shopping City Suceava şi ERA Iaşi, în timp ce la Timişoara Iulius Mall este singurul centru comercial din oraş.

Cel mai mare pariu, 260 mil. euro

Proiectul Palas din Iaşi, a cărui deschidere a fost amânată în 2010, dar şi în 2011, reprezintă cel mai mare pariu al omului de afaceri, în condiţiile în care costul acestei investiţii, de 260 mil. euro, este aproape la fel de mare ca suma alocată pentru celelalte patru proiecte.

Pe lângă mall însă, proiectul din spatele Palatului Culturii din Iaşi cuprinde şi trei clădiri de birouri, două hoteluri, un bloc cu 70 de apartamente de lux, precum şi un parc şi alte spaţii de recreere.

Capitala nu l-a atras deocamdată pe omul de afaceri ieşean, care a preferat oraşele din provincie, dar la cei 43 de ani ai săi, Dascălu ar putea intra în următorii ani în competiţie cu proiectele Băneasa Shopping City şi AFI Palace Cotroceni, care au în prezent cele mai bune vânzări dintre mallurile Bucureştiului.

 
Cuvinte cheie:
Iulius Mall
, Iulian Dascălu
, Iulius Group

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide