Proprietăţi

Harta celor mai mari contracte din retail: „giganţii“ au ales oraşe de peste 150.000 de locuitori

Harta celor mai mari contracte din retail: „giganţii“ au ales oraşe de peste 150.000 de locuitori

Autor: Cristi Moga

27.10.2010, 23:59 300

Spre deosebire de perioada de boom, retailerii internaţionalicare se extind în prezent aleg doar cele mai bune centre comercialedin marile oraşe, localităţile cu circa 100.000 de locuitorineavând puterea financiară pentru a deveni atractive în prezentpentru retailerii europeni care au vânzări de 5-10 miliarde de euroanual.

"A fost mai bine din toate punctele de vedere decât în 2009,când nimeni nu ştia la ce să se aştepte. Anul acesta s-a procesatinteresul din partea retailerilor noi, precum H&M, cu care amnegociat contractele de închiriere pentru magazinele din BucureştiMall şi Plaza, dar am deschis şi Atrium Arad, unde cele mai multecontracte erau semnate din 2008-2009, dar a fost o realizare să îimobilizăm pe toţi să deschidă", spune Oana Iliescu, codirectorexecutiv al firmei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.

Centrele comerciale care au fost inaugurate anul trecut aubeneficiat în primul rând de contractele semnate în perioada2007-2008. Pentru proiectele aflate într-un stadiu incipient deconstrucţie retailerii au preferat să aştepte să vadă care dintreacestea se concretizează.

În condiţiile în care dezvoltatorii au continuat doar proiecteledin zone fără o competiţie prea puternică, iar în mallurileexistente o serie de retaileri au fost nevoiţi să închidă, anulacesta au fost semnate şi alte contracte importante de cătreretailerii "cu nume", care au putut să-şi impună propriilereguli.

"Anul acesta a fost mult mai bun pentru noi pe segmentulînchirierilor de spaţii în centre comerciale. Am avut mai multecontracte la City Park Constanţa, printre care Cora şi Waikiki,precum şi retailerii pentru mallul Gold Plaza din Baia Mare.Creşterea vine după ce 2009 a fost anul «de şoc», în care nimeni nua dorit să se mai extindă, cel puţin în primele şase-nouă luni.Apoi retailerii au realizat că pentru a-şi dezvolta afaceriletrebuie să deschidă noi magazine şi au început din nou să semnezecontracte", spune şi Georgiana Andrei, managerul departamentului deretail al companiei de consultanţă imobiliară Colliers, care aintermediat în acest an contracte cu o suprafaţă de circa 30.000 demetri pătraţi, cel puţin dublu faţă de anul trecut.

Pentru consultanţii Jones Lang LaSalle cel mai bun an pe zona deretail a fost 2009, când au fost semnate o bună parte dincontractele de închiriere a mallului Cotroceni Park, pentru care afost agent coexclusiv. Păstrarea mallului în portofoliu a dus însăla semnarea unor noi contracte inclusiv în acest an, iar companiase mai ocupă şi de închirierea outlet-ului Fashion House, precum şia parcului comercial Colosseum.

"Pentru noi 2010 a fost mai slab decât anul trecut, dar amcontinuat să facem închirieri în AFI Palace Cotroceni, unde amintermediat contracte de închiriere cu o suprafaţă mai mare de5.000 de metri pătraţi către H&M, Pure Fitness, Pizza Dominium,Takko sau Camaieu", spune Roxana Stănciulescu, directorul divizieide retail în cadrul Jones Lang LaSalle.

Mallurile bune au fost în general "bifate" de retaileriiinternaţionali, iar aceştia nu par deocamdată dispuşi să "coboareştacheta" către oraşele secundare, care s-au dovedit a fi o capcanăpentru marile investiţii în retail. Retailerii aşteaptă noiproiecte în oraşele mari care nu au fost acoperite până în prezent,dar acestea întârzie să apară.

"Discutăm cu mulţi retaileri, precum Takko, Deichmann sauC&A şi fiecare a început să îşi manifeste neliniştea că nu maisunt multe proiecte noi pentru 2011", a conchis reprezentantul DTZEchinox.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO