Romani in afara granitelor

Andrei Hareţ, managing director Grolsch: Noi, managerii români din străinătate, trebuie să fim disponibili pentru transferul de know-how

13 iun 2018 Autor: Roxana Petrescu

♦ Managerii români care lucrează peste graniţe trebuie să faciliteze transferul de know-how către generaţiile mai tinere astfel încât acest club, deocamdată exclusivist, să atragă şi alţi membri, este de părere Andrei Hareţ, director general al brandului global de bere Grolsch ♦ Stabilit în Olanda, Hareţ este liderul unei echipe de 600 de oameni şi al unui business semnificativ care acum face parte din gigantul japonez Asahi.

„Momentele mele cele mai importante au fost legate de producerea unor discontinuităţi pozitive acolo unde am activat: instaurarea creşterii în locul stagnării, a ambiţiei în locul suficienţei, a poziţiei de lider în locul celei secunde sau terţe”, spune Andrei Hareţ, care în aprilie 2015 a devenit managing director al Grolsch Bierbrouwerij Nederland.

„Sunt evident responsabil de toate activităţile companiei, de la producţie până la vânzări. Avem un portofoliu de branduri bogat, având în componenţă atât branduri globale (Grolsch, Peroni, Asahi Super Dry etc), cât şi o serie de branduri locale. Avem în jur de 600 de angajaţi şi o cifră de afaceri semnificativă.”

 

Tendinţe pentru o băutură globală

La începutul anului 2016, Asahi a plătit 2,55 miliarde de euro pentru a lua de la SABMiller brandurile Peroni şi Grolsch. Alături de Asahi Super Dry, japonezii şi-au construit astfel unul dintre cele mai solide portofolii de mărci premium pe piaţa europeană, acesta fiind unul dintre segmentele cu cel mai frumos ritm de creştere la nivelul industriei, scrie Financial Times. Tot în 2016, Asahi a mai preluat de la SABMiller activele est-europene, într-o tranzacţie de 7,3 mld. euro care au trans­format grupul japonez în al treilea cel mai mare jucător din industria europeană a berii.

Ambele achiziţii făcute de Asahi au venit în urma megafuziunii prin care InBev a plătit 79 de miliarde de dolari pentru SABMiller, acesta din urmă fiind astfel obligat să cedeze anumite active. Prin urmare, branduri precum Timişoreana (lider de piaţă în România - n.red.), Ursus sau Pilsner Urquell (Cehia) fac parte acum din portofoliul Asahi.  

„Ca şi în alte ţări, asistăm la o enormă diversificare a tipurilor de bere oferite consumatorilor, berea «craft» purtând fanionul în această privinţă. În Olanda se simte o revigorare a modului de prezentare şi promovare a brandurilor pe piaţa berii, o categorie care încă are de recuperat teren în acest sens.”

 

Primele experienţe internaţionale

Funcţia ocupată acum vine după un traseu internaţional atent croit, Hareţ fiind unul dintre primii manageri români plecaţi peste hotare.

„Activez în mediul companiilor multinaţionale de 21 de ani. Dintre aceştia, 10 ani am lucrat în străinătate (în două perioade diferite) şi 11 ani în România. Am lucrat cu colegi de peste 60 de naţionalităţi diferite. Prima oară când am devenit expatriat a fost în 2001, eram printre primii expatriaţi români.”

Înainte de a deveni activ în industria berii, Hareţ a ocupat mai multe funcţii de conducere în cadrul British American Tobacco (BAT), cel mai mare jucător din industria locală a tutunului, prima experienţă internaţională fiind cea de area finance manager în cadrul BAT - Emiratele Arabe Unite.

„Atunci fusesem detaşat în Orientul Mijlociu, mai precis în Dubai, având res­pon­sabilităţi regionale. Într-o cu totul altă cul­tură, cu alte obiceiuri şi cutume. Săptă­mâ­na de lucru era de duminică până joi. Mi-a luat ceva timp să mă obişnuiesc cu ideea de a începe săptă­mâna de lucru duminica. Ex­pe­rienţa cul­turală şi umană acumulată în acei doi ani petrecuţi în Dubai a fost imensă. Ulte­rior experienţele mele de lucru în Un­garia şi Olan­da au fost mai puţin diferite faţă de cele din România, cultural fiind mult mai apropiate.”

 

Misiunea managerilor români de peste hotare

Spune despre managerii români că au în ADN-ul lor dorinţa de a depăşi obiectivele setate, dar că sunt şi anumite lucruri de perfecţionat.

„În opinia mea, pentru noi, gestionarea situaţiilor ambigue este o provocare. Nouă, în general, ne plac lucrurile clare şi fără echivoc, dacă se poate. Dar viaţa de afaceri e plină de situaţii ambivalente, unde jonglarea cu opţiuni până în ultima clipă este câteodată o condiţie a luării deciziei optime. Cred că avem, şi aici mă includ şi pe mine, câte ceva de perfecţionat la capitolul ăsta.”

La final însă, în ciuda lipsei tradiţiei în acest sens, Hareţ spune despre managerii români că de multe ori se dovedesc a fi cei mai buni capitalişti.

„Nu aş glumi dacă aş spune că managerii români cu care am interacţionat de-a lungul timpului s-au dovedit printre cei mai «capitalişti» manageri pe care i-am întâlnit, dovedind o înţelegere foarte bună a meca­nis­melor economiei de piaţă. De asemenea, ma­na­gerii români mi se par a avea o doză substan­ţială de optimism şi o abilitate deo­sebită de a comunica. Asta ne oferă premisele unei cariere internaţionale de succes.”

Pornind de la această comunitate de manageri, Hareţ spune că România este bine percepută peste hotare.

„În general, suntem oameni pe care se poate pune bază şi ştim să ducem la îndeplinire obiectivele, facem totul cu pasiune şi punem mult suflet în ceea ce facem.”

Ca unul dintre cei mai importanţi manageri români de peste hotare, Hareţ este însă conştient că el şi comunitatea din care face parte au o responsabilitate faţă de managerii locali în devenire. Astfel, transferul de know-how ar trebui să devină un fel de al doilea job pentru toţi directorii români din străinătate.

„Când activam în România am contribuit în vreo două rânduri la trimiterea în străinătate a unor manageri români din echipele pe care le coordonam, în scopul dezvoltării lor profesionale. M-am simţit foarte împlinit când am reuşit asta, aşa cum mă simt împlinit în general când contribui la dezvoltarea colegilor mei. Dar cred că se poate face mult mai mult decât atât. Noi, managerii români ce activăm în străinătate, ar trebui să conlucrăm mai mult pentru a ne face cunoscută experienţa internaţională şi a fi disponibili pentru transferul de know-how celor interesaţi.”

roxana.petrescu@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar la inițiativa