Romania la raport

Arbitrul pietei telecom, exemplu de ineficienta legala: 188 de masini, 650 de angajati, salarii de 13 mil. euro

Arbitrul pietei telecom, exemplu de ineficienta legala: 188 de masini, 650 de angajati, salarii de 13 mil. euro
21.05.2010, 10:26 79

Lista de achizitii pe anul 2009 a Autoritatii de reglementare incomunicatii (ANCOM), institutia care elaboreaza regulile pe piatade comunicatii si raspunde de controlul operatorilor de pe profil,este un exemplu perfect - in valoare de 8,2 mil. euro, alineficientei care macina statul roman.

Cumparaturile ANCOM pe anul trecut includ cele mai diferite sivariate produse: de la piele de caprioara (cinci bucati), coturi degaz, trafaleti, superglet si vopsea lavabila, pana la odorizantauto, de camera, detergent, servetele in Z, analizoare de spectru,dar si masini si anvelope. Pe inventarul ANCOM au intrat de altfelsi "personaje" din reclame (unul este Mr. Proper - 150 de bucati la7,4 lei bucata), dar si Domestos, Pronto sau Clin. Anvelope Good Year si Dunlop au sfidat de asemeneacriza in 2009, trecand din depozitele importatorilor pe uneledintre cele 188 de masini ale ANCOM - 10 marci diferite,repartizate in functie de mai multe criterii. Masini Dacia siDaewoo pentru control si inspectii. Volkswagen, Skoda, Opel (8% dintotal) pentru "conducere", autospeciale Mercedes, Volkswagen, Ford,Nissan si Renault - pentru inspectii. Lista s-a imbogatit indecembrie cu masini Renault, cinci la numar, 85.000 de euro faraTVA.

Achizitii de milioane de euro in an decriza

In total arbitrul telecom a cumparat anul trecut zeci de mii desaci menajeri, mii de pixuri si rezerve de pixuri, hartie, cartusetonere, imprimante, calculatoare, motorina si benzina - cu ovaloare, in total, de peste 8 milioane de euro.

Pretul sau, in unele cazuri, tipul de produs si serviciuachizitionat par stridente pentru anul de criza 2009 insa, atrageatentia Catalin Marinescu - presedintele institutiei, toate"cumparaturile" s-au desfasurat legal, iar, in plus, institutia acheltuit doar o jumatate din bugetul alocat.

"Bugetul de achizitii de bunuri si servicii al ANCOM s-a ridicatla 73.336 mii lei, bugetul realizat fiind de 34.487 mii lei.Bugetul de salarii realizat a fost de 54.481 mii lei, inclusivplatile compensatorii acordate in urma reorganizarii Autoritatii.Bugetul ANCOM pentru anul 2009 a fost aprobat in luna iunie aanului 2009, cheltuielile privind achizitiile si investitiile fiindrealizate doar in a doua jumatate a anului", a spus pentru ZFCatalin Marinescu.

De altfel, din orice unghi ar fi privite, achizitiile siinvestitiile autoritatii sunt legale oricat de ineficiente ar fiele. Un exemplu il reprezinta parcul auto: 188 de masini, dediferite marci, cu costuri de intretinere si asigurare diferite. Dece are ANCOM atat de multe si variate masini? "Diversitateaparcului auto al ANCOM se datoreaza faptului ca el este rezultatuluniunii parcurilor auto a doua institutii diferite - InspectoratulGeneral pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei si alAutoritatii Nationale pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei- care au stat la baza infiintarii ANCOM. Parcul auto al ANCOMcuprinde un total de 188 de autovehicule repartizate sediuluicentral, celor 4 directii regionale si celor 37 de oficii judetenedin subordinea acestora", explica Marinescu. In total, doarbenzina, reviziile si service-ul pentru masini au costat anultrecut autoritatea de reglementare peste 220.000 de euro.

Solutia: un director la nivel central

Statul nu este ineficient doar cand isi cumpara masinile.Fiecare institutie in parte isi face propria lista de calculatoare,aplicatii sau imprimante si le cumpara apoi prin zeci si sute delicitatii.

Solutia ar fi ca la nivel central sa existe un director,sugereaza oamenii din mediul privat. "Cel mai important lucru ar fica la nivelul administratiei centrale, a Guvernului sa existe unmanager cu functie executiva - care sa fie echivalentuldirectorului IT din firmele private. IT-ul are nevoie de unsuporter la acest nivel, care nu trebuie sa fie legat de unminister", declara, spre exemplu, Sorin Mindrutescu, CEO al OracleRomania.

Dar pana cand acest lucru se va intampla, achizitiile, luatefiecare in parte, sunt eficiente, arata - fara a putea fi contrazislegal Catalin Marinescu. El spune, spre exemplu, ca investitia -sau cheltuiala ANCOM pe schimbarea infrastructurii IT, de peste400.000 de euro in 2009, a fost una motivata si eficienta dupacadrul legal in vigoare: "Upgradarea infrastructurii IT a ANCOM afost necesara intrucat echipamentele IT aflate in folosinta eraudepasite moral si fizic. Aceasta upgradare fusese planificatapentru anul 2008, achizitia finalizandu-se insa in anul 2009, dupace a parcurs o procedura de licitatie electronica si a avut ca scopprincipal inlocuirea calculatoarelor din anul 2003". Dar ANCOM acheltuit anul trecut peste 400.000 de euro si pentru servicii decomunicatii, suma incasata de un singur operator. Catalin Marinescuexplica de ce totul este legal: "In anul 2007 in baza uneiproceduri de licitatie deschisa a fost incheiat un contract deachizitie avand ca obiect realizarea unei retele virtuale private(VPN) si furnizarea de servicii de comunicatii electronice prinretele fixe si mobile (internet, comunicatii de date, telefoniefixa si mobila).

Cu respectarea stricta a legislatiei achizitiilor publice,autoritatea a prevazut in cuprinsul documentatiei de atribuire siin anunturile de intentie si participare posibilitatea aplicariiart. 122 lit. j) - negociere fara publicarea prealabila a unuianunt de atribuire - pentru achizitionarea de servicii suplimentarein urmatorii 4 ani.

Aceste proceduri de negociere fara publicarea prealabila a unuianunt de atribuire sunt cele conform carora s-au incheiatcontractele aferente anunturilor de atribuire 63612/23.06.2009,65327/ 21.07.2009, 61875/25.05.2009, 6649/ 13.08.2009. Acestecontracte de prelungire au fost incheiate pentru o perioada de oluna, intrucat autoritatea nu avea aprobat in acea perioada bugetulde venituri si cheltuieli, iar legislatia finantelor publice nupermite alocarea de fonduri pentru o perioada mai mare. Dupaaprobarea bugetului, Vodafone (castigatorul licitatiei din 2007) nua mai acceptat mentinerea conditiilor financiare din cadrulcontractului, iar pentru a nu bloca activitatea institutiei s-aoptat pentru aplicarea unei proceduri de negociere fara publicareaprealabila a unui anunt de participare. Pentru asigurarearespectarii principiilor care stau la baza O.U.G. nr. 34/2006, laprocedura de negociere au fost invitati sa participe S.C. OrangeRomania S.A., RCS&RDS S.A., S.C. ROMTELECOM S.A. si S.C.Vodafone S.A., in calitate de primi 4 mari operatori de date,telefonie fixa si mobila de pe piata din Romania. Astfel a fostatribuit contractul corespunzator anuntului de atribuire nr. 68315/16.09.2009, in baza criteriului "pretul cel mai mic".

Pare a fi exact situatia descrisa, la modul general de ValentinTomsa, directorul subsidiarei locale a companiei de soft siservicii SAP: "Problema noastra nu este ca statul cheltuie in timpde criza. Problema noastra este ca in strainatate se fac cu 400.000de euro lucruri pe care noi nu le-am face nici cu 1,2 milioane deeuro. Eficienta este cheia".

De la piele de caprioara la superglet

Dar, de la piele de caprioara pana la superglet si vopsealavabila, toate achizitiile sunt legale, insista Marinescu. "ANCOMa pus in practica toate prevederile legislative in vigoare peparcursul anului 2009 reducand bugetul de achizitii cu 15% si renuntand la aceleachizitii care nu erau absolut necesare. De asemenea, nu au fostefectuate achizitii care intrau sub incidenta Ordonantei de Urgentaa Guvernului 34/2009."

In plus, adauga seful ANCOM, sumele din contracte nu au fostconsumate integral in toate cazurile: "Mai mult decat atat,valorile mentionate de Dvs. pentru contracte de achizitiecarburanti, service auto si piese de schimb, servicii de telefoniefixa si mobila, preluate probabil din cuprinsul anunturilor deatribuire publicate in SEAP, reprezinta valorile maxime - fondurilealocate in buget pentru aceste contracte (sumele care potrivitlegii finantelor publice nu pot fi depasite la atribuireacontractelor), intrucat specificul acestor achizitii nu permite odeterminare exacta a valorii efective a contractelor la momentulincheierii acestora.

Sumele platite efectiv in baza acestor contracte suntsubstantial mai mici decat valorile maxime prevazute in contractesi in anunturile de atribuire. Spre exemplu, in cazul serviciilorde telefonie, la fel ca pentru orice utilizator, pretul este formatdintr-o parte fixa - abonamentul si o parte variabila -contravaloarea minutelor efectiv vorbite in afara abonamentelor. Lafel in cazul contractelor de achizitie carburanti s-a platit doarvaloarea carburantilor efectiv consumati pentru ducerea laindeplinire a atributiilor ANCOM desfasurate pe intreg teritoriultarii. La fel in cazul contractelor de service auto unde au fostplatite doar operatiunile de service efectiv realizate in baza unordevize de constatare aprobate in prealabil de autoritate".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO