Romania la raport

Cum a ajuns Poşta Română la pierderi de 43 mil. euro anul trecut şi la cheltuieli duble faţă de acum cinci ani?

Cum a ajuns Poşta Română la pierderi de 43 mil. euro anul trecut şi la cheltuieli duble faţă de acum cinci ani?

Tudor Gabriel Bohâlţeanu, actualul director al Poştei şi fost vicepreşedinte al băncii de stat Eximbank, a venit la conducerea companiei în septembrie anul trecut, fiind numit de către ministrul comunicaţiilor Gabriel Sandu

23.06.2010, 09:00 1626

În timp ce Poşta Română va intra într-un proces de restructurarepentru a evita intrarea într-un "colaps financiar", operatoriprivaţi precum Fan Courier, cel mai mare curier de pe piaţă,bugetează creşteri cu 10% ale afacerilor din expedierea de colete(un segment pe care operatorul de stat este puţin dezvoltat) şiinvesteşte în sisteme informatice pentru a atrage cât mai mulţiclienţi, pe o piaţă a curieratului estimată la 200 de milioane deeuro.

"Înprezent, Poşta Română este singura poştă din Europa care nu are unsistem contabil centralizat, un centru de sortare şi carefuncţionează după instrucţiunile din 1952", a declarat GabrielSandu, ministrul comunicaţiilor. Dacă la oficiile poştale alecompaniei naţionale încă se formează cozi, iar clienţii trebuie săinteracţioneze cu reprezentantul poştei printr-un geam, la oficiilepoştei din Franţa sau ale celei din Italia "epoca ghişeelor cugeamuri" a fost depăşită încă din anii '90. Astfel că, deşioficiile poştale româneşti şi-au păstrat aspectul comunist,reprezentanţii companiei plănuiesc să investească în centre desortare, sisteme informatice şi echipamente.

Poşta va primi consultanţă de la poşta italiană,franceză şi belgiană

"Partenerii care ne vor oferi consultanţă în vedereamodernizării Poştei Române sunt poşta din Germania, poşta dinBelgia şi poşta din Italia, cu care am semnat un memorandum.Fiecare partener va oferi expertiză pe diferite domenii. Poştagermană va oferi consultanţă în domeniul serviciilor bancare, întimp ce poşta din Italia va oferi consultanţă în logistică", adeclarat Gabriel Sandu, care adaugă că până în 2014 Poşta Română artrebui să treacă pe un profit de aproape 50 mil. lei (12 milioanede euro) în urma măsurilor de restructurare.

În ultimii cinci ani, Poşta Română şi-a dublat pierderile pânăla 400 de milioane de euro şi a trecut pe pierderi de 43 demilioane de euro anul trecut, potrivitoficialilor companiei. Semnarea unor contracte de achiziţii depeste 300 de milioane de euro în 2008, creşterea numărului deangajaţi şi a cheltuielilor salariale aferente, amânarea decizieiprivind construcţia unor centre regionale de tranzit, gestionareaineficientă a unor clienţi mari şi neoptimizarea achiziţiilor suntdoar câteva din cauzele ce stau la baza situaţiei financiareactuale a Poştei Române, potrivit datelor din hotărârea privindaprobarea strategiei de restructurare şi modernizare a PoşteiRomâne, transmisă de către oficialii companiei către ZF.

"Pe fondul stagnării veniturilor din exploatare la nivelulanului 2009 şi în lipsa implementării unui plan de eficientizarecare să permită reducerea cheltuielilor şi creşterea veniturilor,Poşta Română va înregistra şi în anul 2010 o pierdere netăsemnificativă, care se va adânci până la aproape 60 de milioane deeuro în 2010", potrivit reprezentanţilor companiei.

Cele mai mari cheltuieli ale Poştei Române sunt reprezentate decheltuielile salariale (55,4% din cheltuielile totale alecompaniei), numărul angajaţilor fiind în creştere în ultimii ani,până la 36.000. Cu toate acestea, procesul de restructurare nuvizează realizarea de disponibilizări.

"În condiţiile în care Poşta Română ar dispune concediericolective, salariaţii concediaţi ar urma să beneficieze de salariicompensatorii în funcţie de vechimea totală în sistemul poştal", audeclarat reprezentanţii companiei de stat. Astfel că dacă unangajat cu o vechime de 30 de ani va fi dat afară, Poşta Românătrebuie să îi plătească 30 de salarii compensatorii.

Contracte de 300 de milioane de euro a încheiat Poşta în2008

Oaltă cauză care a determinat dublarea cheltuielilor o reprezintăcontractele încheiate de operatorul naţional în ultimii doi ani. În2008, Poşta Română a încheiat un contract de 44,8 milioane de eurocu compania aeriană Blue Air pentru servicii de transport aerian.Un alt contract este cel semnat cu firmele UTI Facility Managementşi Romprest, în valoare de 41 mil. euro (148 mil. lei), în urmacăruia se vor furniza servicii de curăţenie, mentenanţă şiîntreţinere a clădirilor şi instalaţiilor pentru o perioadă depatru ani. Mai mult, compania a încheiat un contract de leasing învaloare de 19,8 milioane de euro cu Porsche Mobility pentru 727 demaşini.

Poşta Română a încheiat contracte de milioane de euro în timpulmandatului lui Dan Mihai Toader, pus sub învinuire anul trecut deDNA, într-un dosar referitor la asocierea Poştei Române cu un grupde firme în vederea realizării unui proiect imobiliar pe CaleaVictoriei din Bucureşti. Dan Mihai Toader a fost numit laconducerea companiei de către ministrul comunicaţiilor Szolt Nagyîn 2005, anchetat de asemenea de DNA. ZF nu a reuşit să îicontacteze pe Nagy şi Toader. La începutul anului trecut, Toader afost înlocuit de Marius Vătavu, care a fost schimbat în septembriecu Tudor Gabriel Bohâlţeanu, fost vicepreşedinte al băncii de statEximbank şi director general al Poştei Române în prezent. Dinconsiliul de administraţie al Poştei Române fac parte AndreiSăvulescu, Gabriel Cioacă, Cristina Antonie, Romeo Medan, CarmenMirelle Rădoi şi Ionuţ Negrescu.

"Românii îşi vor putea plăti toate facturile laPoştă"

"Evoluţia descendentă a companiei a fost cauzată de scăderileînregistrate de serviciile poştale şi financiare", potrivitreprezentanţilor companiei. Serviciile financiare au contribuit cu4% la totalul veniturilor obţinute de companie anul trecut.Obiectivele strategice vizează creşterea ponderii serviciilorfinanciare la cel puţin 25% până în 2012. "Intenţionăm să dezvoltămacest serviciu astfel încât românii să îşi poată plăti la poştătoate facturile, de la factura de gaze, energie la cea de telefoniemobilă, aşa cum se întâmplă deja în străinătate", a spus GabrielSandu. Mai mult, el a precizat că Poşta Română ar putea să atragăvenituri şi din dezvoltarea unei reţele de retail, respectiv prinaducerea unor magazine de papetărie pe spaţiile oficiilorpoştale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO