Romania la raport

Unde s-au dus cele aproape 2 miliarde de euro alocate de stat in ultimii cinci ani pentru CFR Calatori?

Unde s-au dus cele aproape 2 miliarde de euro alocate de stat in ultimii cinci ani pentru CFR Calatori?
28.05.2010, 16:00 291

"Spre deosebire de tarile din Occident precum Austria sauGermania, unde companiile feroviare sunt profitabile, CFR Calatoria ramas o companie sustinuta de stat, care va trebui, la un momentdat, sa intoarca spirala si sa aduca si bani la stat", a declaratStefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei IndustrieiFeroviare. El adauga ca transportatorul feroviar de stat poate ficonsiderat "o gaura neagra", in conditiile in care statul alocabani si suporta pierderi, dar ca acest lucru este cauzat de faptulca transportul feroviar de stat continua sa fie un transport social(prin reducerile de care beneficiaza elevii, studentii, pensionariila biletele de tren).

Radu Berceanu, ministrul transporturilor siinfrastructurii, a sustinut de mai multe ori ca MinisterulTransporturilor si Infrastructurii nu ar trebui sa mai alocesubventii pentru biletele elevilor, studentilor, pensionarilor sica aceasta cheltuiala ar trebui sa revina Ministerului Educatieisau Finantelor. Pana acum insa, nu s-a luat nicio masura in acestsens.

"Cea mai mare parte a banilor primiti de CFR Calatori de lastat, aproape 40% sunt folositi pentru a acoperi diferenta dintrepretul perceput la biletele de tren si costul de operare", spuneRoseanu. Reprezentantii transportatorului feroviar de stat nu auprecizat cat din banii primiti de la stat reprezinta bani careacopera biletele elevilor, studentilor sau pe cele cumparate depensionari.

Mai putini calatori cu 32% anul trecut fata de2005

Cu toate acestea, anul trecut, CFR Calatori a vandut 62 demilioane de bilete la tren, in scadere cu 17% fata de anul anteriorsi cu aproape 32% fata de anul 2005.

"Diminuarea circulatiei intre regiuni pe fondul scaderiigenerale a economiei, reducerea numarului de trenuri determinata deefectuarea de lucrari de reabilitare la infrastructura feroviara siinchiderea unor sectii de circulatie au dus la reducerea traficuluide calatori", potrivit oficialilor CFR Calatori. De asemenea,reprezentantii CFR Calatori au mai precizat ca si restrictiile deviteza impuse de starea infrastructurii feroviare, ce au dus la oviteza scazuta a trenurilor, au afectat calitatea serviciului detransport prin cresterea intarzierilor si a duratei totaleparcurse. Mai mult, oficialii transportatorului de stat precizeazaca si concesionarea sectiilor de circulatie altor operatoriferoviari a dus la scaderea numarului de pasageri transportati.Printre companiile feroviare private care au intrat pe piata senumara RegioTrans si Servtrans.

Cota de piata a CFR Calatori este de 85% pe calea ferata,potrivit oficialilor companiei si de doar 27% pe toata piata decalatori din Romania.

44 de kilometri pe ora, viteza medie de transport atrenurilor

Din cauza infrastructurii feroviare deficitare si a existentei apeste 1.000 de puncte periculoase, asa cum precizeaza oficialii dindomeniul feroviar, viteza medie pe ansamblul retelei la trenurilede calatori este de 43,9 kilometri pe ora, nivel evaluat in 2008,care este relevant si in prezent, avand in vedere ca nu au avut loclucrari semnificative de modernizare a caii ferate.

Desi trenurile circula cu viteza redusa si mai inregistreaza siintarzieri, pe unele rute, pretul biletelor de tren este mai maredecat cel practicat de operatorii privati rutieri. Pe rutaBacau-Bucuresti (distanta de 300 de kilometri si aproximativ cinciore de deplasare), pretul unui bilet dus la tren este de 57 de lei,in timp ce la compania privata rutiera Massaro Trans pretul unuibilet este de 40 de lei. Pe ruta Bucuresti-Tulcea, pretul biletuluide tren este similar cu cel practicat de compania rutiera privataC&I, care opereaza curse pe aceasta ruta. Diferenta este insaca durata calatoriei cu trenul variaza intre 6-7 ore, in timp cecalatoria cu autocarul dureaza 4-5 ore. Sefii companiei feroviaremizeaza insa pe siguranta pe care o ofera acest mijloc detransport, acesta fiind atuul CFR Calatori, potrivit declaratiiloranterioare ale lui Liviu Pescarasu, directorul general al CFRCalatori.

Nu exista inca un sistem de distributie dezvoltat labiletele de tren

Daca pana anul trecut, biletele de tren se vindeau doar in garisi in agentiile de voiaj ale CFR Calatori, de anul trecuttransportatorul feroviar de stat a inceput sa dezvolte sistemul dedistributie al biletelor de tren, prin implementarea unui sistem derezervari online, vanzarea de bilete in automate si vanzarea derezervari de bilete in agentiile de turism.

"Politica de vanzare a CFR Calatori se refera la ofertelecomerciale ale companiei, cum ar fi abonamente lunare sisaptamanale pentru trenuri de rang superior si trenuri personale,oferte turistice de sezon, biletul de calatorie dus-intors, biletulde calatorie in circuit, biletul de calatorie in grup si altele",au spus oficialii CFR Calatori.

In ceea ce priveste distributia, strategia CFR urmaresteextinderea si diversificarea canalelor de distributie, au maiadaugat oficialii CFR.

Operatorul de stat a semnat contracte cu peste 120 de agentii deturism locale, printre care Marshall Turism si Paralela 45.

"Contractele au fost semnate recent cu CFR Calatori, pana acumam avut doar cateva solicitari. Este o idee buna pe care au avut-ocei de la CFR, insa prin agentii se pot vinde doar bilete pe ruteinterne", a declarat Ana Maria Moanta, directorul de marketing al agentiei deturism Marshal Turism.

Pretul pe care il plateste un pasager care isi cumpara biletulde la agentie de turism este similar cu cel pe care il plateste pebiletul luat din gara. Agentiile de turism primesc un comision pebiletele vandute.

"Pana acum CFR Calatori s-a uitat mai mult la problemele tehnicesi mai putin la cele care tin de satisfactia clientilor. Faptul cas-au introdus mai multe posibilitati de rezervare si de cumparare abiletelor reprezinta insa un inceput bun", a declarat Roseanu.

Doar 199 de vagoane noi din peste 2.000

Din alocatiile bugetare acordate in ultimii cinci ani de catrestat s-au achizitionat 199 de vagoane noi, s-au modernizat 561 devagoane si 632 de locomotive (electrice, diesel electrice si dieselhidraulice), dar si 31 de rame electrice, potrivit reprezentantilorcompaniei CFR Calatori.

"La acest moment, CFR Calatori detine un parc de vagoane decalatori format din 2.928 de unitati si un parc de mijloace detractiune format din 842 de locomotive, 120 de automotoare Desiro(cunoscute ca Sageata Albastra), 146 de alte automotoare si 34 derame electrice", au spus oficialii CFR Calatori.

Cu toate acestea, inca nu sunt suficiente trenuri pentru a operala intervale orare mai mici pe anumite rute si nu exista un orareficient de operare a acestor curse.

"Ar trebui sa se redimensioneze oferta CFR-ului in vedereaatragerii de pasageri, sa existe mai multe trenuri din ora in ora.Cererea trebuie creata. O strategie de marketing este necesara inacest sens", apreciaza Roseanu.

Pentru marirea flotei, CFR Calatori va achizitiona in urmatoriipatru ani 400 de vagoane noi de tip salon InterRegio, pentru unmiliard de lei (238 mil. euro)

"Nu se poate schimba peste noapte strategie CFR Calatori. Estenevoie de mai multe schimbari, precum de o redimensionare aofertei, dezvoltarea sistemului de distributie a biletelor,schimbarea orelor la care opereaza trenurile", sustine secretarulgeneral al Asociatiei Industriei Feroviare.

Aproape 234.000 de pasageri au calatorit fara bilet dela inceputul anului pana in aprilie

In perioada ianuarie-aprilie anul acesta, organele de controlale CFR Calatori au gasit aproape 233.000 de pasageri carecalatoreau fara bilet de tren. "Daca nu ar fi fost descoperitiacesti calatori, compania ar fi pierdut 2,1 milioane lei (500.000de euro)", au spus oficialii CFR Calatori.

Noi competitori pentru CFR

Nelu Iordache, care detine un holding cu afaceri de jumatate demiliard de euro in constructii, transport aerian si pomicultura, vaintra pe segmentul privat de transport de calatori pe calea ferataprin intermediul firmei Blue Line Cai Ferate pe care a infiintat-oin acest an.

Este pentru a doua oara cand omul de afaceri ataca segmente depiata unde statul detine companii de transport, dupa ce in 2004 apus bazele operatorului aerian low-cost Blue Air, care in cinci anide la infiintare a ajuns sa transporte un numar egal de pasageri cucel al operatorului de linie detinut de stat, Tarom, respectiv 1,7milioane de persoane.

Iordache a anuntat intentia de a transporta pe calea feratapasageri mai intai in zona Moldovei, pentru a aduce cu trenul laaeroportul din Bacau, locuitorii din orasele apropiate precumGalati, Focsani, Buzau, Suceava sau Piatra-Neamt.

Iordache estima intr-un interviu acordat ZF o investitieinitiala de circa 2 milioane de euro, suma necesara pentruachizitionarea a doua rame electrice care sa asigure naveta intreBacau si unul dintre orasele apropiate.

Compania de transport pe calea ferata detinuta de Iordache esteinregistrata in comuna Adunatii-Copaceni si are ca actionari douafirme al caror proprietar este Nelu Iordache, respectiv firma deconstructii Romstrade, care detine 75% din capitalul social, sifirma de transport aerian Blue Air cu 25% dintre participatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO