Storia

Dan Şucu, Mobexpert: Viteza de reacţie nu este atributul corporaţiilor. Încurajarea antreprenoriatului devine obligatorie

9 mai 2018 Autor: Roxana Petrescu

♦ Dan Şucu, omul din spatele Mobexpert, spune că pe termen lung efectele digitalizării vor fi semnificative, mai ales în retail. Acest context poate deveni o oportunitate pentru antreprenoriatul local din moment ce viteza de reacţie nu este mai niciodată atributul unor corporaţii cu procese decizionale greoaie. Soluţia pentru România? Încurajarea businessului pe cont propriu. El mai spune că emigrarea masivă din ultimii ani poate fi privită şi într-o notă pozitivă, întoarcerea acasă a celor plecaţi peste hotare, chiar şi parţială, venind la pachet cu un transfer de know-how valoros şi cu un apetit pentru antreprenoriat crescut.

„Am sentimentul că în 20 de ani de acum încolo nimic din retail nu va mai semăna cu ceea ce vedem azi. Sistemele noi, schim­barea interacţiunii cu clientul, tehnologia, toate transformă retailul de pe o zi pe alta. Vedem falimente acolo unde nu le credeam posibile. De acolo ne va veni competiţia, din zona de online, nu din zona clasică de brick & mortar (magazine tradiţionale – n.red.)“, spune proprietarul Mobexpert.

Dan Şucu face parte din pirma ganeraţie de antreprenori a României, punând bazele Mobexpert, business axat pe retailul de mobilă, în 1993. „Eu am început Mobexpert cu mobila de birou. Produceam nişte lucruri ridicol de primitive. Erau însă întreprinderi care puteau mai bine decât mine, care aveau tehnologia necesară. Eram terorizat de această idee, dar din această spaimă am fost motivat să cresc mai repede astfel încât să nu le dau lor timpul să se dezvolte. Apoi am cumpărat două dintre aceste fabrici care erau de stat. Când am realizat cum gândeau, mi-am dat seama că m-am temut degeaba. Uitându-mă în spate, temerea mea de acum s-a transformat. Nu vreau să devin eu managerul acela de fabrică. În fiecare seară mă rog să nu fiu omul de care râdeam acum 30 de ani.“

Azi, grupul Mobexpert este cel mai mare retailer local din comerţul cu mobilă, un business integrat de circa 180 de milioane de euro, magazinele fiind susţinute de o reţea de nouă fabrici în Bucureşti, Dej, Târgu-Mureş şi Suceava şi de platforme logistice la Târgu-Mureş şi în Capitală.

 

Noua lume a retailului

„Pe măsură ce avansăm, viteza de reacţie devine esenţială, iar viteza de reacţie nu este atributul corporaţiilor. Antre­prenorii sunt o verigă benefică. Încurajarea acestei categorii este obligatorie, dar antreprenoriatul nu se va face niciodată la comandă. Am avut în istoria noastră un exemplu de antreprenoriat făcut la co­mandă, Bancorexul. Ne-a costat un miliard de dolari.“

Dificultatea în formarea generaţiilor viitoare de antreprenori, dotaţi cu o viteză de reacţie suficient de bună, este dată însă de lipsa educaţiei în acest sens, dar şi de o mentalitate care ani de-a rândul a asociat businessul pe cont propriu cu un soi de „bişniţă“, crede Şucu.

„La noi nu a existat dorinţa de a face antreprenoriat şi mă tem că nici generaţia care vine după nu are acest apetit. Cred că şi educaţia anterioară este de vină. Acum, este foarte util sistemul britanic unde importanţa educaţiei primite de la părinţi este mai mare decât cea primită în cadrul şcolii. E treaba părinţilor să îţi explice lucrurile şi este treaba ta să fii bun. Părinţii sunt cei care ar trebui să le insufle copiilor dorinţa de a face. Totul porneşte din familie, nu de la şcoală.“

Şucu atrage însă atenţia că meseria de antreprenor de acum nu mai seamănă cu cea de la începutul anilor ’90, intrarea compa­niilor străine, cu ani de experienţă în spate, lăsând foarte puţin loc greşelilor. 

„Noi, imediat după Revoluţie, am avut un climat foarte eterogen, o evoluţie care i-a determinat pe mulţi investitori să creadă că le-ar fi mai bine în altă parte. Pentru noi, ca oameni de afaceri, a fost însă un lucru bun pentru că am avut la dispoziţie 10 ani de zile în care am putut să greşim. Am avut timp să ne dezvoltăm şi pentru că nu am avut un competitor direct. Viaţa este mai grea acum. Atunci era o greşeală să nu încerci să faci ceva, acum nu mai ai timp de greşeli.“

 

Un alt punct de vedere

Chiar şi pentru un business cu o tradiţie semnificativă, aşa cum este cazul Mob­expert, adaptarea la condiţiile actuale de piaţă este o provocare.

„În fiecare zi îmi dau seama că trebuie să iau alte decizii, iar pentru cineva de 50 de ani schimbările sunt mai dureroase decât pentru cineva de 30 de ani. Îmi doresc să nu devim frâna propriei creaţii şi de aceea apelez mereu la cunoaşterea colegilor mai tineri. Mi se pare mai greu acum decât atunci când aveam inflaţie de 300%.”

Pe de altă parte, un suport masiv în crearea viitoarei generaţii de antreprenori ar putea veni chiar din partea românilor plecaţi peste graniţe. 

Potrivit informaţiilor existente, mai bine de 3 milioane de români au decis să plece din ţară, feno­menul ridicând acum probleme majore în piaţa locală a forţei de muncă.  

Şucu spune că acest fenomen nu este sin­gular, şi alte ţări aflân­du-se la un moment dat în situaţia din România. Mai mult, omul de afaceri spune că românii plecaţi sunt mai bine echipaţi pentru a începe aici un business pe cont propriu, transferul de know-how fiind un lucru pozitiv pentru România. 

„Dacă 25% din românii care au plecat se întorc, atunci ei vor veni cu o gândire diferită, cu dorinţa de a face ceva. Nu suntem prima ţară din lume care s-a confruntat cu această rată mare de emigrare. Cred că totuşi românii încep să revină acasă, iar dacă unu din 10 îşi face un business, atunci am câştigat ceva. O poveste de succes este cineva care are 10 angajaţi şi care se comportă corect.“

 

Estimări optimiste

În ceea ce priveşte propriul business, Dan Şucu se aşteaptă pentru anul acesta, la nivelul grupului Mobexpert, la o creştere de 15% a businessului, după o rată de 12% înregistrată anul trecut. 

„În septembrie vom deschide la Constanţa cel de-al 12-lea mare magazin. Este o investiţie de 7-8 milioane de euro. În viitorii cinci ani avem politica de a deschide câte un magazin nou în fiecare an. Analizăm oportunităţi şi acum. Magazinele sunt practic centre de distribuţie regionale pentru că trebuie să acoperim zona de internet, cea care ne aduce acum cea mai mare parte a creşterii. Pe termen lung, 50% din achiziţii se vor face pe internet. Acum noi suntem undeva la 12%, dar simţim creşterea.“

Cea mai mare parte a clienţilor Mobexpert sunt din zona urbană.

„Noi a trebuit să aflăm tot ce se petrece în Europa pentru a putea să răspundem cerinţelor acestui client. Având în vedere diferenţa de bogăţie, şi investiţia necesară în achiziţionarea unui bun este mai mare. De aceea cred că sunt mai pretenţioşi clienţii noştri decât cei din Franţa, de exemplu. Tipul de client se schimbă. Generaţia de 30 de ani este mai ataşată de ideea de experienţă, nu de produs. Generaţia de acum se uită la lucrurile mai spartane.“

La nivel macro, omul de afaceri se arată optimist în ceea ce priveşte evoluţia României, pătura de business având atributele necesare pentru a se descurca în ciuda unui climat politic care mai degrabă pune frâne decât contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri. „Aş spune că trendul pe care suntem acum este unul pozitiv. Salariile sunt tot mai mari iar oamenii îşi permit să cumpere. Ţara merge înainte cu sau fără clasa politică. Partea bună este că nu trebuie să inventăm nimic, nu sunt noi românii în avangarda schimbării. Clientul este primul care acceptă schimbarea.“

O campanie Ziarul Financiar și Storia