♦ Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, unul dintre cei mai longevivi directori dintr-o companie de stat, încurajează mediul local de business la investiţii, recunoaşterea internaţională nefiind altfel posibilă. „Afacerile se fac între oameni. Devii credibil doar investind“, spune şeful Antibiotice, unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti peste hotare, prezent în peste 75 de pieţe externe.
La nivel macro, Nani crede însă că susţinerea ocupaţiilor tradiţionale, dublată de o promovare internaţională a acestora, dar şi focusul pe industria alimentară pot reprezenta pe termen lung oportunităţi de creştere pentru capitalul autohton, în contextul în care industria grea cel mai probabil va rămâne în mâinile unor grupuri internaţionale.
În acest context, definirea unor priorităţi la nivel de ţară, mereu conectate cu ceea ce se întâmplă pe plan extern, este esenţială pentru România, mai spune cel care conduce unul dintre cei mai importanţi jucători din industria farma locală.
Ioan Nani, 58 de ani, şi-a început activitatea la Antibiotice Iaşi în 1987 ca economist. După o pauză, revine în 1994 la Antibiotice ca director executiv financiar, pentru ca în 1998 să devină director general al companiei. Durata mandatului său este o raritate pentru o companie de stat, 53% din acţiunile Antibiotice fiind deţinute de Ministerul Sănătăţii.
Doar ca exemplu, de la începutul anului 2011 şi până în prezent, Transelectrica, firmă strategică pentru securitatea energetică a României, a schimbat 11 directori generali şi nenumărate consilii de administraţie, un loc în conducerea operatorului sistemului energetic local fiind extrem de apetisant prin prisma bugetelor de investiţii pe care compania le are.
Din Iaşi în toată lumea
În timp ce Transelectrica, monopol, chiar a reuşit anul trecut să intre pe pierderi pentru prima dată în istoria firmei, profitul Antibiotice Iaşi a crescut cu 10%, până la 33,5 milioane de lei.
„La Antibiotice Iaşi am consolidat în timp o echipă dedicată şi extrem de perseverentă. Nu mă refer numai la managementul executiv, ci fac referire la peste 500 de persoane cu profesii şi meserii diverse. Am reuşit să insuflu o dorinţă teribilă de a fi profesionişti. Am construit apoi pe brandul Antibiotice, dezvoltând activităţi tradiţionale şi consolidând parteneriate tradiţionale. Afacerile se dezvoltă între oameni, iar noi am devenit credibili atunci când investind am reuşit practic să obţinem recunoaştere internaţională“, spune Nani.
Puterea celor mari
În acest moment, Antibiotice Iaşi deţine un portofoliu de 157 de medicamente generice din 12 arii terapeutice, dezvoltând alternative generice pentru tratarea afecţiunilor cardiovasculare, dermatologice, ale sistemului nervos central, precum şi pentru profilaxia şi creşterea calităţii vieţii, potrivit site-ului companiei. Mai mult, brandul Antibiotice este prezent în 75 de ţări ale lumii, fiind practic unul dintre cele mai cunoscute mărci locale.
Compania a terminat anul trecut cu un business de aproape 337 de milioane de lei, în creştere uşoară (1,5%) faţă de 2016 şi cu peste 1.400 de oameni.
Antibiotice Iaşi este un business cu o tradiţie de peste 60 de ani, primul produs fabricat în unitatea care pe vremuri purta denumirea de Fabrica Chimică nr. 2 Iaşi fiind penicilina. La acel moment (în 1955) compania era singurul producător de penicilină din sud-estul Europei.
Pe termen lung însă, Nani crede că Antibiotice va fi integrată în activitatea unui mare producător farmaceutic şi că va fi orientată spre internaţionalizare prin specializarea producţiei.
„Acum investim în tehnologie, siguranţă terapeutică, individualizarea portofoliului de produse. Avem un plan de afaceri bine conturat până în anul 2020, dar şi cel puţin două scenarii pe termen lung.“
Noile oportunităţi
La fel, directorul general al Antibiotice Iaşi este de părere că cea mai mare parte a industriei grele din România va fi deţinută de grupuri internaţionale, antreprenorii locali care acum mai activează în astfel de domenii urmând a se reorienta.
„Industriile grele, prelucrătoare, ramuri ale industriei chimice şi, din păcăte, cele constructoare de maşini vor dispărea din preocuparea antreprenorilor români. Vom fi atraşi în zona de influenţă a marilor producători internaţionali cu resurse financiare, capacităţi mari de producţie şi potenţial.“
Nani crede că noile oportunităţi vor veni din zone care pun în valoare specificul naţional. Inteligenţa locală a stat de exemplu la baza dezvoltării industriei IT, alături de o politică de stat reuşită, poate unul dintre puţinele exemple în care autorităţile au înţeles în timp util oportunitatea dintr-un sector.
„Ar trebui să fim atenţi la industriile alimentare şi bogăţiile naturale“, mai spune Nani.
Pe termen lung, Nani spune că dezvoltarea României va depinde de trei lucruri esenţiale, educaţia şi pregătirea forţei de muncă fiind una dintre ele. „Pilonii mai sunt ocupaţiile tradiţionale pentru care trebuie să descoperim mereu metode de promovare internaţională alături de definirea priorităţilor şi conectarea la economia externă.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE