ZF România 100 de idei

Mircea Turdean, director general al Farmec Suntem singurul producător local care şi-a înfiinţat propriul lanţ de centre comerciale, pe baza conceptului „Doctor în Frumuseţe“. Astfel, pentru anul 2018 planificăm deschiderea a 10 noi magazine în marile centre urbane din ţară.

Mircea Turdean, CEO al Farmec Cluj: România de mâine se bazează pe un sistem educaţional performant, care ar trebui să promoveze antreprenoriatul

30.05.2018, 00:08 Autor: Roxana Petrescu

♦ Introducerea „lecţiei“ de antreprenoriat în sistemul educaţional şi demararea de către stat a unor programe investiţionale pentru sprijinirea capitalului autohton sunt câteva dintre soluţiile pe care le propune Mircea Turdean, directorul general al producătorului de cosmetice Farmec, pentru dezvoltarea României.

„Din perspectiva unui antre­pre­nor care conduce o com­panie producătoare de cos­me­tice, sesizez o necesitate stri­ngentă de implicare a statului în dezvoltarea antreprenoriatului ro­mânesc. O Românie prosperă de mâine se bazează pe un sistem educaţional performant, modern, centrat pe nevoile actuale şi viitoare ale pieţei. Acest program educaţional ar tre­bui să vizeze şi promovarea culturii antre­prenoriale, care în ţara noastră este încă sub­dezvoltată. Avem nevoie de tineri implicaţi, com­petitivi, capabili să îşi asume riscuri, suc­cesul propriilor iniţiative contribuind la dez­vol­tarea capitalului autohton şi implicit la evo­luţia economică naţională“, spune Turdean.

Cu o istorie de 129 de ani, Farmec este princi­pa­lul pro­ducător ro­mân de cos­metice, un business care pentru anul aces­ta şi-a buge­tat o creş­tere de 9% a ci­frei de afaceri, până la 214 mi­l. lei.

Producătorul de cos­metice şi-a dublat busines­sul în ultimii cinci ani pariind pe lansarea a 100 de noi produse anual şi pe segmente noi, de la produse pentru bărbaţi la dermatocosmetice şi de la segmentul de lux la cel de protecţie solară. Cea mai recentă mutare a companiei este pătrunderea pe segmentul de machiaj, cu vânzări totale de sute de milioane de euro. Compania are în portofoliu branduri precum Gerovital şi Farmec, ambele pe segmentul de cosmetică şi îngrijire. Pe cel al produselor de curăţenie sunt active Nufărul şi Triumf.

În 1995, compania a fost privatizată prin metoda MEBO, astfel că angajaţii au devenit proprietarii Faremec. Una dintre cele mai importante colaborări din istoria Farmec a fost cea cu prof. dr. Ana Aslan, rezultatul fiind lansarea în urmă cu mai bine de 50 de ani la nivel mon­dial a primelor produse anti-aging româneşti. 

 

Susţineţi made in RO

Turdean spune că multiplicarea unor exemple cum este Farmec la nivelul întregii economii nu poate avea loc fără implicarea statului, fiind necesară gândirea unor programe dedicate susţinerii capitalului local.

„Mediul privat cu capital românesc are nevoie de politici de stat care să îi ofere anumite beneficii şi facilităţi la care în acest moment nu are acces. Nu mă refer acum doar la marile structuri antreprenoriale, ci şi la com­pa­niile mai mici, la producătorii de materii pri­me, la reprezentanţi ai industriei. Una dintre ma­rile probleme cu care ne confruntăm în acti­vitatea zilnică este lipsa furnizorilor locali de materii prime, care ne impune să achizi­ţionăm materii prime din import, fapt ce scade şi mai mult din şansele de revitalizare şi întărire a economiei locale.“

Turdean atrage însă atenţia că indiferent de originea acţionariatului unei companii, dezvoltarea acesteia depinde de mediul fiscal, dar şi de infrastructura locală, acestea trebuind să reprezinte priorităţi pentru oricine s-ar afla la guvernare.

„Companiile internaţionale se pot reloca oricând, iar acelaşi traseu îl pot urma şi companiile româneşti. Cred că cea mai tristă situaţie pentru un producător român ar fi să ajungă să producă într-o altă ţară.“

 

Experienţa celor plecaţi

Plecarea masivă a românilor peste graniţe nu trebuie privită mereu într-o cheie negativă, crede CEO-ul Farmec, existând şi multe plusuri în contextul în care o parte dintre aceştia decid să revină aici.

„Schimbul de culturi, de idei şi experienţe s-a dovedit a fi o soluţie foarte bună din punctul de vedere al inovaţiilor, al proiectelor reformatoare, capabile să transforme societatea actuală. Sunt foarte multe lucruri pe care le-am putea învăţa de la cei plecaţi în afară, cel mai important dintre ele fiind disciplina atât în plan profesional, cât şi personal.“

Strict în industria cosmetică, Turdean spune că România are două mari avantaje strategice: expertiza în crearea produselor şi resursele naturale.

„România dispune de ingrediente valoroase pentru industria cosmetică, care, din păcate nu sunt suficient de mult exploatate. De exemplu, Aslavital este primul brand din ţară creat pe baza argilei 100% naturale, care provine din Munţii Pădurea Craiului. De asemenea, utilizăm în producţia Farmec şi numeroase extracte vegetale naturale din flora autohtonă.“

Turdean subliniază că acesta este şi unul dintre marile atuuri în dezvoltarea Farmec.

„În calitate de producător local, Farmec va avea întotdeauna atuul de a valorifica materiile prime şi extractele vegetale autohtone“.

 

Planuri de creştere

Farmec are pentru anul acesta un program investiţional de peste 11 milioane de lei (2,4 milioane euro), axat pe retehnologizarea şi modernizarea producţiei, cât şi extinderea reţelei proprii a magazinelor de brand.

„Suntem singurul producător local care şi-a înfiinţat propriul lanţ de centre comerciale, pe baza conceptului «Doctor în Frumuseţe». Astfel, pentru anul 2018 planificăm deschiderea a 10 noi magazine în marile centre urbane din ţară, prima inaugurare urmând să aibă loc în mai puţin de o lună.“

Potrivit celor mai recente informaţii disponibile, compania are în prezent peste 20 de centre naţionale. 

Pornind de la exemplul propriului business, Turdean subliniază din nou că România de mâine, la nivel macro, nu poate fi imaginată fără susţinerea capitalului autohton şi fără eforturi în crearea viitoarei generaţii de antreprenori. „Sumarizând, creşterea României pe plan economic poate şi trebuie să se bazeze pe români şi companiile româneşti care vor da tonul. Prin urmare, este nevoie să susţinem actuala generaţie din perspectiva dezvoltării spiritului şi iniţiativei sale antreprenoriale, astfel încât să putem forma o comunitate puternică, capabilă să transforme România de mâine.“

 

 

 

Mircea Turdean, director general al Farmec:

„Creşterea României pe plan economic poate şi trebuie să se bazeze pe români şi companiile româneşti care vor da tonul. Prin urmare, este nevoie să susţinem actuala generaţie din perspectiva dezvoltării spiritului şi iniţiativei sale antreprenoriale, astfel încât să putem forma o comunitate puternică, capabilă să transforme România de mâine.“

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania