♦ România ocupă locul doi la nivel european ca ritm de creştere în ceea ce priveşte numărul de companii active înregistrate în 2016 faţă de 2008 ♦ Mai important, dacă, în ceea ce priveşte populaţia, România nu poate rezvolva problema sporului natural negativ, în ceea ce priveşte „populaţia“ de firme, numărul celor înregistrate anual este mai mare decât al celor desfiinţate ♦ Cu toate acestea, România ocupă ultimul loc în ceea ce priveşte numărul de firme la mia de locuitori, oamenii de afaceri spunând de educaţia financiară şi stabilitatea fiscală pot stimula apetitul de business al românilor.
La finalul anului 2016, pe plan local erau active circa 720.000 de companii, după cum arată datele de la Eurostat, ultimele disponibile, cifra de afaceri cumulată a acestora fiind de circa 300 mld. euro.
Raportat însă la suprafaţă, de exemplu, numărul de companii local este mic în comparaţie cu cel din Cehia, ţară de trei ori mai mică, unde sunt active mai bine de un milion de companii.
În ciuda acestui lucru, care până la urmă oglindeşte lipsa de maturitate a mediului de business local, România a înregistrat în perioada 2008-2016 al doilea cel mai mare ritm de creştere al numărului de firme active, de aproape 40%, fiind depăşită doar de Lituania.
Unde este potenţialul
Un alt lucru interesant este că în timp ce în state precum România, Slovacia sau Bulgaria încă se înregistrează un ritm generos de creştere a numărului de companii, în Austria, Italia sau Germania numărul de firme de la finalul lui 2016 era mai mic decât cel din 2008.
Astfel, potenţial local există, oamenii de afaceri spunând că stabilitatea fiscală, alături de educaţia antreprenorială fiind esenţiale pentru dezvoltarea afacerilor în România. „O politică fiscală predictibilă poate stimula mediul de business local“, este de părere Mihai Miron, fondatorul grupului Ropharma, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa farmaceutică.
Oamenii de afaceri, noua generaţie de profesori
Tot la nivel european, România se plasează în top 10 în ceea ce priveşte numărul de companii înfiinţate în 2016.
Mai mult, cele peste 74.000 de companii sunt apropiate de nivelul atins în 2008, considerat a fi unul dintre cei mai buni pentru economia locală.
Specialiştii din domeniu susţin însă că lucrurile pot sta şi mai bine, idei precum ora de antreprenoriat în liceu fiind necesare pentru stimularea apetitului de business local. „În liceu, elevii nici nu pot numi 2-3 antreprenori români. Sistemul de educaţie românesc încă penalizează eşecul. Temerea este că te faci de râs, iar concluzia este aproape de fiecare dată că mai bine nu fac decât să mă apuc de treabă“, spunea recent Dora Surugiu-Kocsolade, founding partner la Maastricht School of Management România.
Mai mult, interacţiunea directă dintre mediul de business şi viitorii potenţiali antreprenori trebuie dezvoltată şi integrată în curricula instituţiilor de învăţământ.
„Liceenii trebuie să înveţe să facă proiecte legate de business şi, mai departe, liceele şi universităţile trebuie conectate mai bine cu mediul de afaceri. Consultanţii, bancherii, medicii, toţi trebuie să interacţioneze cu mediul universitar, să finanţeze proiecte, astfel încât tinerii să înţeleagă ce se întâmplă în lumea reală“, spunea recent Bogdan Ion, country managing partner la EY România.
Un alt semnal pozitiv este că în timp ce România se confruntă de ani buni cu un spor negativ al populaţiei, în ceea ce priveşte „populaţia“ de afaceri sporul este pozitiv. De exemplu, în 2016 au fost desfiinţate circa 67.700 de companii, dar peste 74.000 au fost înfiinţate.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE