Special

Alexandru Nazare, ministrul Transporturilor, despre căile ferate: nu am demis pe nimeni după blocajul de astă iarnă, obiectivul atunci a fost deschiderea liniilor

Alexandru Nazare, ministrul Transporturilor, despre căile ferate: nu am demis pe nimeni după blocajul de astă iarnă, obiectivul atunci a fost deschiderea liniilor

Autor: Andreea Neferu

02.04.2012, 00:04 232

REPORTER:Una dintre iniţiativele avute de când sunteţi ministru a fost înfiinţarea unui Colegiu de Coordonare a căii ferate. Astă iarnă, a lipsit această coordonare. Vorbim de trenuri blocate în zăpadă, lipsă de coordonare între CFR SA şi CFR Călători. Cum vedeţI dezvoltarea căii ferate, aţI cerut un raport, au căzut capete în urma a ceea ce s-a întâmplat atunci, când au stat oamenii două trei zile în tren?

NAZARE:Am cerut un raport pe cum s-a procedat în deszăpezire pe calea ferată.

REPORTER:Aţi făcut schimbări de oameni, ca urmare a acelei situaţii?

NAZARE:La nivel central, nu a fost nimeni demis în momentul acela. În momentul acela ne-am axat pe deschiderea liniilor. HaideţI să ne uităm un pic şI la instrumentele pe care le are infrastructura. CFR Infrastructură are 15 pluguri hidraulice pentru toată ţara. Infrastructura, care are practic în atribuţii deszăpezirea, este echipată complet neadecvat pentru situaţia pe care am avut-o.

REPORTER: Dar la nivel local aţi cerut schimbări?

NAZARE:La nivel local, nu pot să vă spun acum că a fost o demitere. O să cer un raport şi vă spun exact ce s-a întâmplat. La momentul respectiv, când le-am cerut situaţia, au fost într-adevăr anumite probleme. Nu pot să vă dau un exemplu concret la momentul acesta.

REPORTER:Directorul de marketing al CFR Călători ne asigura atunci că nu o să ceară bani pentru faptul că i-a dus pe călători pe rute ocolitoare. Cum comentaţi declaraţia?

NAZARE:E o chestiune de bun simţ elementară şI aceste reguli uneori lipsesc când e vorba de comunicarea publică pe care o fac anumiţI reprezentanţI din companii.

REPORTER:D-le Ministru, consecinţele nu s-au văzut. Oamenii nu au simţit că e cineva la minister care ia măsuri ca urmare a acestui dezastru, să stea două zile blocaţI în tren. SunteţI de acord? Sau greşim noi?

NAZARE:Sunt de acord.

REPORTER:Acesta este unul din multele motive pentru care tinerii părăsesc România.

NAZARE:ŞI eu sunt unul dintre tinerii plecaţI în străinătate. Am stat trei ani în străinătate şI într-adevăr am avut oferte clare pe masă, să rămân în diverse universităţi. Sunt perfect conştient de aşteptările tinerilor şi am internalizat aceste obiective şI nevoia de schimbare în sistem şI acest lucru o să-l vedeţI transpus în fapte, în ceea ce o să fac în acest mandat.

REPORTER: Cum explicăm noi ca statul a cheltuit 900 mil euro să modernizeze calea ferată Bucureşti - Constanţa iar călătoria durează două ore şI jumătate, iar în urmă cu 10 ani durata era de 2 ore şI 15 minute. Pentru ce am cheltuit 900 milioane de euro?

NAZARE:Uitaţi-vă cum arăta linia în urmă cu 10 ani şI cum arată acum, ce restricţii de viteză sunt pe majoritatea magistralelor pe care le avem şI ce înseamnă aceste restricţii de viteză pentru atractivitatea traficului pe cale ferată. Principalul nostru obiectiv, pe lângă reabilitarea anumitor tronsoane, aşa cum a fost Bucureşti-Constanţa, este să reuşim să reparăm şI ridicăm restricţiile astfel încât şI operatorii de stat şI cei privaţI să circule cu o altă viteză.

REPORTER:Să înţelegem că liniile arătau mai rău, dar trenurile mergeau mai repede?

NAZARE:Bineînţeles. Liniile actuale sunt proiectate pentru 160 km/h.

REPORTER:Dl ministru, nu inventez. Mergem în gară şI vedem cât face trenul şI cât făcea acum 10 ani. AveţI o explicaţie? Când vom circula cu 160 km/h pe tot tronsonul?

NAZARE:(Pauză) Pe coridorul 4 vom circula când va fi întreg coridorul reabilitat.

REPORTER:Vorbim de calea ferată. Această împărţire în CFR SA, Călători, Marfă cu regionale, cu directorime, a fost benefică pentru calea ferată? Dacă ne uităm în alte ţări nu există.

NAZARE:Am îndeplinit nişte condiţii din Directivă şI aceste condiţii trebuie să le îndeplinească toată lumea în Europa. Nu e vorba doar de România. Chiar în holdinguri europene, există o diferenţiere între operatorul care manageriază infrastructura şI operatorul care face transport. Tocmai în această direcţie ne îndreptăm.

REPORTER:Oamenii se duc în gară şI şeful vânzătorului de bilete nu e şeful gării. Ei nu comunică între ei informaţiile, se contrazic de multe ori, cum s-a întâmplat în iarnă. Şefii raportează diferit, la companii diferite.

NAZARE:Au obligaţia să comunice, dar asta nu înseamnă că aceste companii trebuie unificate. Ele pot funcţiona separate. E vorba doar de modul în care se face managementul. Iar la ambele companii vom avea management privat, şI la CFR Infrastructură şI la CFR Călători. Pentru sistemul feroviar românesc, aceasta e o premiză ca să fie manageriat mai bine, atât în privinţa managerului, cât şI în privinţa membrilor din CA-uri. Iar procedura e începută deja. La ambele companii.

REPORTER:Aceasta va fi o cale ca să comunice cei din gară

NAZARE:Asta va fi o premiză a faptului că aceste companii vor fi manageriate foarte bine. De asta vrem să implicăm management privat, să aducem profesionişti, care să poată administra companiile acestea foarte bine şI să adreseze problemele care se întâmplă la nivel local.

REPORTER:Acum 10-15 ani, era un singur şef al gării, toată lumea raporta la el. Când sunt mai multe centre, este acest haos. Când s-au împărţit CFR-urile, regionalele s-au multiplicat şI iată unde suntem cu căile ferate. Altfel, vi se pare competiţie loială între transportatorii cu microbuze şI CFR? AveţI o autogară într- curte aici aproape de minister. E în regulă aşa ceva? E european să te duci într-o curte să iei microbuzul?

NAZARE:În privinţa modului în care sunt autorizate atât autogările, cât şI operatorii privaţI, o să acord o atenţie deosebită modului în care sunt controlaţI atât operatorii privaţI cât şI a modului în care se autorizează autogările. Am nişte aşteptări sporite din partea Inspectoratelor în transporturi, unde am unificat toate controalele care se făceau înainte la Autoritatea Rutieră sau la Compania de Drumuri într-o singură instituţie, cu rol în controlul bunei desfăşurări în transportul rutier, atât din punct de vedere al siguranţei cât şI al organizării al acestor operatori. Vă asigur că inspectoratul de stat care controlează operatorii rutieri va controla atât modul în care se autorizează, cât şI operatorii privaţi. A existat şI există o concurenţă între feroviar şI rutier. În ultima vreme, transportul pe rutier a căpătat o anvergură mult mai mare, dat fiind că transportul pe feroviar nu a putut să ţină pasul cu vitezele şI condiţiile de confort, în unele cazuri, pe care le oferă rutierul. În momentul în care o să avem cel puţin pe feroviar porţiuni mai mari reabilitate (avem 100 km contractaţI pentru care lucrările încep acum şI alţI 100 km care vor fi contractaţI în acest an), când vitezele vor creşte, condiţiile pe feroviar se vor schimba, lumea îl va folosi mai mult, de altfel aceasta este şI tendinţa la nivel european. Pot să vă asigur că voi acorda atenţie deosebită şI am acordat-o şI în trecut, nu numai în privinţa organizării pe care o au cele trei companii, ci şI în privinţa planurilor pe care le au. Iniţiativa de a avea acest colegiu feroviar atinge într-un fel acest obiectiv.

REPORTER:Gara de Nord, la dvs aici e curat în minister, dar vizavi la 200 de metri e vraişte. Vă place cum arată?

NAZARE: Nu-mi place. Proiectul nostru pentru Gara de Nord e foarte important şI dezvoltarea care poate avea loc, nu numai în privinţa Gării, ci şi a complexului Gării de Nord, poate să asigure premisele unei dezvoltări pe termen mediu şI lung foarte bună. ŞI Bucureştiul trebuie să aibă o gară la nivel european, să nu fie numai o gară în sensul propriu al cuvântului, ci şI un centru commercial care să atragă bucureştenii nu numai pentru transport.

REPORTER: Aţi făcut vreun pas?

NAZARE:În ultimul an ne-am concentrat foarte mult pe acest subiect. Am discutat cu guvernul belgian, a fost o întâlnire între prim-ministrul belgian şI cel român, s-a semnat un acord între cele două guverne pentru dezvoltarea complexului Gara de Nord. Se lucrează acum la un acord în care să se constituie o companie de proiect, prin care să se dezvolte proiectul viitor.

REPORTER:Cine investeşte?

NAZARE:Banii îi pun belgienii.

REPORTER:Şi recuperează din închirierea spaţiilor comerciale?

NAZARE:Exact.

REPORTER: Ce valoare va avea?

NAZARE: Nu pot să vă spun valoarea, pentru că încă nu există studiul de fezabilitate. Paşii sunt următori: se face companie de proiect,.apoi se va merge în două direcţii: elaborarea studiului de fezabilitate şI atragerea finanţării.

REPORTER:De ce aţI mers la belgieni?

NAZARE:Ei au expertiză deosebită în zona ceasta. Specialiştii care au lucrat pentru gările din Belgia şI pentru alte gări europene se vor concentra pentru a elabora studiul de fezabilitate pentru atragerea finanţării pentru proiect. E un proiect atractiv.

REPORTER:AveţI un termen?

NAZARE:Termenul pentru înfiinţarea companiei, l-am discutat şI cu Comisia Europeană şI FMI, este iunie 2012.

REPORTER:Stadionul Rapid. Ce se întâmplă cu el? Aţi fost vreodată la un meci acolo? Dl. Copos dă Transporturilor câteva mii de euro pe lună, o sumă infimă, iar stadionul arată dezastruos.

NAZARE: Da, m-am gândit la el şi mă uit acum şi la ce se întâmplă şi la ce planificăm să facem cu stadionul. Trebuie văzută orice posibilitate prin care acest stadion să poată să arate la standarde europene şi inclusiv să existe venituri pe care să le avem ca minister. Aţi văzut ce renegociere a contractului a fost anul trecut şi aţi văzut cu ce probleme ne-am confruntat în privinţa renegocierii respective. Trebuie să fim plătiţi pentru serviciile noastre. Dar înainte să-i cerem mai mulţi bani, trebuie să vorbim de banii pe care ni-i datorează. Plecăm de la nişte lucruri bazale.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO