Special

Autostrăzile la raport: Recordul „hărniciei“ la Ministerul Transporturilor a fost un avans de 2% într-un an pe Autostrada Suplacu de Barcău-Borş, adică 3 metri pe zi

Autostrăzile la raport: Recordul „hărniciei“ la Ministerul Transporturilor a fost un avans de 2% într-un an pe Autostrada Suplacu de Barcău-Borş, adică 3 metri pe zi

În 14 luni lucrările la această autostradă au avansat cu doar 12%, deşi constructorii au primit până în prezent circa 75% din valoarea contractului. CNADNR a plătit până acum peste 750 de milioane de euro pentru cei 243 de kilometri de autostrăzi aflaţi în construcţie dintr-un total de circa 1,5 miliarde de euro.

Autor: Andreea Mioara Neferu

14.10.2011, 00:09 3303

Ziarul Financiar demarează o campanie de monitorizare a celor opt şantiere de autostrăzi din România începute înainte de 2011 în care îşi propune să prezinte lunar stadiul lucrărilor de pe tronsoanele aflate în construcţie, dar şi al plăţilor realizate de compania de autostrăzi pentru fiecare drum.

În afară de recordul negativ înregistrat pe segmentul Suplacu de Barcău - Borş, al doilea a fost cel de pe şan­tierul Moa­ra Vlăsiei - Ploieşti, unde

s-a avansat în 14 luni cu 12%, în perioada 1 iulie 2010 - 1 septembrie 2011.

Pe de altă parte însă, datele transmise de CNADNR arată că pe anumite şantiere se recuperează într-un an ce nu s-a făcut în perioada scursă de la începutul lucrărilor. De exemplu, pe autostrada Arad -Timişoara lucrările erau finalizate în procent de 75% la 1 septembrie, faţă de procentul de 29% din vara anului trecut.

Media de 60%

În medie, cele opt şantiere de autostrăzi sunt finalizate în proporţie de doar 60%, deşi vorbim de lucrări începute în 2007 care trebuia să fie gata în 2010.

CNADNR a plătit până acum peste 750 de milioane de euro pentru cei 243 de kilometri de autostrăzi aflaţi în construcţie dintr-un total de circa 1,5 miliarde de euro.

Mult, puţin? Ponderea sumei plătite până în prezent în totalul valorii contractului reflectă stadiul lucrărilor, însă problema cea mai mare este legată de faptul că deşi constructorii au fost plătiţi în funcţie de ceea ce au executat, lucrările sunt întârziate cu mai bine de un an în cazul tuturor şantierelor.

Autostrăzi precum centura Aradului, care are doar 12,3 kilometri şi care ar fi trebuit terminată la jumătatea anului 2011, este construită doar pe jumătate, în timp ce tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti, care are ca termen final de execuţie luna decembrie a acestui an, era construită în proporţie de doar 64% la 1 septembrie.

Cu alte cuvinte, în 14 luni lucrările la această autostradă au avansat cu doar 12%, deşi constructorii au primit până în prezent circa 75% din valoarea contractului.

Bucureşti - Moara Vlăsiei, cel mai avansat şantier

La solicitatea ZF, CNADNR a transmis stadiul fizic de execuţie şi plăţile efectuate până în prezent pentru opt şantiere de autostrăzi (Arad-Timişoara, centura Ara­dului, Cernavodă-Medgidia, Medgidia-Constanţa, centura Constanţei, Bucureşti-Moara Vlăsiei, Moara Vlăsiei-Ploieşti şi Suplacu de Barcău-Borş).

Autostrada aflată în cel mai avansat stadiu de execuţie este Bucureşti-Moara Vlăsiei, construită de italienii de la Pizzaroti şi Tirena Scavi.

Stadiul fizic al lucrărilor se ridică la 85%, în condiţiile în care deja a fost turnat şi al doilea strat de asfalt, s-au amenajat intersecţiile de la capătul tronsonului (inclusiv la pasajul peste autostradă de la Moara Vlăsiei), s-a montat parapetul metalic şi s-a pus în funcţiune şi pasajul de la kilometrul 8,95.

CNADNR speră ca la finalul lui octombrie să deschidă un tronson de 13,5 kilometri din această autostradă. "Sub­secţiunea între kilometrul 6 şi kilometrul 19,5 are ca termen contractual de finalizare data de 31.10.2011", a declarat Daniela Drăghia, directorul general al CNADNR.

Comparativ, în luna august a anului trecut, tronsonul Bucureşti-Moara Vlăsiei era executat în proporţie de 40%.

Scandalurile dăunează grav construcţiei Moara Vlăsiei - Ploieşti

Pe de altă parte, autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti, care ar trebui finalizată în decembrie, nu este gata decât în proporţie de 64%, faţă de 52% în vara anului trecut. În prima parte a anului, această autostradă s-a aflat în mijlocul unui scandal de proporţii, în condiţiile în care Ministerul Transporturilor a vrut să rezilieze contractul de 883,7 milioane de lei încheiat cu constructorii Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu), PA&CO International (Costel Căşuneanu) şi Euroconstruct Trading 98 (Dan Beşciu). Ce s-a realizată însă până în prezent pe această autostradă şi care sunt şansele ca ea să fie gata la finalul anului?

"La prima subsecţiune a autostrăzii (primii 12,1 km dinspre Moara Vlăsiei spre Ploieşti - n. red.), au fost executate lucrările la toate podurile şi pasajele, la fundaţia de balast şi la primele zone exeperimentale de balast stabilizat cu ciment", a spus Drăghia.

La al doilea tronson, de 16,6 km, constructorii au început turnarea asfaltului pe o porţiune de 7 kilometri, în timp ce la ultimul tronson, de 13,8 km, se lucrează la amenajarea intersecţiei cu centura Ploieşti şi încă se montează parapetul metalic.


75% pe Arad - Timişoara

Autostrada Arad-Timişoara este finalizată în proporţie de 75%, potrivit informaţiilor transmise de CNADNR. Până la 1 septembrie pe acest tronson de autostradă s-au realizat lucrările de terasamente şi drumuri, mai exact umpluturile pe o lungime de 30 din cei 32 de kilometri ai tronsonului, dar şi lucrările de structură rutieră. De asemenea, a fost finalizată placa de suprabetonare în cadrul celor 7 poduri de pe autostradă, iar în prezent se lucrează la umpluturile rampelor, armarea şi cofrarea plăcii de suprabetonare din cadrul celor 18 pasaje. Lucrările la cele 37 de podeţe sunt finalizate în proporţie de 99%, astfel că CNADNR estimează că autostrada Arad-Timişoara va fi deschisă circulaţiei în decembrie. Până acum, CNADNR a plătit 262,7 milioane de lei către constructorii FCC Construccion şi Astaldi, valoarea contractului fiind de 482,9 milioane de lei.

55% la centura Aradului

Lucrurile stau mai prost la centura la standard de autostradă a Aradului, unde stadiul fizic este de 55%, deşi CNADNR spune că şi acest tronson de 12,3 kilometri ar trebui deschis tot în decembrie. Pe unele secţiuni ale centurii, lucrările se aflau la începutul lunii august încă la stadiul de curăţire şi decopertare a terenului.

Varianta de ocolire, cu o valoare contractuală de 482,9 milioane de lei, este construită de FCC Construccion şi de Porr Technobau, care au încasat de la CNADNR 190 de milioane de lei până în prezent pentru această lucrare. În vara anului trecut, când ZF a realizat o analiză similară, stadiul de execuţie al centurii Arad era de nici 10%.

Noi constructori la Cernavodă-Medgidia

În ceea ce priveşte autostrada Cernavodă-Medgidia, care în primăvară s-a aflat în mijlocul unui adevărat scandal după ce Ministerul Transporturilor a decis să rezilieze contractul cu compania franceză care îl construia, Colas, deocamdată CNADNR nu a oferit un stadiu fizic al lucrărilor. În perioada următoare va fi emis ordinul de începere a lucrărilor, în condiţiile în care în a doua parte a lunii septembrie instituţia a selectat noi constructori pentru acest tronson, şi anume firmele Astaldi şi Max Boegl.

Valoarea noului contract se ridică la 498,8 milioane de lei, iar deocamdată CNADNR nu a făcut nicio plată pentru acest tronson, însă estimează că îl va inaugura în decembrie anul viitor.

La autostrada Medgidia-Constanţa, lucrurile stau ceva mai bine, după ce deja a fost inaugurat un tronson de 21 de kilometri din totalul de 31,5.

CNADNR prognozează că autostrada va fi gata în totalitate în iunie 2012, după ce deja a făcut plăţi de 339 milioane de lei către constructorii Max Boegl şi Astaldi, echivalentul a circa 57% din valoarea contractului.

59% la varianta de ocolire a Constanţei

La varianta de ocolire a municipiului Constanţa au fost executate lucrările de terasamente şi drum, lucrările la structura rutieră, lucrările de artă la 11 pasaje şi 12 poduri, precum şi la cele 40 de podeţe.

La finalul săptămânii trecute ministrul transporturilor Anca Boagiu şi premierul Emil Boc au inaugurat o porţiune de 3,6 kilometri din această centură din cei 22,1 ai centurii. Potrivit CNADNR, stadiul fizic al lucrărilor se ridică la 59%.

2% într-un an la Suplacu de Barcău - Borş

Lucrurile nu s-au mişcat foarte mult însă în cazul autostrăzii Suplacu de Barcău-Borş, inclusă în autostrada Transilvania şi construită de americanii de la Bechtel. Astfel, dacă în vara anului trecut, stadiul fizic era de 39,5%, la începutul lui septembrie lucrările nu avansaseră decât până la 41,5%.

"Până la nivelul lunii august 2011 a fost finalizat viaductul peste lacul de acumulare până la placa de suprabetonare în proporţie de 90%. De asemenea, se execută lucrări la terasamente între kilometrii 13 şi 31, la structuri între kilometrii 13 şi 42,5 şi la consolidări între kilometrii 4,298 şi 4,817", a spus Drăghia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO