Business sportiv

În perioada 12 iunie – 2 iulie, peste 400 de echipe de baschet cu sportivi având vârste cuprinse între 8 şi 12 ani participă la Festivalul de BabyBaschet şi MiniBaschet 2022, dar şi la Campionatele Naţionale U12. Galerie foto

Business sportiv. Îndemn ZF: Top 1.000 companii - top 1.000 speranţe sportive. Fiecare companie din top 1.000 să ia un copil sau o echipă sportivă şi să îi ajute să crească. Carmen Tocală, Federaţia Română de Baschet: Fără să dezvoltăm segmentul şcolar nu vom avea sport. SPORTUL PLEACĂ DIN ŞCOALĂ

17.06.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Peste 4.000 de copii cu vârste cuprinse între 8 şi 12 ani participă timp de trei săptămâni la Costineşti la Festivalul de BabyBaschet şi MiniBaschet 2022, cel mai mare eveniment sportiv dedicat copiilor din România organizat de Federaţia Română de Baschet 400 de meciuri sunt programate doar în prima săptămână pe cele 14 terenuri de baschet din Costineşti, într-o competiţie sub îndemnul „Haide, bine, bravo!“.

Pe un litoral amorţit, pustiu în multe zone în aşteptarea marelui sezon estival care durează o lună şi jumătate, sute de copii veniţi din toate colţurile ţării dezmorţesc atmosfera, colorează totul în jur şi le arată celor care trec pe acolo că sportul românesc chiar poate să aibă viitor.

Baschetul este sportul care i-a adus la Costineşti în prima săptămână a Festivalului Naţional BabyBaschet pe cei mai mici practicanţi ai acestui sport.

Echipe de copii din Oradea, Sighetu Marmaţiei, Cluj-Napoca, Sfântu-Gheor­ghe, Timişoara, Deva, Alexandria, Giurgiu, Ploieşti, Tulcea sau Bucureşti participă la cea mai importantă experienţă sportivă din viaţa lor, media de vârstă din prima săptămână a Festivalului de la Costineşti fiind de 8-10 ani.

„Fără să dezvoltăm segmentul şcolar şi universitar, nu vom avea sport. Sportul numai la nivel de cluburi se găseşte în Europa, în SUA, Australia şi Asia, sportul pleacă din şcoală”, a declarat pentru ZF Carmen Tocală, preşedintele Federaţiei Române de Baschet, organizatorul competiţiei de la Costineşti.

U-BT Cluj-Napoca, cea care la seniori este campioana României, a trimis la Costineşti patru echipe de copii, iar o altă şcoală importantă de baschet din Bucureşti (Dan Dacian) are şase echipe la festivalul copiilor. Pe echipamentele de joc care par uriaşe pe trupul unui copil de 1.20 metri apar în unele cazuri şi numele unor companii, sponsori.

Banca Transilvania este cel mai mare susţinător al baschetului din Cluj, dar acest lucru este ştiut de la cea mai mică echipă a clubului până la seniori. „Vreau să ajung ca Stipanovic (pivot la U-BT Cluj-Napoca – n. red.)”, spune un puşti de 9 ani, bucuros că a ajuns la a patra victorie în cadrul festivalului. Câteva minute mai târziu tot el împreună cu colegii le fac galerie micilor baschetbalişti de la CSO Voluntari (rivalii din 2022 ai campioanei U- BT).

Teilor, lanţ de bijuterii listat la BVB, stă pe spatele unui puşti de zece ani din Ploieşti, Mondex, producător de ciorapi din Sibiu apare şi el pe maioul unui micuţ din Sibiu, iar brandul de orez şi sosuri Panzani pe echipamentul de joc al copiilor de la Dan Dacian.

„Aici este viitorul României”, spune un părinte venit să susţină o echipă din Timişoara. Cum ar fi dacă cele mai mari 1.000 de companii din România, cele care asigură jumătate din cifra de afaceri totală din economie, s-ar implica să susţină o echipă sportivă de copii sau juniori, un sportiv care joacă tenis sau practică înot. Îndemnul ZF pentru liderii din business este să aleagă şi să susţină o speranţă sportivă.

 „A crescut foarte mult numărul de structuri sportive, dacă avem structuri sportive evident că numărul sportivilor creşte pentru că toate structurile au un obiect de activitate. Crescând numărul de structuri sportive, private în special, dar şi cele publice, la nivelul UAT-urilor s-au dezvoltat foarte multe grupuri, atunci există şi obligativitate. Dacă te înscrii la MiniBaschet şi U12, obligatoriu te înscrii şi la U13. Ei sunt obligaţi să îşi ducă generaţiile mai sus. Există asociaţii private care nu sunt afiliate federaţiei, dar organizează şi sunt partenerii noştri, ei au propriii lor sportivi legitimaţi, dar noi nu îi luăm în calcul”, spune Carmen Tocală.

Federaţia Română de Baschet, care ocupă cel de-al doilea loc în clasamentul federaţiilor după numărul de sportivi, numără peste 32.000 de sportivi legitimaţi, ceea ce înseamnă o creştere de aproape trei ori mai mare faţă de anul 2010, când doar 13.000 de sportivi erau înscrişi în cadrul federaţiei, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Pe lângă datele de la INS, pe site-ul federaţiei se arată faptul că 51.000 de sportivi sunt practicanţi, dar nu legitimaţi în cadrul federaţiei, ceea ce înseamnă că numărul real al sportivilor care practică baschetul este mai mare faţă de datele oficiale. Mai mult, în cadrul federaţiei există 284 de cluburi afiliate şi 597 de antrenori.

Baschetul, al doilea sport din ţară ca număr de sportivi după fotbal, atrage anual din ce în ce mai mulţi copii, care ajung la performanţă. Cu diferite campionate destinate copiilor încă de la vârsta de 10 ani, chiar şi mai mici în anumite condiţii, până la campionatele naţionale dedicate seniorilor, baschetul îşi urmăreşte scopul de a atrage cât mai mulţi sportivi.

„Sportivii din cadrul Festivalului de BabyBaschet nu sunt legitimaţi, sunt participanţi, se vor legitima în momentul în care intră în campionat naţional. Cu ediţia următoare, fetivalul va deveni competiţie naţională. Fără părinţi nu am reuşi nici noi să dezvoltăm fenomenul şi nici să educăm tineretul”, precizează Tocală.

Obiectivul federaţiei este de a creşte numărul de sportivi în perioada următoare cu 75% pe segmentul feminin şi 40% pe segmentul masculin. Motivul pentru care federaţia îşi doreşte creşterea numărului de sportivi este faptul că în ultimii ani industria de modelling a reprezentat o reală com­petiţie pentru baschetul feminin, sportivele alegând să meargă către modelling.

„De ce la feminin o astfel de creştere? A scăzut numărul de sportivi, suntem în luptă cu modellingul, sunt alte tentaţii, pentru noi devine din ce în ce mai greu să asigurăm performanţa întâi de toate. Federaţia a finanţat cluburile cu câte 35.000 lei să meargă să facă selecţie în şcoli. Industria de modelling e cu adevărat o competiţie pentru noi, pentru că se caută fete înalte, au o dezinvoltură în mişcare, au şi o coordonare foarte bună a mâinilor cu picioarele”, explică Carmen Tocală.

Federaţia numără anual peste 50 de campionate naţionale, la care se adaugă pregătirea, dar şi alte activităţi aferente organizării competiţiilor de baschet.

Federaţia Română de Baschet este organismul care promovează şi organizează baschetul în România. Înfiinţată în anul 1931, este membru al Comitetului Olimpic Român, şi membru fondator al Federaţiei Internaţionale de Baschet.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet