Special

Cele mai mari zece contracte de infrastructură pe 2011 ne costă 1,1 miliarde de euro: autostrăzile au luat locul reparaţiilor de drumuri naţionale

Cele mai mari zece contracte de infrastructură pe 2011 ne costă 1,1 miliarde de euro: autostrăzile au luat locul reparaţiilor de drumuri naţionale

Cele mai mari zece contracte de infrastructură pe 2011 ne costă 1,1 miliarde de euro: autostrăzile au luat locul reparaţiilor de drumuri naţionale

Autor: Andreea Neferu

20.12.2011, 00:08 4623

Topul celor mai mari zece contracte de infrastructură atri­buite anul acesta de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Ro­mânia (CNADNR) însumează circa 1,1 miliarde de euro, de aproape trei ori mai mult decât clasamentul similar de anul trecut.

Explicaţia majorării acestei sume vine şi din faptul că cea mai mare parte a proiectelor de construcţie de autostrăzi sunt finanţate în proporţie de 85% din bani europeni.

La solicitarea ZF, CNADNR a transmis o listă cu cele mai mari zece contracte pe care le-a atribuit în 2011. Principala diferenţă faţă de ierarhiile din anii anteriori, 2007-2010, este faptul că anul acesta cele mai importante contracte atribuite de CNADNR sunt cele pentru construcţia de autostrăzi, în condiţiile în care în anii anteriori dominau proiectele de reabilitări de drumuri naţionale sau de întreţineri multianuale ale şoselelor, potrivit unei analize a ZF.

"Este un lucru bun faptul că în acest clasament apar în special contracte de autostrăzi. Consider că la capitolul reabilitări de drumuri naţionale am făcut deja destule şi astfel de şosele se află la un nivel care le permite să fie utilizate în condiţii relativ bune. Trebuie să ne focalizăm pe autostrăzi acum", spune Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează constructorul Delta ACM 93, cu afaceri de 93 de milioane de euro anul trecut.

Compania nu are deocamdată niciun contract de execuţie de autostrăzi, "pentru că nu am avut experienţa necesară" la momentul licitaţiei, potrivit lui Diaconu.

Italienii au luat "grosul" contractelor

În 2007, primele zece contracte ale CNADNR contabilizau aproape 300 mil. euro, conform datelor elicitaţie.ro, iar în topul câştigătorilor apăreau atunci majoritar nume româneşti, precum Spedition UMB sau Romstrade.

Începând cu 2008, constructorii străini au început să-şi facă simţită prezenţa pe contractele de dimensiuni mari, culminând anul acesta, când clasamentul este dominat de firme străine, în special italieneşti.

De altfel, cel mai mare contract din punctul de vedere al valorii, cel de construcţie a autostrăzii Lugoj-Nod Dumbravă (27,4 kilometri), a ajuns pe mâinile unor constructori din Peninsulă, Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi Cossi Construzioni, care vor încasa puţin peste 160 de milioane de euro pentru lucrări.

Al doilea cel mai mare contract licitat şi atribuit anul acesta de CNADNR, cel de construcţie a lotului al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22,1 kilometri), a mers către o altă companie italienească, Impregilo, va­loarea proiectului ridicându-se la 144 de milioane de euro.

Şi firmele austriece au reuşit să adjudece anul acesta contracte importante de autostrăzi, astfel că Strabag şi Alpine au câştigat fiecare construcţii de autostrăzi de cel puţin 100 de milioane de euro.

În top sunt prezente şi firme româneşti, care în asociere cu constructori străini au primit contracte cu greutate.

Romstrade, companie controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, construieşte primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 22,2 kilometri, alături de portu­ghezii de la Monteadriano şi de firma ro­mânească Donrep Construct (Dragoş Ni­culae), pentru circa 91 de milioane de euro. Pe de altă parte, Straco Grup (controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos) construieşte alături de italienii de la Studio Corona lotul al doilea din autostrada Orăştie-Sibiu (19,7 kilometri) pentru 90 de milioane de euro.

Cine lipseşte din top?

Din topul celor mai mari contracte atribuite anul acesta lipseşte unul dintre cei mai importanţi regi ai asfaltului, Dorinel Umbrărescu, care deţine firmele Spedition UMB şi Tehnostrade.

Cele două firme au câştigat în ultimul an şi jumătate contracte cu statul în valoare de cel puţin 530 de milioane de euro, numărându-se printre cei mai activi jucători locali pe segmentul infrastructurii, potrivit estimărilor ZF realizate pe baza informaţiilor publice şi a celor de la CNADNR şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului.

Cele două firme au reuşit anul acesta să câştige şi un contract de construcţie de autostrăzi, şi anume primul lot de pe Timişoara-Lugoj (9,5 kilometri), care are o valoare de circa 50 de milioane de euro. Astfel, firmele lui Umbrărescu se află imediat sub linie, ocupând cu acest proiect poziţia a 11-a în topul celor mai mari contracte atribuite de CNADNR anul acesta.

Contracte de reabilitări şi modernizări de drumuri naţionale apar şi în topul de anul acesta, însă abia pe ultimele două poziţii. Este vorba de reabilitarea DN 18 Moisei-Iacobeni (nord-vestul ţării) şi a DN 73 Piteşti-Câmpulung-Braşov, cele două proiecte având o valoare cumulată de 145,7 milioane de euro.

Autostrăzile atribuite anul acesta, care fac parte din Coridorul IV paneuropean, ar urma să fie gata în 2013, potrivit Ministerului Transporturilor.

Lucrările au demarat pe cea mai mare parte din şantiere, în contextul în care şi finanţările sunt sigure: Comisia Europeană a aprobat până acum acordarea de finanţări de circa 900 de milioane de euro pentru autostrăzile Nădlac-Arad, Orăştie-Sibiu şi Lugoj-Dumbravă.

De altfel, în continuare infrastructura rutieră va beneficia de cei mai mulţi bani de investiţii de la Transporturi (peste 1,8 miliarde de euro anul viitor).

366 km de autostrăzi şi promisiuni pentru anii viitori

România are în prezent 366 de kilometri de autostradă după ce la finalul săptămânii trecute a fost inaugurat tronsonul Arad-Timişoara, cu o lungime de 32 de kilometri.

Una dintre autostrăzile ce ar trebui să fie gata în prima parte a anului viitor este Bucureşti-Ploieşti, care trebuia inaugurată în această lună, însă termenul a fost decalat pentru că lucrările nu sunt gata. CNADNR a anunţat că îi va penaliza pentru întârzieri pe doi dintre constructorii tronsonului Moara Vlăsiei-Ploieşti, Euroconstruct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu). Pe de altă parte, cel de-al treilea constructor, Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) şi-a finalizat lucrările care îi reveneau, pe sectorul dintre kilometrii 48,2 şi 62, astfel că în cazul său nu se vor aplica aceste penalităţi.

În anii 2009 şi 2010 Ministerul Transpor­turilor a finalizat proiecte de infrastructură rutieră în valoare totală de 3,5 mld. euro, cu bani de la bugetul de stat, însă numărul de noi kilometri de autostradă a fost de doar 52 în aceeaşi perioadă (tronsonul Câmpia Turzii - Turda - Gilău), potrivit unor calcule realizate de ZF. Cu toate acestea, instituţia promite că în următorii ani vor fi finalizate câteva sute de kilometri de autostrăzi pe Coridorul IV paneuropean.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO