Special

Cine este Stephen Elop, canadianul pragmatic de la vârful Nokia

Cine este Stephen Elop, canadianul pragmatic de la vârful Nokia

Autor: Adrian Seceleanu

04.10.2011, 00:04 1025

Stephen Elop, 47 de ani, un absolvent de calculatoare şi management la o universitate din ţara natală (McMaster, Ontario - Canada), este cunoscut în mediul de business ca o persoană pragmatică, capabilă să ia rapid decizii, scria presa internaţională în urmă cu un an, când managerul a devenit şeful companiei Nokia. "Este capabil să separe lucrurile în bucăţi care devin uşor de administrat", îl descria, pentru Wall Street Journal, un manager cu care lucrase ani de zile. Când vine vorba de business este un manager care conduce de la vârful companiei, însă dă o mare atenţie şi detaliilor mici ca să se asigure că lucrurile sunt duse la bun sfârşit, scria şi Financial Times despre Elop în urmă cu un an.

Canadianul pragmatic de la vârful Nokia era aproape necunoscut în industria telecom în urmă cu un an, însă era aproape de a deveni un star în industria software, unde îşi desfăşurase până atunci cariera. De altfel, biografia lui Elop arată că singura lui legătură cu industria telecom până la "momentul" Nokia pare să fi fost implicarea lui în dezvoltarea unei reţele de cablu ethernet de 20 de kilometri în campusul facultăţii, atunci când era student.

Elop a fost CEO al producătorului de soft Macromedia - unde a lucrat în total şapte ani - şi apoi, când a Adobe a cumpărat compania, a devenit director de operaţiuni globale în firma americană. În 2008 Stephen Elop a început să lucreze pentru Microsoft, unde a fost adus de Steve Ballmer chiar în momentul în care ar fi putut deveni CEO al Juniper Networks. La Microsoft managerul a condus una dintre cele mai profitabile divizii, respectiv cea de business, care include suita de aplicaţii Office. El a contribuit la lansarea suitei Office 2010, conform Financial Times. În 2010 divizia care era condusă de Elop a avut venituri de 18,6 mld. dolari. Plecarea lui Elop a fost o lovitură puternică pentru Microsoft, în condiţiile în care el era creditat cu şanse de a îl înlocui pe Steve Ballmer în funcţia de şef al gigantului software.

Numirea lui Stephen Elop în fruntea Nokia nu a fost primită cu entuziasm de analişti, în urmă cu un an, care punctau că managerul va fi un agent al "schimbărilor" şi nu un "vizionar" care să facă schimbări dramatice în firmă. "Este o decizie sigură şi nu una curajoasă din partea Nokia", declara pentru FT Nick Jones, un analist al Gartner.

La un an de zile de la preluarea funcţiei, perioadă în care compania a anunţat că va renunţa la platforma proprie de soft pentru a instala Microsoft Windows pe telefoanele sale, iar acţiunile au scăzut cu 45%, Elop este criticat de multe voci pentru acţiunile sale.

Stephen Elop a "masacrat" cota de piaţă a Nokia în acest an iar "seria de erori" făcute în fruntea companiei pot fi teoretizate şi i-ar putea purta numele, scrie Tomi Ahonen, un fost manager al Nokia, în prezent consultant şi autor al mai multor cărţi de business.

"Efectul Elop", scrie Ahonen, este o combinaţie dintre aşa-numitul efect Osborne (impactul negativ în vânzări al anunţării neintenţionate a unui produs nou) şi efectul Ratner (după numele CEO-ului unei companii britanice care a declarat că produsele companiei sale sunt atât de ieftine pentru că sunt de slabă calitate; declaraţia a apărut în presă, astfel că vânzările s-au prăbuşit, iar compania a fost nevoită să-şi schimbe numele, iar CEO-ul a fost concediat).

"Care e efectul Elop? Este o combinaţie dintre Osborne şi Ratner", scrie Ahonen. În opinia lui, anunţul şefului Nokia că va lansa cândva telefoane de o mai bună calitate cu soft Windows a provocat un efect de tip Osborne, iar prin memo-ul intern, "transpirat" în presă, în care scria că platformele soft ale Nokia sunt "în flăcări" - deci de slabă calitate, a obţinut efectul Ratner. "Prin urmare, efectul Elop este situaţia în care un CEO anunţă că platforma sa curentă nu este competitivă şi anunţă un nou sistem care îl va înlocui pe cel curent, fără a avea niciun produs nou la vânzare în acel moment."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO