Special

Companiile din Dobrogea au nevoie de asigurări mai multe şi mai complexe. „Când se prăbuşeşte o macara într-un şantier naval nu se poate să nu fie asigurată“

Piaţa asigurărilor din Dobrogea este dominată la fel ca piaţa de profil la nivel naţional de poliţele auto obligatorii (RCA). Peste 40%, echivalentul a 250 de milioane de lei, din primele brute totale subscrise de asigurători în regiunea de sud-est sunt generate de poliţele RCA.

Piaţa asigurărilor din Dobrogea este dominată la fel ca piaţa de profil la nivel naţional de poliţele auto obligatorii (RCA). Peste 40%, echivalentul a 250 de milioane de lei, din primele brute totale subscrise de asigurători în regiunea de sud-est sunt generate de poliţele RCA.

Autor: Anelis Baciu

07.10.2016, 00:07 1527

„Creşterea este mai mare pe zona poliţelor corporate decât pe cea a asigurărilor pentru populaţie, cu toate acestea multe companii mari nu îşi asigură toate riscurile. De exemplu, în zona portului Constanţa ar fi nevoie de mai multe asigurări. Recent, pe şantierul naval s-a prăbuşit o macara şi s-a dovedit că nu avea asigurare. Partea bună a fost că nu au existat pagube, însă dacă ar fi existat, acestea ar fi fost semnificative. Este clar că nu există un bun audit al riscului“, a declarat Traian Mazdrache, director regional Constanţa, în cadrul Omniasig.

Asigurătorii au spaţiu de creştere şi pe retail, unde numărul asigurărilor facultative cum ar fi cele pentru locuinţe sau Casco sunt re­duse raportat la numărul de locuitori. Mai mult, în zona poliţelor de retail se observa o tendinţă în rândul clienţilor de a se orienta către poliţe mai ieftine şi implicit mai puţin acoperitoare.

„Este clar că în regiunea Dobrogea şi în special în Constanţa există potenţial de creştere. Vedem acest lucru doar dacă ne uităm la densitatea asigurărilor din zonă, adică la su­ma cheltuită anual de fiecare locuitor care ajunge undeva la 70 de euro, faţă de 100 de euro la nivel naţional. Pe de altă parte, este clar că nu putem vorbi de creşterea pieţei fără o relaţie solidă bazată pe încredere între client şi asigurător.

Noi, în cadrul Omniasig, considerăm că prin servicii se va face diferenţa între companii şi între tarife. Suntem într-o fază de dezvoltare, în care relaţia asigurător- client trebuie pusă pe primul loc, la fel şi excelenţa serviciilor“, a declarat Mihai Tecău, CEO al Omniasig.

Regiunea de sud-est a ţării contribuie anual cu prime subscrise de aproape 600 de milioane de lei la volumul total al pieţei de asigurări, adică cu puţin peste 8% din afacerile totale ale companiilor de asigurări. Constanţa este regiunea care susţine în mare parte economia din regiune şi implicit piaţa asigurărilor, în condiţiile în care aproape jumătate din poliţele vândute de asigurători merg aici. Piaţa asi­gurărilor din Dobrogea este dominată la fel ca piaţa de profil la nivel naţional de poliţele auto obligatorii (RCA). Peste 40%, echivalentul a 250 de milioane de lei, din primele brute totale subscrise de asi­gurători în regiunea de sud-est sunt generate de poliţele RCA. Totuşi, există aici şi un aport mai mare decât în alte zone al asigurărilor mari­ti­me, fluviale ca urmare a poziţionării geo­gra­fi­ce.

„Constanţa se evidenţiază prin poliţele mari­time şi fluviale, care reprezintă un element extrem de important pentru piaţa din regiune. Această caracteristică se reflectă şi în tipul bro­kerilor de aici. Am remarcat în Constanţa un număr ridicat de brokeri cu specific non-RCA“, a explicat Costi Stratnic, membru în direc­tora­tul Omniasig. Cu toate acestea, businessul din zona asigurărilor maritime s-a redus în condiţiile în care flota maritimă şi fluvială s-a micşorat şi a îmbătrânit.

„Asigurările maritime cam lipsesc din zonă, sunt în mare parte asigurări de transport fluvial. Flota fluvială are particularităţile ei, sunt nave vechi în cea mai mare parte. Sunt foarte puţini asigurători care se preocupă de zona poliţelor navale şi conexe, iar Omniasig este unul dintre ei. Navele maritime sunt extrem de puţine, sub 10. Navele fluviale sunt însă mult mai multe. Şantierele navale construiesc în special nave pentru extern“, a explicat Gabriel Nico­lae, manager general al brokerului Verasig.

Pe de altă parte, Ion Dănuţ Jugănaru, directorul general al Camerei de Comerţ, Indus­trie, Navigaţie şi Agricultură din Cons­tan­ţa, a atras atenţia asupra potenţialului pe care re­giu­nea îl are şi din perspectiva sectorului tu­ris­tic.

„Dacă ne referim la piaţa de asigurări, regiunea noastră dispune de multe unităţi de cazare, ceea ce înseamnă piaţă pentru asigurători pentru asigurarea clădirilor, dar şi poliţe turistice.“

Primele brute din asigurările specifice zonei nu reuşesc însă să întreacă primele subscrise din asigurările RCA, în prezent singurul segment unde asigurătorii înregistrează creşteri de venituri. Poliţele RCA sunt însă şi cele mai problematice pentru companiile de asigurări din perspectiva daunalităţii şi a pierderilor pe care le produc.

Poliţele RCA sunt în ultimele luni şi mărul discordiei dintre asigurători şi clienţii transportatori. Autorităţile au încercat să atenueze conflictul printr-o ordonanţă de urgenţă care prevede stabilirea unor tarife maximale pentru toate categoriile de vehicule.

Specialiştii în asigurări, precum şi companiile susţin că ordonanţa de urgenţă nu va avea efectul scontat, ba dimpotrivă, va genera creşteri ale tarifelor.

„Ordonanţa de urgenţă care stabileşte tarife maximale la RCA ar trebui să ducă la scăderea tarifelor, însă dacă ne uităm la câteva prevederi, observăm că efectul este invers. În­che­­ierea poliţei pe o lună, posibilitatea sus­pendării, compensarea directă sau acordarea unei maşini la schimb în caz de daună nu fac altceva decât să crească tariful. Doar acordarea unei maşini la schimb duce la majorarea cu 20% a primei. Este clar că legea nu a fost făcută de specialiştii. Soluţia pentru scăderea tarifelor la RCA ar trebui să fie creşterea gradului de cuprindere în asigurare şi scăderea da­u­na­lităţii“, a punctat Albin Biro, membru ne­exe­­cutiv în cadrul Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Mai mult, principala prevedere a ordonanţei de urgenţă recent adoptată contravine normelor europene pe care România s-a angajat să le respecte odată cu intrarea în Uniunea Europeană. La nivelul Uniunii Europene există cazuri în care s-au încercat măsuri similare, însă acestea au fost imediat respinse.

„Italia a încercat să limiteze tarifele în urmă cu câţiva ani, dar a fost amendată de Curtea Europeană de Justiţie. Nu este uşor să lucrezi după reguli impuse. În condiţiile în care se limitează tarifele ar trebui limitate şi daunele. Politicul trebuie să acorde încrederea spe­cialiştilor în piaţa de asigurări şi să îi lase să îşi facă treaba“, a atras atenţia şi Mădălin Roşu, membru în cadrul directoratului Omniasig.

Piaţa locală a asigurărilor depăşeşte doar cu puţin un grad de penetrare de 1% din Produsul Intern Brut (PIB). Companiile de asigurări au subscris în primele şase luni ale anului prime de 5 miliarde de lei, din care 2 miliarde de lei au venit din poliţe auto obligatorii (RCA), care au crescut cu peste 30%.

 
 

Ce au spus invitaţii la Conferinţa ZF - Omniasig

 

​Narcis Nicola, TTS Group

Narcis Nicola, TTS Group

♦ Bugetul pentru asigurări al grupului nostru este consistent, iar asigurarea joacă un rol foarte mare în protejarea businessului.

♦ La nivelul grupului există asigurări ale activelor, de răspundere faţă de clienţi şi în ultima perioadă asigurarea personalului. Aproape toate firmele din grup au personalul asigurat. Ne asigurăm toate riscurile prin intermediul unui broker. Am avut şi asigurări directe în străinătate, la Londra. Acum nu mai avem, suntem în expectativă, trebuie să vedem ce se întâmplă la Londra, în contextul Brexitului.

 

Albin Biro, membru al Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară

Albin Biro, membru al Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară

♦ Statele membre nu pot restrânge concurenţa din piaţa asigurărilor. Nu se poate aplica nici măcar notificarea prealabilă a tarifelor. Este adevărat că am avut tarife fixe în 2004, dar atunci nefiind membri în UE fixarea tarifelor nu a reprezentat o încălcare a directivelor. După  2007 ne-am asumat liberalizarea acestora.

♦ Trebuie sau nu să respectăm aceste directive? Dacă admitem că directivele trebuie respectate şi dacă nu vrem să ieşim din UE trebuie să le respectăm. În acest moment promisiunile către UE sunt încălcate prin ordonanţa de urgenţă privind RCA unde se vorbeşte de stabilirea unui prag maxim la tarife, iar transportatorii stiu acest lucru încă dinainte de aderarea la UE. 

♦ Ordonanţa de urgenţă care stabileşte tarife maximale la RCA ar trebui să ducă la scăderea tarifelor, însă dacă ne uităm la câteva prevederi, observăm că efectul este invers. Încheierea poliţei pe o lună, posibilitatea suspendării, compensarea directă sau acordarea unei maşini la schimb în caz de daună nu fac altceva decât să crească tariful. Doar acordarea unei maşini la schimb duce la majorarea cu 20% a primei. Este clat că legea nu a fost făcută de specialişti.

♦ Soluţia pentru scăderea tarifelor la RCA ar trebui să fie creşterea gradului de cuprindere în asigurare şi scăderea daunalităţii. 

 

Mădălin Roşu, membru în cadrul directoratului Omnias

Mădălin Roşu, membru în cadrul directoratului Omniasig

Italia a încercat să limiteze tarifele în urma cu câţiva ani, dar a fost amendată de Curtea Europeană de Justiţie. Nu este uşor să lucrezi după reguli impuse. În condiţiile în care se limitează tarifele ar trebui limitate şi daunele. Politicul trebuie să acorde încrederea specialiştilor în piaţa de asigurări şi să îi lase să îşi facă treaba.

 

Silviu Măcrineanu, director executiv, Dexasig Broker de Asigurare

Silviu Măcrineanu, director executiv, Dexasig Broker de Asigurare

♦ Brokerii din Constanţa şi brokerii în general navighează pe o mare agitată, din cauza celor care reglementează piaţa, uneori chiar şi din cauza asigurătorilor parteneri.

♦ În regiunea de sud-est sunt 9-10 brokeri constănţeni cu potenţial mare, lucru care nu se mai întâmplă nicăieri, cu excepţia judeţului Cluj. De remarcat totodată că aceşti brokeri nu sunt brokeri exclusiv de RCA. Nu este uşor să fii broker de asigurări în prezent. Piaţa vrea să scoată brokerii ţap ispăşitor şi până la urmă se pare că vom fi. Asigurătorii care nu vor să mai vândă anumite tipuri de poliţe au scăzut deja comisionul la 1%. Brokerii sunt parteneri de vreme bună pentru asigurători, iar când începe să plouă umbrela este prea mare pentru două persoane.

♦ Sectorul agricol, maritim, energia, parcurile eoliene sunt domeniile care generează un business interesant şi pe termen lung pentru brokerii de asigurări din regiune.

 

Costi Stratnic, membru în directoratul Omniasig

Costi Stratnic, membru în directoratul Omniasig

♦ Constanţa se evidenţiază prin poliţele maritime şi fluviale, care reprezintă un element extrem de important. Avem experienta lunga cu brokerii din regiune şi am remarcat că numărul brokerilor cu specific non-rca este destul de ridicat.

 

Mihai Tecău, CEO, Omniasig

Mihai Tecău, CEO, Omniasig

♦ Prin servicii se va face diferenţa între companii, prin servicii se pot face diferenţe de preţ. Suntem într-o fază de dezvoltare, în care relaţia asigurător- client trebuie pusă pe primul loc. Este clar că nu putem vorbi de creştere a pieţei fără încredere.

♦ Nu puteam exclude Dobrogea şi în special Constanţa în demersul nostru de a găsi soluţii pentru materializarea potenţialului pieţelor regionale de asigurări. Este clar că în regiunea Dobrogea şi în special în Constanţa există potenţial de creştere. Vedem acest lucru doar dacă ne uităm la densitatea asigurărilor, la suma cheltuită anual de fiecare locuitor care ajunge undeva la 70 de euro, faţă de 100 de euro la nivel naţional. Există asigurări specifice zonei, respectiv poliţe maritime, poliţe turistice etc. Per ansambul, România are potenţial în ceea ce priveşte asigurările, însă este momentul să trecem de acest potenţial şi să ajungem la materializarea lui. Noi credem că acest lucru se poate efectua construind o relaţie bazată pe încredere între asigurători şi clienţi şi oferind servicii de calitate (...).

♦ Aşteptăm cu interes calculele ASF şi tarifele maxime la RCA. Când informaţiile vor fi mult mai clare, vom putea vorbi mai mult despre ele. Este clar însă că vor aduce costuri suplimentare.

 

Simona-Luize Utureanu, prodecan conf. univ.dr., Universitatea Ovidius

Universitatea Ovidius scoate circa 500 de potenţiali specialişti în asigurări şi în domeniul economic în fiecare an. Avem încheiate parteneriate cu companiile de asigurări şi brokerii din regiune în baza cărora studenţii pot efectua practica. Din punctul meu de vedere am identificat un aspect pozitiv al ordonanţei de urgenţă recent adoptată, acela că doar asiguraţii din România beneficiază de prevederi.

 

Ion Dănuţ Jugănaru, director general al Camerei de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură din Constanţa

♦ Piaţa de asigurări din Constanţa trebuie să fie atipică faţă din alte regiuni, din cauza structurii economiei (rafinării, turism, servicii portuare etc.). Încercăm să stimulăm atragerea de investiţii străine în regiune, pentru că alte investiţii străine în afara celor din sectorul energiei eoliene şi stocare a cerealelor nu avem.

♦ Nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece şi să ne bucurăm de vestea bună de zilele trecute venită de la FMI care prognozează o creştere a economiei româneşti de 5% anul acesta, şi să nu uităm de unde am plecat. Noi împreună cu vecinii bulgarii suntem condamnaţi să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană. De multe ori ne împiedicăm singuri să creştem. Am constatat că mulţi primari nu ştiu că pot da facilităţi fiscale, şi ne mirăm apoi că în unele regiuni au crescut investiţiile şi în altele nu.

♦ Dacă ne referim la piaţa de asigurări, regiunea noastră dispune de multe unităţi de cazare, ceea ce înseamnă piaţa pentru asigurători pentru asigurarea clădirilor, dar şi asigurările turistice.

 

Gabriel Nicolae, manager general, Verasig

Gabriel Nicolae, manager general, Verasig

Asigurările maritime cam lipsesc în zona de sud-est, sunt în mare parte asigurări de transport fluvial. Flota fluvială are particularităţile ei, sunt nave vechi în mare parte. Sunt foarte puţini asigurători care se preocupă de zona poliţelor navale şi conexe acestor asigurători, iar Omniasig este unul dintre ei. Navele maritime sunt extrem de puţine, sub 10. Şantierele navale construiesc nave pentru extern. Navele fluviale sunt mult mai multe. Într-o perioada frământată în ceea ce priveşte piaţa noi rămânem optimişti că piaţa se va dezvolta.

 

Viorel Preda, manager, Destine Broker

Viorel Preda, manager, Destine Broker

Vedem dezvoltare pe asigurări de sănătate şi răspundere civilă faţă de terţi. Ne-am ataşat prea mult şi noi şi asigurătorii de piaţa auto. Eu cred că ar trebui să găsim soluţii şi pentru dezvoltarea şi altor segmente. Va fi greu să creştem dacă cadrul legislativ nu se aplică. În condiţiile în care situaţia actuală persistă nu cred că vor rămâne în piaţă mai mult de 20 de brokeri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO