Special

Marea finală Europa League, care a adus 25.000 de spanioli: „Este un eveniment care trebuie repetat pentru a amortiza investiţia făcută şi pentru a avea impact în economie“

Marea finală Europa League, care a adus 25.000 de spanioli: „Este un eveniment care trebuie repetat pentru a amortiza investiţia făcută şi pentru a avea impact în economie“

Autor: Mirabela Tiron

11.05.2012, 00:06 2309

În Bucureşti am găsit cazarea şi berea la jumătate de preţ faţă de cum este în Spania, taxiul a fost de asemenea mai ieftin. Nu mă aşteptam însă să fac cu maşina şapte ore între Bucureşti şi Târgu-Mureş (340 de kilometri). Pentru a ajunge la meci, mi-am cumpărat bilet de la o companie aeriană low-cost cu care am zburat din Zaragoza la Târgu-Mureş", spune Marco, un inginer din Bilbao care lucrează în domeniul petrolier şi al gazelor şi care câştigă lunar 3.500 de euro.

El a plătit 500 de euro pe biletul de avion şi patru nopţi de cazare la un hotel patru stele din Capitală, aceasta fiind prima vizită în Bucureşti.

Şi Guillermo, un alt suporter spaniol al echipei Athletic Bilbao, spune că i s-a părut cazarea şi berea mai ieftină în Bucureşti decât în Bilbao, cel mai mare oraş din Ţara Bascilor, cu o populaţie de 350.000 de locuitori.

"Am venit cu un zbor charter astăzi (ieri - n. red.) şi voi pleca imediat după acest meci. Sunt trist că nu a dat măcar un gol echipa mea Athletic Bilbao", spune el.

Ţara Bascilor, o comunitate autonomă din Spania, este formată din şapte regiuni şi are în jur de 2,1 milioane de locuitori. Salariul mediu pe economie este de circa 2.000 de euro în Spania.

O pistă a aeroportului Otopeni a fost transformată în parcare, 66 de aeronave care au adus suporterii spanioli ocupau ieri 2 kilometri din lungimea totală a pistei.

Meciul final din Europa League, disputat ieri pe National Arena, a repre­zentant, pe lângă un spectacol la standarde europene, o contribuţie pozitivă în busi­nessurile jucătorilor din turism în particular, dar şi în economie în general. De două ori mai multe sticle de bere au vândut restaurantele din Centrul Vechi faţă de o zi normală, în timp ce hotelierii au avut toate camerele ocupate la tarife duble faţă de o perioadă normală. Încasările în turism au fost estimate la 10 milioane de euro de către Federaţia Patronatelor din Turism.

"Este clar că putem discuta despre o contribuţie pozitivă în economie, însă este greu de cuantificat impactul economic al finalei Europa League. Acest tip de eveniment trebuie repetat pentru a amortiza investiţia făcută cu stadionul. Trebuie să avem un impact repetat în economie", a declarat Ionuţ Dumitru, eco­nomist-şef al Raiffeisen Bank.

Pe de altă parte, Vlad Muscalu, economist-şef la ING, spune că răspunsul la ce contribuţie a adus evenimentul de ieri în PIB-ul României este foarte dificil.

"Vorbim totuşi de un număr limitat de zile în care am avut vizitatori spanioli şi sunt atâţia factori ca şocul extern ce ar putea compensa impactul pozitiv al evenimentului de ieri. Nu este un lucru care se poate calcula prea simplu. Probabil cel mai mare impact a fost la vânzarea cu amănuntul. Chiar şi aşa, comercianţilor care vindeau de exemplu bere din import le-a revenit o mică parte din preţul berii", este de părere economisul Vlad Muscalu.

Federaţia Patronatelor din Turism: Spaniolii au lăsat 10 milioane de euro în Bucureşti

Turiştii străini veniţi pentru finala Europa League au lăsat 10 milioane de euro în Bucureşti, potrivit Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

"Finala Europa League a readus Capitala şi România pe harta turistică a Europei. Cu ocazia acestui eveniment Bucureştiul a fost «invadat» de o armadă de pasionaţi ai fotbalului: spanioli, români şi alte naţionalităţi", spune Dragoş Răducan, reprezentantul FPTR.

Cu câteva zile înainte de finală au sosit primii spanioli, astfel hotelierii din Bucureşti au primit în această perioadă aproximativ 10.000 de turişti, gradul de ocupare ajungând la 95%. Aceste date sunt estimări obţinute pe baza cifrelor furnizate de membrii FPTR din Bucureşti. Meciul final al Europa League a adus în Bucureşti cel mai ridicat număr de turişti străini (vizitatori) înregistrat vreodată, aproximativ 25.000 de persoane.

"Deşi au fost hoteluri care au practicat în această perioadă tarife mari, acestea nu au fost numeroase, astfel că media cazării a fost de 120 euro/pers/noapte", potrivit FPTR.

Datele mai arată că durata medie a sejurului a fost de două nopţi şi jumătate, încasându-se pentru cazare aproximativ 3 milioane de euro.

Acestora li s-au alăturat alţi 15.000 de vizitatori sosiţi cu avioane charter care au stat în Bucureşti sub 24 ore.

"Cei 25.000 de turişti şi vizitatori au cheltuit în fiecare zi în medie 150 euro pentru mâncare, băutură şi cumpăraturi, valoarea totală a încasărilor fiind de aproximativ 6 milioane de euro. Astfel totalul încasărilor din servicii de cazare şi alimentaţie a fost de aproximativ 9 milioane de euro", potrivit FPTR.

Unul din oamenii de afaceri din loje: M-am simţit ca la finala din Dublin

Omul de afaceri Ionuţ Negoiţă, care are patru hoteluri în Capitală şi care a cheltuit 8.200 de euro pentru mai multe locuri în lojă, spune că meciul a meritat toţi banii.

"M-am simţit ca la Dublin, unde am văzut finala Europa League de anul trecut. Pot spune chiar că spectacolul a fost peste aşteptările me­le", a declarat el. Toate cele 1.100 de camere ho­teliere din cele patru unităţi pe care le con­trolează în Capitală au fost pline cu suporteri spanioli. Tariful pe noapte pe cameră a crescut de la 98 de euro la circa 150 de euro, potrivit lui.

 

El a mai spus că speră ca în viitorul apropiat să aibă loc şi alte evenimente de această anvergură în Capitală. Ieri au mai fost Dan Şucu, Viorel Cataramă, Adrian Porumboiu, fraţii Negoiţă sau Dragoş Petrescu în lojele Arenei Naţionale pentru finala Europa League.

Aeroportul Otopeni: 13.000 de spanioli au venit pe curse charter

În ziua marii finale Europa League 2012, numărul pasagerilor sosiţi pe curse charter pe aeroportul din Otopeni, respectiv cei 13.000 de spanioli, a fost mai mare cu 16% faţă de numărul celor sosiţi pe cursele regulate, potrivit oficialilor aeroportului Otopeni.

Numai în ziua meciului au aterizat pe aeroportul Otopeni 63 de aeronave, care se adaugă celor 9 sosite marţi (atât pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, cât şi pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa Aurel Vlaicu). Pista transformată în parcare, cu ocazia acestui eveniment, a avut 66 de aeronave, care au ocupat 2 km din lungimea totală a pistei. De pe aeroportul Otopeni au plecat ieri 11.000 de suporteri spanioli pe 50 de curse charter, număr egal cu cel al spaniolilor care au plecat pe curse regulate, potrivit oficialilor aeroportului. Traficul curselor regulate nu a fost afectat în această perioadă, toate acestea decolând şi aterizând conform programului de zbor. "Pe cele două aeroporturi ale Capitalei au fost îndeplinite toate condiţiile pentru desfăşurarea în bune condiţii a operaţiunilor aeriene, ca urmare a bunei cooperări a administraţiei aeroportuare cu toate instituţiile implicate în organizarea Finalei UEFA Europa League", au transmis oficialii aeroportului.

Nicio estimare de la producătorii de bere

Producătorii de bere nu au făcut nicio estimare cu privire la vânzările din aceste zile, spunând că intervalul de timp este prea scurt.

Oprea Debi, administratorul barului Bordello's din Centrul Istoric al Capitalei, spune că a vândut de două ori mai multe sticle de bere decât într-o zi normală.

"Noi nu am rămas fără bere, ne-am pregătit bine. Cel mai mult în încasări a contat berea, nu pot face publice datele legate de valoarea vânzărilor. Spaniolii au băut şi gin, bere cu lămâie şi martini roşu. După ce s-au întors de la meci, a fost tristeţe mare, suporterii Athletic Bilbao nu au băut aşa mult."

Oprea spune că anual barul Bordello's aduce încasări de un milion de euro şi că se aşteaptă ca anul acesta să obţină acelaşi nivel de încasări. El speră să recupereze ce a pierdut în primele două luni din an din cauza zăpezii.

"Evenimentul de ieri are o contribuţie pozitivă în compensarea pierderilor din primele două luni", spune el. Mai mult, Oprea men­ţionează că după promovarea barului în rândul spaniolilor a ajuns ca pe pagina de Facebook să aibă aproape 100.000 de persoane care au vizitat pagina faţă de 3.000 înainte. În Centrul Vechi sunt peste 150 de restaurante şi baruri, fiind zona care atrage cei mai mulţi vizitatori străini. Restaurantele şi barurile din apropierea stadionului nu au avut voie să vândă băuturi alcoolice.

Un reprezentant al restaurantului Shef Sante de pe Bulevardul Basarabiei din apro­pierea Stadionului Naţional spune că încasările au fost mici pentru că li s-a interzis să vândă băuturi alcoolice şi din restaurant o să ajungă să se transforme în cofetărie sau gogoşerie din cauza acestor restricţii. Restaurantul funcţio­nează ca pizzerie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO