ZF GALA AVOCAŢILOR, ediţia a VI-a

Piaţa de avocatură de business, între „nu văd un viitor foarte roz...“ şi „o posibilă creştere de 5%“

1 mai 2015 Autori: Corina Mirea , Luiza Chiroiu

Listarea Electrica pe bursă, preluarea businessului Volksbank de antreprenorii locali de la BT, vânzarea Promenada Mall, preluarea afacerii real de francezii de la Auchan sau predarea a peste 40 de benzinării Agip către cei de la Mol sunt doar câteva dintre cele mai importante tranzacţii care au fost cap de afiş al mediului de afaceri de anul trecut.

Aceste mişcări, unele istorice pentru piaţa locală, reprezintă însă şi unitatea de măsură a  avocaturii de business din România şi a topului celor mai performante case de avocatură realizat anual de Ziarul Financiar.

Astfel, în cadrul celei de-a şasea ediţii a Galei Avocaţilor, eveniment organizat miercuri seară la hotelul Marriott din Bucureşti, la care au participat peste 100 de persoane, au fost acordate 14 premii pentru cele mai importate tranzacţii consemnate pe piaţa locală în ultimul an.

Dacă 2014 a fost, cel puţin statistic, un an al marilor tranzacţii atât în domeniul imobiliar, cât şi în cel financiar şi sectorul de IT&C, cei mai mulţi avocaţi prevăd pentru piaţa de avocatură de business un viitor modest, cu o creştere de cel mult 5%, cu tranzacţii de mici dimensiuni şi cu mare presiune pe onorarii.

„În urmă cu 20 de ani m-am făcut avocat pentru că voiam să fiu liber şi fericit, dar în umbra evenimentelor recente am ajuns să fiu dez­amăgit. Nu văd un viitor foarte roz pe piaţă. Sigur, noi ne vom descurca, cei care suntem în top în această industrie, dar ne vom bate pe aceleaşi tranzacţii mici, iar onorariile vor ajunge tot mai jos“, a spus Gabriel Zbarcea, managing part­ner, Ţuca Zbârcea & Asociaţii, casa de avocatură cu cele mai mari venituri (în jur de 20 de milioane de euro).  El a fost unul dintre cei şase speakeri ai panelului „Viitorul caselor de avocatură după ieşirea din criză“, organizat în cadrul Galei Avocaţilor.

Ideea potrivit căreia piaţa locală de avocatură de business nu este în creştere, ba, din contră, pare să încetinească în lipsa unor investiţii private consistente din partea unor companii care încă nu au testat România, este confirmată şi de Adriana Gaşpar, partener senior al NNDKP (Nestor). Ea susţine că România încă nu a ieşit din criză şi că ar mai avea nevoie de cinci până la zece ani pentru a scăpa de dificultăţi. Şi asta pentru că, odată cu recesiunea, România a trecut şi prin alte tipuri de criză, care s-au suprapus, astfel că puţini investitori mai stau la poarta ţării cu bănii pregătiţi pentru dezvoltarea afacerilor existente sau pentru crearea unor afaceri.

„Nu vedem în portofoliile noastre acea efervescenţă a investitorilor care vor să intre în România, ci vedem că unii vor să iasă de pe piaţă. Percepţia faţă de România  este acum de risc crescut, din cauza parcimoniei cu care investitorii trebuie să-şi aloce fondurile. Cei care au investit şi înainte continuă să investească, fiind obişnuiţi cu mediul de aici, însă cei care testează România pentru prima oară sunt extrem de prudenţi“, explică ea.

Din acest motiv, piaţa de avocatură, în cel mai fericit caz, va înregistra o creştere anuală de 5%, după cum spune Sebastian Guţiu, managing partner al casei de avocatură Schoenherr. „Cred că piaţa de avocatură de business nu mai este de mult la valoarea de 200 de milioane de euro, ci cu vreo 20% (40 de milioane de euro – n. red.) mai mică. Înainte de criză ne ocupam de litigii, apoi a venit rândul insolvenţelor, iar în prezent terbuie să ne ocupăm de activităţi ce ţin de drept penal. Piaţa de avocatură nu mai este atât de diversă, ci se lucrează mai mult pe volum“, a precizat el.

Cum marile tranzacţii nu se mai întrevăd şi nici investitorii nu stau la graniţă cu dorinţa de a băga bani în România, speranţa avocaturii de business rămân astfel companiile medii şi mari care s-au obişnuit cu sistemul românesc şi, poate, antreprenorii locali. Aceştia vor pune însă tot mai multă presiune pe preţurile serviciilor de avocatură.

„Concurenţii au menţi­nut competiţia prin preţ. Sunt tranzacţii pe care am fi vrut să le facem, dar alţii au oferit preţuri mai bune. Clasa antreprenorială românească are o problemă: e la început. Nu văd acum foarte multe proiecte de fuziuni şi achiziţii făcute nici de antreprenorii români. Nu există capital şi nici obişnuinţa acestora de a lucra cu avocaţi scumpi“, susţine Marian Dinu, country managing partner, DLA Piper.

Există însă şi oameni din domeniu care sunt de părere că piaţa avocaturii îşi va reveni şi că marii jucători întotdeauna vor forma acelaşi pluton din capul listei firmelor de profil. Francisc Peli, managing partner al casei de avocatură PeliFilip, susţine că, aşa cum percepţia investitorilor despre România s-a mai schimbat o dată, în perioada de boom, când au început să bage bani în piaţa locală fără ca România să fi „făcut ceva special“, percepţia lor se va schimba din nou şi vor vrea să se dezvolte pe plan local.

„Piaţa de avocatură a devenit foarte competitivă şi se află într-un fel de criză al „zăngănitului“ de cătuşe. Totuşi, cred că acest lucru este de foarte mare ajutor pentru casele de avocatură serioase, care nu au intrat în jocul corupţiei. Nu mi se pare că investitorii străini vin cu sacii de bani în România, dar cred că vom vedea anul acesta tranzacţii frumoase pe piaţa de IT“, a adăugat Gabriel Biriş, partener fondator al Biriş Goran.

 

Adriana Gaşpar, Partener Senior, NNDKP

Adriana Gaşpar, Partener Senior, NNDKP

+ Avem nevoie de un interval de 5-10 ani pentru a discuta de ieşirea din criză.

+ Nu vedem în portofoliile noastre acea efervescenţă a investitorilor care vor să intre în România, ci vedem că unii vor să iasă de pe piaţă.

+ Percepţia faţă de România  este acum de risc crescut, din cauza parcimoniei cu care investitorii trebuie să-şi aloce fondurile.

+ Cei care au investit şi înainte continuă să investească, fiind obişnuiţi cu mediul de aici, însă cei care testează România pentru prima oară sunt extrem de prudenţi.

+ Nu se vor produce schimbări majore pe piaţa de avocatură de business, poate doar ca urmare a schimbării portofoliului de clienţi. Pe termen scurt şi mediu însă, nu vor fi schimbări.
 

Francisc Peli, managing partner, PeliFilip

Francisc Peli, managing partner, PeliFilip

+ E o foarte mare competiţie între noi şi ce se întâmplă acum va continua. Veştile bune din economie, sigur, sunt bine-venite, dar noi ne vom vedea şi peste cinci ani şi vom zice şi atunci: „Trebuie să ieşim din criză“.

+ Antreprenorii români sunt implicaţi în o treime dintre proiectele noastre active. Gapul dintre avocaţii de business şi antreprenorii români se închide pe zi ce trece.

+ Percepţia străinilor asupra României s-a schimbat la un moment, aşa că nu este exclus ca percepţia să se schimbe din nou şi să vină investitorii străini.

+ Exodul din companiile mari de avocatură va continua, la fel ca lupta dintre brandurile puternice.
 

Marian Dinu, country managing partner, DLA Piper

Marian Dinu, country managing partner, DLA Piper

+ Criza a fost momentul în care ne-am înfiinţat, aşa că nu regretăm perioada de boom, pentru că nu am avut parte de ea. Criza a fost normalul pentru noi.

+ Lipsa investiţiilor este principala diferenţă faţă de perioada de dinainte de 2008. Piaţa nemaifiind efervescentă, nu poate decât să se stabilizeze, companiile de acum vor fi cele mai importante şi peste cinci ani. Firmele internaţionale au însă un avantaj, prin accesul lor pe alte pieţe putând anticipa trenduri globale.

+ Concurenţii au menţinut competiţia prin preţ. Sunt tranzacţii pe care am fi vrut să le facem, dar alţii au oferit preţuri mai bune.

+ Clasa antreprenorială românească are o problemă: e la început. Nu văd acum foarte multe proiecte de fuziuni şi achiziţii făcute de antreprenorii români. Nu există capital şi nici obişnuinţa acestora de a lucra cu avocaţi scumpi.
 

Sebastian Guţiu, managing partner, Schoenherr

Sebastian Guţiu, managing partner, Schoenherr

+ Nu văd viitorul foarte diferit de trecut, doar că piaţa este ciclică. Înainte de criză ne ocupam de litigii, apoi a venit rândul insolvenţelor, iar în prezent terbuie să ne ocupăm de activităţi ce ţin de drept penal. Piaţa de avocatură nu mai este atât de diversă, ci se lucrează mai mult pe volum.

+ Vedem că antreprenorii încep să lucreze cu avocaţii, în special în zona agricolă. Dar încă sunt în curs de educare. ANAF şi Consiliul Concurenţei se ocupă de acest lucru.

+ Nu cred că piaţa de avocatură se află la pragul de 200 de milioane de euro, ci cred că este mai mică cu circa 20%.

 

Gabriel Zbârcea, managing partner, Ţuca Zbârcea & Asociaţii

Gabriel Zbârcea, managing partner, Ţuca Zbârcea & Asociaţii

+ În urmă cu 20 de ani m-am făcut avocat pentru că voiam să fiu liber şi fericit, dar în umbra evenimentelor recente am ajuns să fiu dezamăgit.

+ Nu văd un viitor foarte roz pe piaţă. Sigur, noi ne vom descurca, cei care suntem în top în această industrie, dar ne vom bate pe aceleaşi tranzacţii mici, iar onorariile vor ajunge tot mai jos.

+ Antreprenorii nu au fost educaţi să lucreze cu avocaţii, nu îşi dau seama că au nevoie de astfel de servicii.

+ Cred că vor mai fi plecări ale unor avocaţi din case mari, care apoi îşi vor face propriile firme. Dar nu vom mai vedea jucători internaţionali care să vină în România.
 

Gabriel Biriş, partener fondator, Biriş Goran

Gabriel Biriş, partener fondator, Biriş Goran

+ Piaţa de avocatură a devenit foarte competitivă şi se află într-un fel de criză al „zăngănitului” de cătuşe. Totuşi, cred că acest lucru este de foarte mare ajutor pentru casele de avocatură serioase, care nu au intrat în jocul corupţiei.

+ Cred că vom vedea anul acesta tranzacţii frumoase pe piaţa de IT.

+ În 1995, oamenii erau dispuşi să plătească mult pentru informaţie. Acum, nu mai vor să dea bani pe informaţie, ci vor furnizori care să le ofere soluţii. Atât timp cât eşti bine pregătit, ca avocat, cât eşti serios şi ştii să oferi clientului exact ceea ce are nevoie şi ceea ce îşi doreşte poţi avea un viitor bun, chiar şi în condiţii de criză.

+ Economia românească este ca un atlet care aleargă cu un bolovan legat de picior.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 01.05.2015

 
Cuvinte cheie:
ZF GALA AVOCATILOR
, business
, avocatura
, tranzactii
, antreprenori
, electrica
, mediul de afaceri
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide