Special

Szabo Miklos, ataşatul comercial al Ungariei: România se menţine pe primele locuri în topul preferinţelor investitorilor maghiari

Szabo Miklos, ataşatul comercial al Ungariei: Piaţa mai mare din România, creşterea continuă a consumului intern sunt factori importanţi când o companie se avântă pe o piaţă externă.. Foto Victor Ciupuliga

Szabo Miklos, ataşatul comercial al Ungariei: Piaţa mai mare din România, creşterea continuă a consumului intern sunt factori importanţi când o companie se avântă pe o piaţă externă.. Foto Victor Ciupuliga

Autor: Mirabela Tiron

13.03.2013, 00:07 913
 

Szabo Miklos, secretarul biroului economic şi comercial din cadrul Ambasadei Ungariei la Bucureşti, spune că în ultima perioadă şi întreprinderile maghiare mici şi mijlocii (IMM-uri), nu doar cele mari, manifestă interes pentru diferitele domenii economice din România, precum sectorul de maşini şi utilaje agricole, prelucrarea materiilor prime agricole, echipamente şi utilaje pentru sectorul de transport feroviar, comercializarea alimentelor.

„Interesul firmelor maghiare pentru România se datorează mai multor factori, în primul rând celor de tip economic, precum şi celor legaţi de existenţa comunităţii maghiare în Ardeal şi a limbii comune“, a spus el.

Anul trecut numărul companiilor cu capital ungar a crescut faţă de anul anterior, până la 11.795 de companii, ceea ce înseamnă 6,5% din totalul de firme cu capital străin în România, faţă de 6,4% cu un an în urmă. În aceste firme lucrează circa 100.000 de angajaţi, potrivit lui Miklos.

În prezent, investitorii maghiari acoperă  mai multe sectoare de investiţii, de la cele din industria farma, alimentară, cele realizate în domeniul bancar şi petrolier. În România sunt prezente  MOL, Gedeon Richter, banca OTP. 

 „Piaţa mai mare din România, creşterea continuă a consumului intern sunt factori importanţi când o companie se avântă pe o piaţă externă. Partenerii buni care vorbesc aceeaşi limbă, au interese şi obiceiuri asemănătoare pot fi de ajutor la învingerea barierelor lingvistice, depăşirea obstacolelor birocratice.“

El mai menţionează şi poziţia geografică a ţării, potenţialul de creştere economică,  angajaţii „sârguincioşi“.   Cu investiţii de 4,8 miliarde de euro în România în perioada 2005-2011, ungurii continuă să vadă avantaje pe piaţa locală. Printre oportunităţile din România sunt forţa de muncă mai ieftină, TVA mai redusă decât în Ungaria, dar şi existenţa unor domenii de activitate neacoperite foarte bine. „Ro­mânia se menţine pe primele locuri în topul preferinţelor investitorilor din Ungaria, analiştii concluzionând că cheltuielile reduse ale producţiei nu sunt factorii principali care determină firmele maghiare să deschidă filiale. Oamenii de afaceri din Ungaria sunt motivaţi de credinţa că investiţia lor are un viitor sigur şi aşteaptă schimbările pozitive ale mediului de afaceri românesc.“

 

 

Anul trecut, România a importat produse din Ungaria în valoare de 4,8 miliarde de euro, nivel aproape similar cu cel de anul anterior, şi a exportat  de două miliarde de euro, în scădere cu circa 11%, potrivit lui Miklos. Institutul Naţional de Statistică din România furnizează date doar pe primele zece luni. Potrivit acestei surse, în perioada ianuarie-octombrie, importurile României din Ungaria s-au ridicat la 18,4 mld. lei (4,1 mld. euro), iar exporturile la 9 miliarde de lei (2 mld. euro). Ungaria este pe locul cinci în topul ţărilor partenere la export, iar România ocupă locul doi la export pentru vecinii unguri.

Szabo Miklos afirmă că cele mai puternice sectoare ale exportului Ungariei către România au fost cel energetic (creştere cu 27,2%, ajungând la valoarea de 821,6 milioane euro), produse agroalimentare, băuturi şi tutun (creştere de 16,8% şi valoare de 789,8 milioane euro), potrivit lui Miklos.

„Volumul importurilor de mărfuri din România a scăzut pe toate grupele principale, scăderile cele mai mari înregistrându-se la grupa purtătoriilor de energie (64,1%) şi grupa materiilor prime (85,1%).“ Ungaria a importat maşini şi utilaje de 905 mil. de euro şi produse prelucrate de 768 de milioane de euro din România.

Miklos afirmă că în cadrul reprezentării eficiente a intereselor economiei externe ungare un rol important îi revine reţelei de diplomaţi experţi, care funcţionează în cadrul reprezentanţelor din străinătate, sub conducerea profesională a Ministerului Economiei Naţionale şi a Agenţiei Ungare pentru Comerţ Exterior (HITA). El spune că activitatea ataşaţilor comerciali facilitează ieşirea companiilor maghiare pe pieţele externe, creşterea exportului la produsele şi serviciile ungare, reprezentarea eficientă a intereselor întreprinderilor ungare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO