Suplimente

Automobile Dacia - Cel mai mare constructor de automobile din România

Autor: Bogdan Alecu

22.06.2017, 09:28 275

Automobile Dacia a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 20,7 mld. lei (4,6 mld. euro), în creştere cu 8,3% faţă de anul precedent, potrivit datelor companiei, valoare ce îi consolidează poziţia de cea mai mare companie după cifra de afaceri. De asemenea, suma afacerilor grupului francez Renault a urcat anul trecut la 5,1 miliarde de euro pe toate companiile pe care le deţine în România, fiind pentru prima dată când francezii depăşesc acest prag.

Potrivit lui Liviu Bocşaru, directorul financiar (CFO) al Dacia, evoluţia pozitivă a fost determinată de creşterea modelului Duster, chiar şi pe final "de carieră", dar şi de producţia de componente ce au fost livrate către celelalte uzine ale Grupului Renault. „Mă refer la componentele de vehicule SKD care şi-au dublat volumul, la motoare, şasiuri şi piese de schimb, produse pe platforma de la Mioveni“.

Profitul net al Automobile Dacia a fost de 456 mil. lei (101,3 mil. euro) anul trecut, în creştere de la 447 mil. lei în 2015, propunerea companiei fiind de a reinvesti o mare parte în aparatul industrial de la Mioveni, cu scopul de a menţine competitivitatea uzinei pe termen lung.

„În ceea ce priveşte exportul, am avut o foarte bună performanţă pe piaţa europeană, dar şi pe pieţele din Africa şi Asia, ceea ce face ca exportul, şi anul acesta, să fie de aproximativ 90% din cifra de afaceri“, a spus Liviu Bocşaru.

Anul trecut grupul francez a investit în România aproape 200 mil. euro, din care 175 mil. euro în modernizarea uzinei Dacia. E vorba de proiecte industriale (modernizarea liniilor de fabricaţie, condiţii de muncă, creştere capacitară de producţie), dar cel mai important a fost lansarea de la sfârşitul anului 2016 a noilor Logan, Logan MCV şi Sandero.

În total, din 2000, investiţiile realizate de către Renault în România se ridică la 2,5 miliarde de euro. Este vorba de investiţii în noile produse (vehicule, motoare, cutii de viteze, componente mecanică) şi de investiţii în creşterea competitivităţii proceselor de producţie (condiţii sociale, creşteri de capacitate, procese de automatizare, calitate şi reducere de costuri). Ponderea cea mai mare a fost alocată platformei industriale de la Mioveni.

Creşterea businessului vine în contextul în care Dacia a lansat anul trecut pe piaţa europeană modelele Logan şi Sandero facelift, disponibile inclusiv cu transmisie pilotată, care au contribuit la creşterea preţului mediu al maşinilor vândute.

SUV-ul Duster, cel mai scump model din gama constructorului autohton, a înregistrat o creştere puternică a producţiei anul trecut, de aproape 12%, cu toate că modelul urmează a fi înlocuit la finalul acestui an. Dacă în 2015 Duster reprezenta aproape 50% din producţia uzinei, în 2016 ponderea lui a urcat la 60%.

Miza din acest an a Automobile Dacia o reprezintă noile modele Logan, Logan MCV, Sandero şi Sandero Stepway facelift, care vin cu noi echipamente, alături de un exterior restilizat. Printre noutăţi se numără un nou motor în trei cilindri de 1,0 litri, de 75 CP, noile faruri cu LED-uri pentru luminile de zi alături de camera video pentru marşarier, dar şi noul volan cu claxon inclus. Alături de acestea a fost prezentat în cadrul Salonului Auto de la Paris şi noul Duster cu transmisie automată cu dublu ambreiaj EDC cuplată la dieselul de 1,5 litri 110 CP, dar numai pentru varianta cu tracţiune faţă ce urmează a fi lansat luna aceasta.

Într-un interviu acordat ZF, Yves Caracatzanis, preşedintele şi directorul general al Automobile Dacia, spunea că Europa vrea acum smart-buy pentru că nu mai este în criză. Din acest motiv, acum Dacia are o cotă de piaţă în creştere, de 2,8% în acest an, faţă de 2,5% anul trecut, iar compania se adaptează din mers lansând noi versiuni sau modele Duster cu transmisie EDC.

La nivel european, Duster este al doilea cel mai bine vândut model compact către clienţi persoane fizice, iar Sandero este pe locul trei, potrivit datelor Dacia.

Spre exemplu, Singurele modele produse în România ce se înscriu în top 100 cele mai vândute maşini din Uniunea Europeană sunt Dacia Sandero, pe locul 20 în primul trimestru al acestui an, cu aproape 48.000 de maşini vândute (plus 15%), şi SUV-ul Duster pe poziţia 36, cu aproape 36.000 de unităţi, în urcare cu 3%, potrivit calculelor carsalesbase.com ce utilizează datele JATO Dynamics.

Departe de top 10, unde concurează modele precum Volkswagen Golf, cea mai bine vândută maşină la nivel european în primele trei luni, cu peste 115.000 de unităţi, Ford Fiesta sau Renault Clio, fiecare cu vânzări de peste 85.000 de unităţi, Sandero se apropie ca volume de crossoverul Opel Mokka şi depăşeşte modele concurente din clasa mică precum Skoda Fabia. De asemenea, tot Sandero înregistrează vânzări mai mari decât compactele Peugeot 308 sau Renault Megane care au 45.400, respectiv 42.500 de maşini vândute în acelaşi interval.

În cazul vânzărilor Sandero, impactul asupra uzinei Dacia de la Mioveni este parţial deoarece modelul este asamblat şi în Maroc, la Tanger, de unde se livrează către Europa de Vest. În 2016, doar 15% din producţia fabricii Dacia de la Mioveni era acoperită de Sandero, în timp ce Duster reprezenta 60% din producţie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO