Suplimente

Exporturile au crescut puternic, dar cota României în comerţul internaţional este sub cea a Ungariei, Cehiei, Poloniei sau Bulgariei

Exporturile au crescut puternic, dar cota României în...

Autor: Iulian Anghel

26.11.2016, 13:00 1445

Exporturile au crescut, procentual, peste PIB, care a avansat în perioada menţio­na­tă cu 63%, de la 98 de mili­arde de euro la 160 de miliarde de euro anul trecut.

Principala ţintă a exporturilor României este Germania şi asta pentru că în special industria auto germană produce aici bunuri care sunt exportate în această ţară. Din 1996 până în prezent exporturile către Germania au crescut de la 1,1 mili­arde de euro, la 10,8 miliarde de euro. Este o creştere spectaculoasă care se înregistrează şi în cazul altor parteneri comerciali importanţi ai României: Italia - o creştere de la exporturi de 1,1 mld. euro în 2006, la 6,8 mld. euro anul trecut; Franţa, de la un export de 300 mil. euro în 2006 la unul de 3,7 mld. euro anul trecut, sau Ungaria, de la un export de 136 mil. euro acum mai bine de zece ani, la unul de 2,9 mld. euro în 2015. Chiar şi în relaţia cu SUA exporturile au trecut în 2015 de un miliard de euro, de la 153 de milioane de euro în urmă cu zece ani.

Este de observat că investiţiile străine au debuşeu în ţările care au investit în România. De pildă, exporturile către Franţa s-au majorat semnificativ după ce Dacia – Renault a devenit un fenomen, fiind acum cea mai puternică companie din România după cifra de afaceri.

În acelaşi timp, schimbându-se econo­mia, s-a schimbat şi structura exporturilor. 47% din totalul exporturilor este reprezentat astăzi de maşini şi echipamente, faţă de 22% în primul an de aderare la UE.

Însă, dacă comparăm exporturile României cu cele ale ţărilor din jur, vedem aspecte cu care nu ne putem lăuda. Potrivit datelor „Ghidului exportatorului român în 2016” publicat de Ministerul Economiei, la nivelul ţărilor din regiune România deţine cea mai mică cotă din exportul mondial (0,35% în 2014) şi cel mai mic grad de deschidere a economiei (exporturi plus importuri) care s-a situat la nivelul lui 2015 la doar 82,4% din PIB (cu 40,9% contribuţie a exporturilor şi 41,5% contribuţie a importurilor) faţă de 95% din PIB, în cazul Poloniei, 131% din PIB în cazul Bulgariei, 160% din PIB în cazul Cehiei sau 176% din PIB în cazul Ungariei.

În privinţa cotei din comerţul mondial, România deţinea în 2014 0,35% din această cotă în spatele unor ţări din regiune mai mici: Slovacia – 0,39%; Ungaria – 0,53% şi Cehia – 0,73%.

Şi ca volum, exporturile României de bunuri şi de servicii, de 65 de miliarde de euro (54,6 mld. euro bunuri şi 10,4 mld. euro servicii) în 2015, sunt cele mai mici din regiune, raportate la PIB - 40,9% din PIB, faţă de media UE de 43,5% din PIB. Polonia a avut anul trecut exporturi echivlente a 49,2% din PIB, Croaţia de 49,4% din PIB, Bulgaria de 66,5% din PIB, Cehia de 83,8% din PIB şi Ungaria 83,8% din PIB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO