Suplimente

Formule poloneze pentru investiţii de succes

Formule poloneze pentru investiţii de succes

Autor: Alina-Elena Vasiliu, Bogdan Cojocaru

07.05.2018, 00:06 401

Polonia, cea mai mare economie est-europeană, este lider regional la atra­gerea investiţiilor străine, la fonduri europene primite, dar şi un investitor în regiune.

Daimler, producător german auto râvnit de multe ţări, a ales Polonia pentru a-şi construi una din puţinele sale fabrici dintre străinătate. Investiţia de 500 de milioane de euro, aduce tehnologie şi locuri de muncă în Polonia şi conectează industria cu mediul aca­demic. Daimler este doar una dintre com­pa­niile de top care au ales să investească în ulti­mii ani în Polonia. Călite de o astfel de con­cu­renţă încă din perioada de tranziţie către o eco­no­­mie de piaţă, companiile poloneze trec graniţele.

În România sunt înregistrate circa 1.000 de firme poloneze. Cele mai mari companii poloneze au investit aici, unele în fabrici, peste 450 de milioane de euro, semn al apetitului pentru expansiune al business-ului polonez. România nu este pentru firmele poloneze doar o piaţă de desfacere sau mediu de producţie, ci şi o zonă strategică de unde se pot extinde mai departe. Un fapt rar, o companie poloneză care produce în România exportă chiar şi în Polonia. 

Se poate vorbi despre formule poloneze pentru investiţii - străine sau interne - de succes? La această întrebare a încercat să găsească un răspuns Ziarul Financiar. „O idee bună, muncă multă, capital şi ceva noroc este formula magică de succes în aproape orice afacere“, spune ambasadorul Republicii Polone în România Marcin Wilczek. În general, companiile poloneze sunt mai bine dezvoltate şi mai adaptate la pieţele externe, în mare măsură datorită unei culturi antre­pre­noriale mai bine dezvoltate, dar şi mulţu­mită numeroaselor programe de dezvoltare a afacerilor, internaţionalizării, investiţiilor în noi tehnologii, inovării, finanţărilor cu precădere din fonduri europene,  derulate cu succes  în ultimii 10-15 ani, explică  Ovidiu Dranga, ambasadorul României în Repu­blica Polonă. În ceea ce priveşte atra­gerea investitorilor străini, „infra­struc­tura este esenţială pentru a avea investiţii. Reţelele de străzi, de hoteluri, de aeroporturi au o influenţă foarte mare în acest sens“, apreciază Gheorghe Marian Cristescu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO