„Rompetrol Downstream, compania care operează reţeaua de benzinării Rompetrol a KMG International, a transferat până în prezent 109 din staţii în sistem CODO (company owned, dealer operated - n. red.), adică peste 80% din reţea. Compania estimează că în prima parte a anului 2017 întreaga reţea va funcţiona în administrarea dealerilor, inclusiv staţiile de alimentare noi. Scopul programului este de îmbunătăţire a activităţilor şi operaţiunilor şi vizează încurajarea partenerilor şi angajaţilor pentru o mai bună gestionare a costurilor locale, precum şi o implicare activă în creşterea vânzărilor de carburanţi şi de produse comercializate în staţiile Rompetrol“, spuneau recent reprezentanţii Rompetrol.
La finalul anului 2014, Rompetrol a lansat un program de transfer al benzinăriilor din administrarea companiei în cea a unui dealer.
COCO vs. CODO?
În linii mari, staţiile trec din sistemul COCO (company owned, company operated - controlat şi gestionat de companie) într-un sistem CODO (company owned, dealer operated), metodă de administrare prin care compania petrolieră rămâne proprietarul staţiei de alimentare, dar responsabilităţile privind organizarea activităţii curente din incinta staţiei sunt asumate de un dealer. Potrivit informaţiilor transmise, în cadrul programului intră atât staţiile proprii Rompetrol, 138, modernizate de companie conform noului concept de distribuţie lansat în 2013, precum şi noile staţii construite.
Cei mai mulţi dintre noii antreprenori creaţi sunt chiar angajaţi ai companiei. „Sunt două condiţii care trebuie îndeplinite de un viitor manager extern: parcurgerea unui program de instruire într-o staţie Rompetrol pentru a înţelege mai bine modul de lucru. A doua condiţie este asigurarea unei garanţii minime la preluarea staţiei. Nivelul garanţiei depinde de specificul staţiei preluate. Garanţia poate fi: o scrisoare de garanţie bancară, un depozit cash sau o ipotecă asupra unui imobil“, explică reprezentanţii Rompetrol, fără a preciza însă care este valoarea minimă a acestei garanţii.
Potrivit acestora, şefii de staţie din cadrul Rompetrol au întâietate în acest proces de recrutare ţinând cont de experienţa deja dobândită.
Ce trebuie să facă noul benzinar-antreprenor
„Principala contribuţie a partenerului care preia staţia Rompetrol împreună cu echipa de angajaţi este să asigure un management eficient al tuturor activităţilor, incluzând creşterea vânzărilor.“
Rompetrol nu precizează dacă fiecare dealer are de atins anumite ţinte privind creşterea vânzărilor. De cealaltă parte, modernizarea staţiilor este suportată de companie. În plus, Rompetrol pune la dispoziţia partenerilor marfa din magazin şi carburanţii produşi în cadrul rafinăriei Petromidia. Compania stabileşte în continuare standardele în baza cărora vor opera staţiile, derulează campaniile de marketing, organizează transportul mărfurilor în staţiile Rompetrol şi stabileşte preţurile de vânzare.
„Administrarea locală a magazinului este în responsabilitatea dealerului: de la managementul comenzilor de marfă până la modul de control al pierderilor. Dealerul Rompetrol preia o afacere la cheie. Singura investiţie în noua afacere este garanţia pe care o depun la Rompetrol, ceea ce este încurajator pentru antreprenorii care nu dispun de suficiente surse de finanţare să înceapă o afacere.“
Trecerea benzinăriilor sub administrarea unor dealeri privaţi este un model adoptat de majoritatea rivalilor Rompetrol, Petrom sau MOL România având deja staţiile în acest sistem.
În România sunt circa 2.000 de staţii prin care se vând benzină şi motorină de circa 9-10 miliarde de euro anual.
Revenirea unei pieţe
Comerţul cu carburanţi trece printr-o perioadă susţinută de revenire, primul semestru al anului venind cu o creştere în volume de circa 5-6% la nivel de piaţă. Scăderea preţurilor la pompe a realimentat apetitul românilor pentru călătorii, dar s-a tradus şi în costuri mai mici de aprovizionare pentru companiile petroliere, care, deşi nu au bifat creşteri ale afacerilor, au terminat primele şase luni ale anului cu profituri mai mari.
Retailul de carburanţi din România este dominat de patru companii petroliere, toate membre ale unor grupuri internaţionale, care împreună concentrează peste 70% din cele 2.000 de benzinării active, dar care ţin în mâini aproape 90% din volume. Cele patru companii sunt OMV Petrom Marketing, braţul de retail al OMV Petrom, Rompetrol Downstream, firma care administrează benzinăriile Rompetrol, Lukoil România, firmă care are în portofoliu 300 de benzinării, şi MOL România, filiala locală a grupului petrolier ungar MOL.
Liderul pieţei, OMV Petrom Marketing, a avut o primă jumătate de an ceva mai slabă decât perioada similară din 2015, afacerile companiei ajungând la un nivel de 6,3 miliarde de lei, cu 8% mai mici, în timp ce profitul net a ajuns la un nivel de 148 de milioane de lei, cu 22% mai mic faţă de 2015, după cum arată datele de la Registrul Comerţului.
Ceea ce se remarcă este faptul că deşi firma a avut un control mai bun asupra cheltuielilor de exploatare, veniturile financiare au scăzut abrupt, lucru care la final a avut un impact negativ asupra profitului net.
OMV Petrom Marketing administrează circa 550 de staţii în România, mai bine de 400 fiind active sub brandul Petrom, în timp ce restul operează sub brandul OMV.
Rivalii Petrom însă au înregistrat creşteri generoase ale profitului net.
Astfel, Rompetrol Downstream a terminat prima jumătate a anului cu un business de 3,8 miliarde de lei, în scădere cu 4% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce profitul net al companiei a ajuns la 56,6 milioane de lei, de aproape 44 de ori mai mare comparativ cu primul semestru de anul trecut. Compania a obţinut economii semnificative cu cheltuielile privind mărfurile, ceea ce a dus la scăderea cheltuielilor de exploatare, lucru dublat şi de reducerea substanţială a pierderilor financiare.
Ruşii de la Lukoil se îndreaptă şi ei spre unul dintre cele mai bune rezultate înregistrate în România. Astfel, Lukoil România, compania care administrează cele 300 de benzinării prin care ruşii sunt activi pe plan local, a terminat primele şase luni ale anului cu un business de
2,3 miliarde de lei, în uşoară creştere faţă de nivelul de 2,28 miliarde de lei din perioada similară a anului trecut. Totodată, compania a terminat primul semestru cu un profit net de 18,6 milioane de lei, faţă de cele 16,6 milioane de lei în primele şase luni ale anului trecut.
Compania care completează acest careu de aşi al pieţei petroliere, MOL România Petroleum Products, a avut şi ea o primă jumătate de an mai profitabilă comparativ cu perioada similară a anului trecut. Grupul ungar MOL mai este şi proprietarul firmei MOL Retail Comerţ, fosta ENI România, companie care administrează cele 42 de benzinării Agip cumpărate de MOL la jumătatea anului 2014 şi redenumite.
Astfel, potrivit informaţiilor publice, în prima jumătate a acestui an MOL România a înregistrat un business de 2,079 miliarde de lei, relativ egal cu nivelul de 2,082 de miliarde de lei înregistrat în perioada similară a anului trecut. în contextul în care veniturile s-au menţinut relativ constante, MOL a aplicat o politică riguroasă de control al costurilor, lucru care mai departe s-a văzut în evoluţia profitului net. Astfel, compania MOL România a terminat prima jumătate a anului cu un profit net de 81,7 milioane de lei, în creştere semnificativă faţă de nivelul de 40 de milioane de lei din perioada similară a anului trecut.
Retailul de carburanţi din România este dominat de patru companii petroliere, toate membre ale unor grupuri internaţionale, care împreună concentrează peste 70% din cele 2.000 de benzinării active, dar care ţin în mâini aproape 90% din volume.